2020-04-07, 21:16
Medlem
virvelbaggs avatar
Alltså det finn en del ljusglimtar. Det går väldigt bra för Norge Och Finland, ja de andra nordiska länderna, ingen katastrof i sikte. Det finns hopp för Italien och Spanien, kan man hoppas att de snart har siffror på 300-400? Kanske detta är början att vi se något positivt i Europa.

Men vi är ett kapitel i sig. AT sa att vi möjligen skulle se en utplaning denna vecka. Men var är den?
Jag tänkte att det skulle vara runt 70 döda i dag, det hade inte varit bra men nästan ok Men nej, vi har hoppat ett hack upp. Ska vi nu liga på 100 döda per dag?
Och har ni sett våran kurva, vågig som ett hav.
Lycklig är den som bor i skogen.
Citera
2020-04-07, 21:16
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Det man kan veta är att virus inte kan vara "smarta" helt enkel för att de till skillnad från bakterier inte är levande organismer. Därmet inte sagt att de inte kan mutera. Man kan inte vara säker på någonting innan det finns evidens men i och med att SARS-CoV-2 tillhör en virusfamilj där man har rätt god kännedom om gemensamma egenskaper så kan man göra rätt goda skattningar kring sjukdomsmekanismer, immunisering, spridning etc. Men säker kan man aldrig vara.
Känns skönt att man i allafall har sett några gemensamma egenskaper. Jag har trott att det var ett helt nytt sjukdomsvirus man inte känner igen något hos. Nu blev jag lite mer lättad. Då kan det inte ligga så långt fram i tiden med vaccinet.
Lite enklare förklarat kan jag tänka så här. Barnet covid-19 har en mamma också och hos mamman finns det vissa egenskaper som barnet har. Låtet löjligt men den bilden ser jag framför mig.
Citera
2020-04-07, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Tror du har en poäng där.
Och det kommer antagligen att återspeglas på antalet döda i USA där ett jätteproblem är övervikt och brist på motion..

Ja absolut. Bra tänkt, usa har väldigt hög bmi så det bådar inte gott
Citera
2020-04-07, 21:18
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Aktuellt öppnade med "Antalet döda nu uppe i 40 per dygn". (fel; Akuellt, det är 2-3 ggr mer)

Sen visade man grafen över bekäftade fall per dödsdatum, utan att nämna något om eftersläpning. Alla som såg detta lär ha fått uppfattningen att det värsta nu är över, vi har passerat puckeln.

Jo, men vi Har passerat pucken nu, våren är här.
Och lyckligtvis så dog det inte så många pensionärer i årets influensa (covid19) som befarat. Det dog fler under influensan 18/19, så allt är frid och fröjd och livet kan snart återgå till det normala.
Domedagsprofeterna som hoppades på hundratusentals döda får helt enkelt äta upp sina hattar och hoppas att nästa års influensa är mer dödlig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Jag läser nästan inte tråden längre dels på grund av det. Som matematiker känns det som tortyr att läsa om folk som provar extrapolera en vanligt förstagradig exponentialfunktion som om det skulle vara en lämplig kurva att spå långt in i framtiden med, ibland totalt ovetande om att en sådan kurva går mot oändligheten. Jag extrapolerade följande kurvor 29 Mars och vill nog påstå de har träffat betydligt bättre, och jag presenterade de med största möjliga påpekande att man skulle ta även de med stora nypor salt (se spoiler)

https://i.ibb.co/BZmT1gx/grafer.png

Observera vidare att jag också påpekar att dessa extrapolationer sannolikt underskattar något då dödstalen per dygn inte tycks följa en klockformad kurva perfekt, utan vara tyngre åt höger, så man borde lägga till 10-15% på antalet det konvergerade mot för att få de talen som skattningen faktiskt indikerade.

Det är denna typ av extrapolation som de där rådgivarna i USA också tycks göra. Jag kommer i stort sett fram till samma tal som de på de tidpunkten de gjorde sina skattningar.

[/spoiler]
Kul med ett kompetent svar. Snygg graf.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Handlar om ärlighet, hur mkt mörkar t ex diktaturen Ryssland tror du?
Såvitt jag kan se i ryska medier så verkar det transparent, men om de skulle mörka, vad vore det för poäng med det?
Citera
2020-04-07, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Döda ökade med 112 personer idag
618 döda i Sverige
https://c19.se/

Det är 3 gånger så många döda som för en vecka sedan!
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Handlar om ärlighet, hur mkt mörkar t ex diktaturen Ryssland tror du?

Ryssland är inte en diktatur.

Citat:
Ursprungligen postat av MajskolvenTegnell
Tyckte FHM och dess troll sa det är luuuuuugnnnt! Ser man verkligheten från de röda skönmålade tavlorna.

Tyvärr har vi det värsta framför oss.

Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Ja absolut. Bra tänkt, usa har väldigt hög bmi så det bådar inte gott

Väntat att de skulle drabbas hårt.
Citera
Medlem
Otäcka siffror från Frankrike! Jag som trodde Frankrike var förnuftiga inom medicinområdet.??
Är det den enskilt högsta siffran för ett land under en dag?
1417 dödsfall..
Nån som vet var i Frankrike?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajskolvenTegnell
Tyckte FHM och dess troll sa det är luuuuuugnnnt! Ser man verkligheten från de röda skönmålade tavlorna.
Vad har tegnell med detta att göra? Menar du att tegnell även är ansvarig för att regionerna inte har tillgång till narkosmedel? Är du medveten om vilken myndighet som ansvar för detta nationellt? Googla så får du fram svaret.
Citera
2020-04-07, 21:20
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensknorrman
Men du skulle kanske ha citerat även frågan som reportern ställde då hade ditt inlägg varit på gränsen till värdelöst. Du och många andra här inne plockar citat till höger och vänster för att passa era ruttna agenda och sprida rädsla grundad i dynga.
Faktum är att väldigt många i Norge tycker att vår strategi är betydligt bättre än deras. Dom är medvetna om att smällen kommer senare. Så reportern är absolut inte representativ för norska befolkningen.
Döda stockholmare kan väl inte tycka någonting alls, hade du otur när du tänkte?
Du bemötte inte tegnell med ett enda ord av konstruktiv kritik. Men det speglar din metod och visar hur avundsjuk du är på tegnell.
Nästa fråga, var någonstans fick du uppfattningen att tegnell uttryckte att vi är klara? Nej precis du sprider dynga runt dig hela tiden.

Varför var reporterns fråga så dålig? Reportern frågade om att Norges Statsminister nu säger att man har fått smittan under kontroll och tror att man har lyckats vinna tid och platta till kurvan. Frågan är intressant eftersom Norge och Sverige har så olika strategi. Jag förstår inte varför det skulle vara en så dålig fråga.

Sen sa Tegnell:
- Det har varit jobbigt,
- men vi har inte varit överbelastade någon gång.
- så att.. den svenska modellen har fungerat på det sättet.. iallafall.

Hur kan man inte tolka detta som att Tegnell insinuerar att vi har klarat oss igenom det hela.
Citera
2020-04-07, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Jo, men vi Har passerat pucken nu, våren är här.
Och lyckligtvis så dog det inte så många pensionärer i årets influensa (covid19) som befarat. Det dog fler under influensan 18/19, så allt är frid och fröjd och livet kan snart återgå till det normala.
Domedagsprofeterna som hoppades på hundratusentals döda får helt enkelt äta upp sina hattar och hoppas att nästa års influensa är mer dödlig.

Vad i helvete yrar du om din jävla pellejöns... Håll käften och sluta sprida falsk information. Jävla idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in