2020-04-07, 23:41
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
USA USA USA

Tourettes.

USA har fortfarande inte lika många smittade per miljonen som vi.

USA utför fler tester jämfört med populationen än vi.

Skavfötters på bårhusen här, redan.

Men. Det är stabilt.

USA kom att bli smittade senare än Europa och därmed ligger de efter oss i utvecklingen.
Tyvärr kan jag inte se något annat än att även USA kommer att få liknande dödsfall i procent av befolkningen.
Citera
Medlem
Det måste vara enormt mycket billigare och bättre för samhället att erbjuda ersättning till alla i riskgrupper så att de kan sätta dig i karantän än att släppa smittan fri. Varför bryr de sig inte om vanliga medborgare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag vet inte varför jag skulle "sluta tala om Italien". Motivera varför i så fall.

Lombardiet har 55% av dödsfallen i Italien (9484 av 17127).
Stockholm har 64% av dödsfallen i Sverige (381 av 591).

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Italy

Rätt likartad koncentration, så man kan jämföra Sverige-Italien om man vill, eller Stockholm-Lombardiet om man hellre vill det.

Alla länder har ju sina egna ställen som är värre drabbade.
Ofta de största städerna.
Inget underligt där.
Allt kan bevisas med statistik egentligen. Bara välja statistiken som passar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Nja, gillar inte att se dödstalen per capita! Det är liv vi pratar om icke BNP.

Gör hellre än jämförelse med staden new York....

olika faser runt om i USA.

Du gör hellre jämförelse med USA där du ser ett kommande armagheddon för att då kan du distansera dig mentalt.
Citera
2020-04-07, 23:42
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Artikel i Expressen:

30 procent av personalen på äldreboende smittad... Och tänk att argumentet för att hålla förskolor och skolor öppna var för att personalen skulle ha barntillsyn så att de skulle kunna gå och jobba. Oh the irony.

Ja det är märkligt, jag skrev tidigt att det är väl bättre att föräldrar till småskolebarn får barnpassning så att de kan arbeta med sina samhällsviktiga arbeten istället för att de blir smittade av sina barn och för smittan vidare till de som är utsatta som de ska vårda och det gäller sjukvård som äldrevård.

Så dumt så man baxnar!
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Varför skulle första dödstalen vara irrelevant menar du?

Det är ju bland annat en god indikation på när ett land fick någon betydande smitta, efterssom det i regel kommer runt 2 veckor efter.

Dessutom är dödstalen en bra indikation för länder som testar dåligt hur många smittade det kan vara frågan om, tack vare att vi vet hur många andelar som i regel dör.

USA hade 38 döda innan vi fick vårat första dödsfall. De ligger definitivt några veckor före oss, men vi har accelererat betydligt fortare.
Helt fel!
Folk reser? Så stryk ditt första stycke direkt.
Vi hade vårt första registrerade fall innan USA när jag kollar statistiken men sak samma.

Rent geografiskt är det spritt över hela USA men det kan ändå ta lång tid att spridas bland alla människor i deras stora städer.

Men detta kommer. Var inte orolig lille man.

Vettefan vem som lärde dig räkna och tyda statistik men något gick uppenbarligen väldigt väldigt fel.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Tror du att detta virus är naturligt framkommet, eller skapat?
Man har trott att coronaviruset var skapat i labb, men man har vid nya tester konstaterat att det inte finns minsta spår av labb i det.
Viruset har typ hoppat från djur till djur till djur till ... ... till människan.
Citera
2020-04-07, 23:43
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Kan inte spekulera i ursprunget. Kan du?

Jag tror inte att det är medvetet spritt i varje fall.

Det tror jag inte heller, antingen ursprunget ur naturen eller ur ett lab.
Det jag blir mest förvånad av är att virus kanske är det mest potenta stridsmedel hittills.
Citera
2020-04-07, 23:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Noterbart är att Sverige nu är på plats nr 13 över flest döda i viruset. Sveriges väg att hantera krisen är den rätta… jo tjena

R0 ligger nu sedan något dygn under ett. Det tyder på att även detta viruset är säsongskänsligt, på våra breddgrader.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
159 på äldreboenden runt om i Stockholm har avlidit. ( Källa DI) Är nog tyvärr bara början och toppen på isberg.

Nu visade matematisk rapport idag om Ro på över 5 i Whuan. (Källa Flutrackers.com)

Katastrof i Sverige.Det liknar en tid i världshistorien då gamla och svaga leddes rätt in i döden, cyniskt beräknande, iskallt.

Näringslivet, FHM ropar på stoppdatum och öppna upp. Är de galna?

Jag utgår från att du vill stänga ner samhället varje år vid säsoninfluensan med?
Vore ju hyckleri annars.
Är mest gamla som dör då med.
Eller är det ok att cyniskt låta några hundra gamla då i influensan och var exakt går taket för när du accepterar respektive inte accepterar att gamla ”cyniskt leds in i döden”?
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Otäcka siffror från Frankrike! Jag som trodde Frankrike var förnuftiga inom medicinområdet.??
Är det den enskilt högsta siffran för ett land under en dag?
1417 dödsfall..
Nån som vet var i Frankrike?

Enligt Worldmeter så har det dött +1,821 i USA idag så inget rekord, tyvärr måste väl få säga
Citera
2020-04-07, 23:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Om du läste vad jag skrev, så sa jag att det ser platt ut eller en liten minskning.
Nu kollade du kanske inte in alla regioner, men de jag kollade hade det, nu kollade du kanske någon som jag missade, som då möjligtvis hade en liten ökning.

Kan du åtminstone hålla med om att det förutom Stockholmsregionen ser ganska ok ut? Oavsett om det är en liten minskning eller en liten ökning, så sticker åtminstone inte siffrorna iväg på något alarmerande sätt..
Stockholmsregionen har ca 25% av landets invånare. Man har hittills haft 381/618= 62% av dödsfallen. Klar överepresentation för Stockholm.

Men tittar man på antal fall idag så har Sthlm 136/504=27% av fallen, dvs befolkningsandelen. Beror det på att man är generösare med att testa ute i landet? Nja, det totala antalet konstaterade fall är 7849 och Stockholm är 3279 av dem, dvs 42%. Så varför har trefjärdedelar av konstaterade fall hittats ute i landet idag, en klart högre andel än tidigare? Min teori är att det testats människor ute i regionerna på förekommen anledning, dvs att det är människor på äldreboenden eller personer som skrivits in på sjukhus som testats och konstaterats smittade. Min tro är att övriga regioner ligger efter Stockholm men man är på väg nu.

Så nej, jag håller inte med om att det ser ljust ut för resten av Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in