2020-04-07, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Är det mer privata äldreboenden som drabbats i Sverige eller är det mest kommunala verksamheter. Jag har inte koll på hur det ser ut.
Något jag har tänkt mycket på vad gäller kommuner tex är att mycket ligger under "rekommendationer"
Det gör att alla kommuner får tolka rekommendationer som de vill och i kommunen sedan tolkar alla chefer i sin tur rekommendationer som de vill i sina respektive avdelningar. Det blir inte ett tydligt sätt att jobba eftersom man får tolka allt som man vill. Kan vara det som också bidragit till det hela i början utav hela epedemin.
En del chefer ruskade på axlarna ( vet det) och nästan hånade personalens oro men herregud det är en vanlig influensa, våra boenden tar sin årliga vaccin.
Fanns ingen riktig skyddskläder, man tog det heller inte på allvar, mycket också för att våra högsta styrande inte heller tog det på allvar.
Hade kommuner direktiv att följa kanske det sett bättre ut.
Gällr även privata aktörer.
Jag tror att alla de här delarna bidragit till det här.
Politiker tar inte ansvar över tjänstemän som inte tar ansvar.

Från ett TV-inslag visade sig att den boende fick köpa in handsprit till hemtjänstens personal för de hade inget med sig. Så jag kan tänka mig att det varierar stort, trots att det officiella att de följer rekommendationerna om basal hygien.
Citera
2020-04-07, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Vi vet hur det utvecklat sig fram till nu, det vet vi genom antalet döda till nu. Vi vet inte antalet döda i framtiden

Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ni måste ge er med era meningslösa ekvationer kring "deathrate" och dylikt då inget land har någon som helst aning om hur många smittade de har... Dödsantalet blir då det enda riktiga att gå på, per capita och ungefär när i "cykeln" man ligger i - om detta nu ens är möjligt att utröna... Glöm detta med döda/antalet smittade, det blir så oerhört missvisande. Även så blir dödsantalet det, då vi inte kan lita på att alla länder redovisar ALLA döda... Vi lever i ovisshet och kommer troligtvis ALDRIG få reda på omfånget av denna pandemi...

Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Nu kanske detta inte är rätt tråd men EU ländernas alla finansministrar sitter i ett möte om att låna 500 miljarder euro t corona drabbade länder i EU. Våra barn och barnbarn blir skuldsatta.

Citat:
Ursprungligen postat av Randomness1
Har räknat en del på smittan i Sverige och haft ganska överensstämmande resultat. Tar man den genomsnittliga ökningstakten kommer vi passera 500 döda dagligen vid 18 april...

När mattar din kurva av?

Du har väl inte gjort en enkel exponentialfunktion som ökar till oändligheten hoppas jag?

// Någon med master i statistik
Citera
2020-04-07, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Fasen vad allt är tragiskt - sitter vid sidan och ser vad som sker. Har en anhörig som jobbar som VEB-läkare. Fallen som kommer är bara Corona-relaterade. Väldigt många är relaterade till Stockholm. Det skrämmande är att en majoritet som ringer har hög feber och har problem med andningen.

Rådet som ges är: Karantän hemma (om man inte nästan kvävs) de som är över 70 år ligger långt ned på listan för att få hjälp! Så ser det ut i nuläget!

SÖS (Södersjukuset) NKS (Nyakarolinsla-sjukhuset) är fullbelagda och prioriterar bort patienter, Huddinge vet jag sen förut är fullt men hur de triangerar är osäkert.

Ni som förnekar eller kallar vanligt folk för "ALARIMSTER" och försöker göra dessa till en klunga idioter, ni är köpta skribenter som säljer er likt horor. Fy fasen vad jag hatar er jävla sossar som försöker vinna röster och majoritet i dessa tider, ni är onda!

Ni överöser hela Flashback med kommentarer som strider mot sunt förnuft!

Blir så jäkla ledsen när jag hör och ser min nära anhörig tar om hand om MASSOR med nya patienter som knappt kan andas.

Jäkla idioter...förstår ni inte att bubblan spricker inom några dagar, eller har ni bara betalt för era inlägg. Ni är skitar, ni är lägst - ni är förrädare och ska jagas efter detta är över!

Ledsen för detta med din anhörig.
Tyvärr finns det en massa muppar både här och utanför.
De dummaste är dem som kallar oss för alarmister ungefär som att vi ville att folk ska bli rädda.
De fattar inte att vi är egentligen realister. Vi ser vad som pågår. Och det som händer i Sverige är verkligen tragiskt.
Citera
2020-04-07, 22:44
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Massor av frågor på Aftonbladet och Expressens live-chattar går ut på att fråga om man kan ha den där stora festen, eller kan åka på den där semesterresan.

Det verkar inte riktigt som insikten om att massor av Stockholmare dör varje dag och man nästan har slut på bedövningsmedel. Tror inte det är så kul att läggas i respirator utan det. Bisarrt är ordet.
Citera
2020-04-07, 22:45
Medlem
Vasterass avatar
Det är som mun diarré här i tråden!
Fattar ni inte vidden av denna smitta?
Det skördar liv och du kan inte lita på staten längre, börja agera självständigt.
Det här viruset tycks inte vara inriktat på att smitta någon speciell grupp.

Sådant kan dock komma framleddes men nu gäller det att inte bli smittad!
Vad som händer i USA är troligen ett resultat att de bor så tätt, NY är därmed hårt drabbat.
Citera
2020-04-07, 22:46
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gova
Hur mår de på äldreboenden? Vad kan man göra för att få dem att må bättre

Testa personalen. Men det går ju så förbannat segt.
Citera
2020-04-07, 22:46
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasarely
Visst. Men besattheten med USA på nyheter etc är lite märklig då fler dör i Sverige än där. Dagens 114 personer är troligtvis en bra reflektion av hur många som verkligen dig idag. Visst, det skall officiellt smetas ut över några dagar men samtidigt har kommer dagens verkliga dödssiffra ökad på efter hand och kurvan ökat exponentiellt. Så det är rimligt att anta ca 114 döda idag vilket är ca 11 per miljon. I USA är ca 5 per miljon.
Det kommer fler, var inte orolig.
USAs taktik med masstestning via drive through lär inte hjälpa mycket.
Väldigt många fattiga som dör där - föga överraskande. Och när det är massivt i Mexiko och övriga Latinamerika kommer inte ens en mur att hålla.
Citera
2020-04-07, 22:47
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
USA ser ut att ha ett problem

+24,628 bekräftade +1,687 döda, idag!
Tur för USA att dom bara har problem än så länge och inte katastrof som Europa.
Citera
2020-04-07, 22:47
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:

USA har problem?

Räknat döda per capita ligger de BÄTTRE till än oss. Mer exakt DUBBELT så bra.

Deras dödstal skulle i jämförelse motsvara ca 55 döda/dag i Sverige. Men Vi hade 114 döda, alltså nästan DUBBELT så många. Och USA har alltså problem?

Vissa här verkar jämföra siffror RAKT av mellan länder och glömmer helt att tex USA har 300 mille invånare 😅
Man räknar inte så du vet

Sen att de har antalet smittade per capita än oss är för att USA faktiskt testar alla med symtom. Vi testar en 3e del av vad norge gör tex.

Tänk innan ni postar korkade inlägg tack.
Citera
2020-04-07, 22:48
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:

Det motsvarar 50 döda på en dag i Sverige ungefär. Vi hade idag mer än det dubbla.
Citera
Medlem
Citat:
Inte över 20 fall om dagen på circa en månad, runt 6-10 om dagen, 14 på IVA

Var hittar du siffran för Malmö? Själv finner jag ingen kommundata för region Skånes kommuner så visa gärna.

En annan relevant jämförelse, om man nu ska ägna sig åt sådan, är ju antalet döda per miljon invånare i landet som stort.

Sverige ligger nu på 59 döda per miljonen. För två dagar sedan var det 40. Det är en ökning på 33 procent på två dagar.

USA som sägs sitta i skiten kommer undan med 29. Vad de hade för death rate för två dagar sedan vet jag inte.

Hur som, vi ligger efter Europas centrala jättar. Men tillväxten är enorm här nu.

Beklagar att ditt krogliv blir lidande.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Finns det fler sidor som heter så?
Jag sa inte för Sverige som helhet, utan regioner bortsett från Stockholmsområdet.

Och för i helvete, sluta dra upp Tegnell i varenda jävla post. Jag diskuterar officiella siffror från regionerna.
Jag diskuterar också officiella siffror från regionerna och jag ser inte att IVA-patienter minskar i övriga regioner. Det ser ut att ligga still eller öka något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in