2020-04-07, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Det tror jag inte heller, antingen ursprunget ur naturen eller ur ett lab.
Det jag blir mest förvånad av är att virus kanske är det mest potenta stridsmedel hittills.

CNN hade en bra take häromdagen faktiskt.
Ta mig tusan.

https://edition.cnn.com/2020/03/31/health/what-is-coronavirus-covid-19-wellness/index.html
Citera
Medlem
Strikt karantän skulle ge oss andrum.
Det skulle ge oss tid att bättre mobilisera än vad vi ser ut att göra nu. Vi skulle kunna få t ex sövningsmedel till intagna på IVA, så att vi slipper förstöra deras lungor ännu mer. (Läs brist på sövningsmedel i SvD)

Vi skulle hinna få fram fler respiratorer, ventilarer, mediciner, köpa in lungmaskiner och mer skyddsmaterial.

Framför allt skulle vi kunna testa fler så att vi inte fortsätter döda våra äldre som vi var så måna om att skydda enligt Tegnell.

Att vi fortsätter köra vidare och släpp smittan loss det är vår, visar bara att vi är beredda på att utföra folkmord för att rädda ekonomin och de samhällsgrupper som gynnas av att inte stänga ner.
Citera
Medlem
IQ-145s avatar
Sammanfattning av dagens pressträff kl 14

https://www.youtube.com/watch?v=janmckTKpjE&list=PLLqBo3UjMccAyAkJ9uiJkQpP jDYUoWlHp&index=2&t=0s

Som vanligt liknade det ett grupparbete som man redovisade när man själv gick på högstadiet.

14:00 - Pressträffen inleds med att man informerar om att Anders Tegnell måste lämna för ett möte direkt efter presentationen, och att han inte kan ställa upp på individuella intervjuer. Tegnell, slug som en räv hade på känn att de skulle kunna bli en del besvärliga frågor och garderade sig med en utväg.

14:03 – Anders Tegnell säger att ”vi vet att det är lite problem med...ehm, överföringen av fall mellan olika databaser, p.g.a. det stora trycket på all dataöverföring i Sverige idag.”
Tydligen använder alla myndigheter sig av en 8-bitars Commodore från 1977 i sin kommunikation med varandra.

14:04 – Tegnell förklarar dödssiffrorna: ”men att vi nu ligger på ett snitt den senaste veckan på lite drygt 40 fall per dygn..ööhh, så det har ökat något snittet per dygn sedan igår.”

24 timmar tidigare på pressträffen sa han: ”och så kan ni se att fallen ligger på knappt 30 [döda] om dagen, nu under en...nästan en veckas tid.”

Det ”något” ökade snittet var i själva verket runt 30%, en markant ökning sedan hans sista redovisning 24 timmar tidigare, men det är nog inte mer än en petitess i sammanhanget enligt Tegnell.

14:04 – Direkt efter klämmer Tegnell till med att: ”Den lilla nedgången nu som vi ser, om det betyder att vi möjligen har gått över någon sorts topp, låter jag ännu så länge vara osagt.”

Nedgång av vad? Man bör nog vara försiktig med att överhuvudtaget uttala sig om en nedgång när man under det senaste dygnet har lyckats med en 30% snittökning av antal döda per dygn.

14:08 – Taha Alexandersson, det persiska mähät från socialstyrelsen, beklagar sig och ursäktar sig med att hon inte har ett bildspel att visa. Sedan börjar hon dra till med diverse siffror ur sin nätta rumpa.

14:14 – Thomas Lindén, ytterligare ett geni från socialstyrelsen, han som sa att han inte hade en sån tydlig bild av hur verkligheten ser ut, säger absolut inget av värde under sina fyra minuter.

14:18 – Anna Varg, en gammal avdankad näbbstövel och chefsjurist på arbetsmiljöverket, babblar pa I ca 8 minuter. I grund och botten så säger hon att man lättar på skyddsutrustningskraven efter “rekommendationer” (läs påtryckningar) från EU-kommissionen.

14:26 – Här tar MSB:s Maria Bergstrand, ytterligare en rödstrumpa vid. Hon mumlar på som om hon talar till ett gäng hjärnskadade chimpanser. Hennes 3 minuter monotona tal hade passat perfekt i en sketch från Drutten & Gena, eller i Staffan Westerbergs vilse i pannkakan. Inget av värde kom ut ur hennes mun.

14:29 - Dags för lattjolajbans frågestund:

Första intetsägande frågorna smattrar en lätt hudfärgshandikappad journalist från Ekot iväg.

14:30 – Nästa fråga gäller funktionsvarierade, och Taha ser ut som om hon precis har plöjt in I en lyktstolpe. Det kom inget vettigt svar från henne, endast svammel. Hon stammade sig ur situationen genom att fladdra med rådjursögonen gentemot hennes kollega Thomas, ja ni vet, han som inte hade en sån tydlig bild av hur verkligheten ser ut. Han svammlade till med en avslutning på frågan.

14:32 – TT ställer en helt oväsentlig fråga om hur långt ifrån varandra man ska sitta på uteserveringar. Sedan frågar han om de utsatta områdena, vad det beror på att de verkar mer drabbade.

Anders Tegnell:”Det är väl ingen som har gjort en närmare analys än.”

”Har samhället svikit dem här grupperna?” frågar Herr Svan (Nej inte Lennart) från TT:

Tegnell menar att det har inte han några uppgifter om och det får journalisten fråga aktörerna på kommunal och regional nivå.

14:34 – En trött journalist från Aftonbladet frågar Tegnell om hur det kommer sig att Norge säger sig ha smittspridningen under kontroll och såpass många färre döda än Sverige.

Tegnell harklar sig tre gånger, något obekväm av frågan. ”ah, först...*harkel*...måste vi fundera på vad det betyder under kontroll...*harkel*...och det betyder att man inte har en jä...*harkel*...förlåt...jättestor ökning längre...eehh, men man har fortsatt ökning...eehh…” blablabla… Tegnell bortförklarade sedan allt med att smittan framförallt har drabbat yngre personer än i Sverige och att man av okända skäl I Norge har haft mycket mindre smittspridning på äldreboenden än I Sverige.

På följdfrågan om det hade gjort skillnad ifall Sverige hade infört ett förbud av besök tidigare på äldreboendena, så svarade Tegnell att “Nä , jag tror inte det hade gjort någon skillnad överhuvudtaget.”

Efter det får Tegnell frågan om dödsfallen och eftersläpningen. Tegnell förklarar läget och konstaterar torrt att ”den i Sverige [dödsrapporteringen] skulle jag vilja hävda är bland världens bästa...det är en unik möjlighet som säkert gör att vi har mer riktiga dödstal i Sverige än någon annanstans”

Ja du Anders, synd bara att antalet döda är ett av de högsta i världen just nu per capita.

14:37 – En jeppe från SVT frågar hur snabbt man kan få tillgång till skyddsutrustningen som kommer att släppas med de lättade kraven.

Näbbstöveln från arbetsmiljöverket svarar på det.

14:38 – Sen är det en feminiserad fåne från DN som också frågar om skyddsutrustningen.

Näbbstöveln från arbetsmiljöverket svarar även på det.

14:39 – Skattefinansierade SVT ska visa sig på styva linan och ta med frågor digitalt. Då förmodligen mer än hälften av alla som jobbar på SVT:s teknikavdelning är gamla sammhallare, så behöver man inte vara Einstein för att förstå att det kommer att bli katastrof. Och mycket riktigt, man försöker med två stycken journalister, men det fungerar givetvis inte, så man får lov och ge upp.

14:40 – En SVT reporter får hoppa in för att rädda situationen, och ställer ytterligare en Norge relaterad fråga om att vinna tid samt platta till kurvan.

Larare Tegnell rättar damen och förklarar att det minsann är två olika saker.
Väntar en JO-anmälan på Tegnell för att sexistiskt ha rättat en kvinnlig journalist? Tja i Sverige är allt möjligt.

14:41 – Här kommer nästa stjärna in I bilden, ytterligare en SVT journalist undrar rent smitttekniskt hur det är med avståndet till den eller de man äter med, för att vara på “the safe side enligt Anders Tegnell.”

Anders Tegnell: “hehehe...jag vet inte om jag är rätt person att vara på the safe side, men det kan vi ta en annan gång...Om man äter upp det har viruset och kommer ner I magen så dör det.”

14:42 – Fråga från NRK om man har fört några interna diskussioner inom folkhälsomyndigheten (om deras taktik)

Anders Tegnell spelar dum och att han inte förstår frågan för att vinna lite tid. “Vi har en kontinuerlig diskussion”...blablabla

14:44 – Någon från lärarnas tidning frågar svalt om riskgrupper och ersättningar.

Anders Tegnell kommer med ett intetsägande svar. Som innehåller hängslen och livrem

14:46 – Samhallsteknikerna på SVT har jobbat hårt och man gör ett nytt försök med en digital fråga.

Kvinnan från Sydsvenska Dagbladet vrålar in I micken sa att Tegnell nästan ramlar igenom väggen bakom honom. Hon ställer sedan en fråga om resor.

Anders Tegnell rabblar upp det gamla vanliga, typ “ta eget ansvar”, blablabla…”det blir mycket detaljfrågor”...blablabla..

14:50 - Sedan är det TV2 Norge som ställer en fråga om R-tal och att det ligger på 0,7 i Norge, är R-talet i Sverige högre eller lägre än i Norge?

Anders Tegnell hör att en fråga är på G från Norge och försöker smyga ut, men blir tvungen att stanna. “Men vad fan” tänker Tegnell, “helvetes djävla Norrbagge att komma med sådana frågor.”

“Eehh, Anders säger att Sverige ligger på 1,7, 1,8 och han ifrågasätter om Norges siffror är korrekta. En obekväm fråga

“Du tror ikke på de talene?” Undrar den norske journalisten lite försynt. “Jag tror ingenting” säger Tegnell och rusar ut ur lokalen.

Slut på pressträffen.
Senast redigerad av IQ-145 2020-04-07 kl. 23:49.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Jag kan inte ge ett medicinskt svar men givetvis gnager frågan. Varför vissa blir nästan döende medan familjemedlemmar mår prima.

Min egna spaning, vanvettig må du säga kanske, är att det är ett listigt litet virus vi har att göra med. Vissa kroppar tar det över - men helst inte helt. Vissa kroppar används som virusets transportörer.

Trodde aldrig jag skulle skriva sånt faktiskt. Men det stör mig.
Jag har undrat det där själv. Exet är övertygad om att jag inte var sjuk och hävdar att han inte varit det och jag var galen här övertygad om att han smittat mig med flit (vi vet inte av vad) och sa det att han försökt mörda mig med covid-19. Då åker han hem till mig fast jag säger flera gånger nej. Då jag känner honom hann jag desinficera toaletten och de flesta möbler och bänkar och skura golven då jag var orolig att han eventuellt skulle bära ut något virus från mig liksom bli återsmittad eftersom det är lömskt som inihelvetet, vad än jag haft. När han kom fick han klä av sig i min desinficerade hall (noggrant rengjord sedan tidigare) och ta på sig andra kläder innan han kom in. Först när han gick fick han sätta på sig sina kläder efter att ha spritat händerna. Så vaknade han idag och mådde inte bra. Men precis som jag hela första veckan (bortsett från andning och andfåddhet någon kväll), enbart under morgonen och förmiddagen. Sedan var det borta. Ibland tvivlar jag på att det är covid-19, ibland känns det verkligen som det. Iofs inte kul att göra en sjuk ända till men ändå. Det är absolut som om jag haft något som velat lura ut mig för att smitta andra. Därav min noggrannhet. Jag vet givetvis att varken bakterier eller virus tänker eller är särskilt komplicerade. Men visar han sig sjuk måste jag tvinga hem honom till mig för att hålla koll. Vad är oddsen för att det skulle gå fler lömska sjukdomar där folk knappt får symptom eller mår kanon och sedan knappt kan andas?

Sedan så stämmer det med att de allvarligt sjuka har en plötslig sväng från tillfrisknande eller lätta symptom till svårt sjuka, att det är lurigt. Lite Arkiv X över folks beskrivningar och det är därför jag själv misstänker att jag haft det men med milda symptom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
R0 ligger nu sedan något dygn under ett. Det tyder på att även detta viruset är säsongskänsligt, på våra breddgrader.

The virus that has succeeded around the world, regardless of weather or continent — beaten back by Swedish spring.

Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Oavsett om man är för en total nedstängning eller sveriges linje. Undrar om det gjort så stor skillnad med tanke på att de flesta dör i äldrevården och smittan hade tagit sig in på dessa ställen oavsett från smittade anställda utan symptom.

Snarare brist på tester och skyddsutrustning som varit vårt problem.
Citera
2020-04-07, 23:47
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Trump & TASK force live nu
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Hoppas liemannen tar dig. Det finns ju undantag, så alla kan dö av skiten.
Jodå, när tiden är inne ska vi ju alla den vägen vandra.

Det finns gott om sjukdomar i världen och Covid-19 är väl inte direkt med på topp-10 läskigaste eller ens sannolika sjukdom att ta en, men ska givetvis inte underskattas.

Men nu handlar tråden inte om mig, antar något subtilt budskap döljer sig i din text?
Citera
Medlem
Det vår planet behöver är The Purge under säsonginfluensan.

Så slipper alla politiker och byråkrater få huvudvärk.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hero997
Vad i helvete yrar du om din jävla pellejöns... Håll käften och sluta sprida falsk information. Jävla idiot.

Jag tror fluffy säger så här, för om personen skulle ta till sig verkligheten så blir det omedelbart psykbryt och kanske självmord. Enklare att förneka verkligheten än att konfronteras med den. Det är en coping-strategi.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Bland mest komiska kommentarer på olika sociala medier finns den som har att göra med att:
"Det verkar gå bättre för Italien och Spanien. Hurra, nu kan vi lätta på restriktioner i Sverige och leva livet igen".
Men liksom....va????????
Tror de att det går bra för Italien och Spanien för att virus har tagit ledigt för påskveckan?
Eller att den bara tröttnat på att hoppa från person till person?

Har de ens tänkt en sekund på att....i Italien och Spanien är det totalt förbud överallt?
Att folk har i 1 månads tid varit instängda hemma?
Att det mesta av näringslivet pausats i en månad?
Att det inte finns en enda frisör, bar, restaurang, café, klädaffär med mera som varit verksam i en månads tid?
Vad trodde dem? Att man skulle åka snålskjuts?
Att de andra ska offra sig för Sverige?
Att deras kamp skulle av nån mirakulös anledning även skona Sverige?

Är de mentalt retardet eller vill de verkligen se folk dö?

Man kan se siffrorna för Italien och Spanien som att bestiga Mount Everest, nu har de nått toppen och nu gäller att komma ned, med det menar jag att man kan inte slappna av utan måste fortsätta kämpa tills man är nere från toppen och det gäller alla länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
R0 ligger nu sedan något dygn under ett. Det tyder på att även detta viruset är säsongskänsligt, på våra breddgrader.

Hur vet du virusets R0?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in