Citat:
Ursprungligen postat av
ParMobil
Om du läste vad jag skrev, så sa jag att det ser platt ut eller en liten minskning.
Nu kollade du kanske inte in alla regioner, men de jag kollade hade det, nu kollade du kanske någon som jag missade, som då möjligtvis hade en liten ökning.
Kan du åtminstone hålla med om att det förutom Stockholmsregionen ser ganska ok ut? Oavsett om det är en liten minskning eller en liten ökning, så sticker åtminstone inte siffrorna iväg på något alarmerande sätt..
Stockholmsregionen har ca 25% av landets invånare. Man har hittills haft 381/618= 62% av dödsfallen. Klar överepresentation för Stockholm.
Men tittar man på antal fall
idag så har Sthlm 136/504=27% av fallen, dvs befolkningsandelen. Beror det på att man är generösare med att testa ute i landet? Nja, det
totala antalet konstaterade fall är 7849 och Stockholm är 3279 av dem, dvs 42%. Så varför har trefjärdedelar av konstaterade fall hittats ute i landet idag, en klart högre andel än tidigare? Min teori är att det testats människor ute i regionerna på förekommen anledning, dvs att det är människor på äldreboenden eller personer som skrivits in på sjukhus som testats och konstaterats smittade. Min tro är att övriga regioner ligger efter Stockholm men man är på väg nu.
Så nej, jag håller inte med om att det ser ljust ut för resten av Sverige.