2020-04-07, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Men vi vet inte hur stor eller eventuellt liten spridning vi har ännu. Målet är att ha så minimal som möjligt för att hålla dödligheten i samhället lågt. Blir den snabbt stor accelererar antalet döda. Det är inte över baserat på hur många som dött hittills. Det värsta är när fler grupper än covid-19 påverkas med dödlig utgång pga bristande sjukvårdsplatser och resurser.

Läget är jävligt allvarligt. Det kommer eskalera. Ordentligt.
Varför publicerar SCB värdelös statistik om döda i riket de senaste fem åren? Nu? Den frågan ser jag ingen ställa.

Jag kan skriva dig på näsan och hjälpa dig på traven:

För att 600 låter lite sett till helheten.
Senast redigerad av skitkuligen 2020-04-07 kl. 23:18.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randomness1
du verkar lite för obildad för att förstå allvaret, men det är mer ditt problem än mitt. Sverige har ett av de högsta dödstalen i världen per capita, en kombination av slapphet och en extremt bristande krishantering. Men du är lite för obildad för att förstå allvaret och har hakat upp dig enbart på intensivplatser..

Nej jag förklarade att ökat dödstal är att vänta eftersom FHM och regeringen har misslyckats med att skydda äldreboenden. Konsekvenserna av detta var väntat.

Jag skulle tro att majoriteten fall i Stockholm består av människor från Järvaområdet, samt äldreboenden.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
I Danmark tänker man dra tillbaka de hårda restriktionerna och köra igång med flockimmunitet.

Kommer sverige att börja öppna upp?

Sverige borde stänga ner allt.

Kan någon med någorlunda säkerhet säga hur länge den här pandemin kan sträcka sig
Jag hör allt från 12-18 mån.

Jag hoppas att de stänger sverige fram till sommaren.

Oavsett vad man tycker om sakfrågan vore det ju onekligen lite kul om Sverige började stänga ned i takt med att andra länder öppnar upp.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej, det har du helt rätt i. Och det har jag aldrig sagt heller. Det jag sa var att antalet nya som tas in på IVA ökade kraftigt per dag, för att plötsligt stanna på 35. Det rimmar väldigt illa med att dödstalen ökar varje dag och har fortsatt att öka även efter det att antalet som tas in på IVA plötsligt slutar att öka.

Vad tror du det beror på? Tips: Börjar på "S" och slutar på "lut". Man kommer aldrig att ta in IVA till sista plats. Man vill ha kvar en viss liten kapacitet för att kunna lägga in en yngre patient, eller om det sker en olycka.
Fel igen.
Antal patienter som vårdas på IVA (orsak: Covid19) idag i Sverige: Cirka 438

Hur menar du att platserna är slut?
https://portal.icuregswe.org/siri/report/vtfstart-corona
Men visst, halvfullt är det nog
Citera
2020-04-07, 23:14
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Första dödsfallet är i vanlig ordning totalt irrelevant.
Men antingen ligger de någon vecka efter eller så hinner de inte med att kolla tillräckligt så mörkertalet blir enormt. Tror både och.

Varför skulle första dödstalen vara irrelevant menar du?

Det är ju bland annat en god indikation på när ett land fick någon betydande smitta, efterssom det i regel kommer runt 2 veckor efter.

Dessutom är dödstalen en bra indikation för länder som testar dåligt hur många smittade det kan vara frågan om, tack vare att vi vet hur många andelar som i regel dör.

USA hade 38 döda innan vi fick vårat första dödsfall. De ligger definitivt några veckor före oss, men vi har accelererat betydligt fortare.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
I Usa skenar dödstalen iväg ,idag nästan 1800 döda

Rekord tal...

Ju tätare befolkning ju fler döda, intressant händelseutveckling.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
En liten korrigering. Siffrorna är för New York (staten) med ca 19milj innevånare, det inbegriper Upstate, Buffalo och hela Long Island, även om problematiken är främst i NYC.
Det ser dock riktigt jävla illa ut där. Som jag postat i ett annat inlägg; de har 27% med sjuklig fetma, 900.000 med Typ-2 diabetes och en hel del andra ohälsotal som gör det än mer besvärligt för de som får smittan.

Vänta bara tills det drabbar stater som Mississippi med obefintlig offentlig sjukvård, barnadödlighet på en nivå med Gabon, 40% med sjuklig fetma, 14% har diabetes (1.100 dödsfall 2016). folk kedjeröker.
Det kommer dö folk i drivor, tyvärr.

Tack för korrigeringen.
Anledningen till att jag tog upp New York var för att det börjat jämföras Sveriges statistik med hela USA. Det blir lite vilseledande då alla stater (länder) ligger olika långt fram i smittspridningen. Precis som länderna i Europa.
Så att jämföra hela USA med Sverige blir vilseledande.
Citera
2020-04-07, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men de räknade ju på det och kom fram till att effekten skulle vara minimal, en liten fördröjning bara, till ett mycket högt pris. Du tycker, de räknar, alltså kommer ni till olika slutsats. Varför skulle nån tro på dig?

Jaha du är en såndär ”Sverige har rätt, världen har fel” även när Sveriges dödstal rusar i skyn, vi har fler döda än alla våra nordiska grannländer tillsammans. Har du missat hur experter runt om i världen chockats av hur passivt Sverige hanterar krisen? Vi klarade inte ens av att skydda äldreboenden. Det lilla rykte vi har kvar o världen står på spel, och just nu förlorar vi
Citera
2020-04-07, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns ingen empati i den här tråden. Det är en uppsjö hatare och katastrof-frossare som inte varit utanför dörren någonsin.

Flytta till Ungern om ni trivs med diktatorstyre. Hur har de det med dödstalen?

De flesta här inne verkar helt nyväckta när det gäller det faktum att människor dör. Det händer hela tiden, i stor omfattning. Varför gråter ni inte varje år över de i genomsnitt 90000 som dör i Sverige? Varje dödsfall är en tragedi.

Kanske orolig över att det stannar inte på ett par hundra dödsfall i månaden, att även yngre generationer drabbas hårt om sjukvården överbelastas osv.
Citera
2020-04-07, 23:16
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, jag såg det också. Trams var det. Någon ville veta vad som gällde för avstånd på restaurangen.
Tegnell: Vi ger inga exakta mått, vi vädjar till folks eget förnuft.
Reporter: Men ni har ju gått ut och talat om armlängds avstånd, vad innebär det?
Tegnell: Jo, vi tror nog att armlängds avstånd är ganska exakt för de flesta.

Vad är det som händer, varför är man så otroligt rädda för att säga något? Såsom det hela utvecklar sig, om Sverige får ett mycket dåligt utfall så kommer det för alltid att vara Anders Tegnell som är syndabocken, för 99% av svenskarna.

Ja det är sjukt och något är det som inte stämmer just nu och Löfven har gömt sig under en sten, vilken jäkla landsfader vi har!
Citera
2020-04-07, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag kan bistå med lite kompetentare text där. Dock inte hela artikeln.

”Alla vi testar är personal som arbetar inom äldrevården i dag, som alltså känner sig frisk och inte har några symptom. Hittills har vi testat 40-45 personer, och av dem kan vi grovt säga att 30 procent testat positivt. Man ska vara försiktig med att dra snabba slutsatser men resultaten hittills är chockerande höga. Det är hemska siffror att se”, säger Reidar Winter, läkare och en av initiativtagarna till testningen via sitt bolag Eheart.”

”De här testen är otroligt värdefulla för arbetsgivare inom vården som just nu upplever en ohållbar situation. Dels visar våra prover att man kan vara symptomfri men ändå smittsam ...”

https://www.di.se/nyheter/lakaren-forsta-provsvaren-fran-personal-i-aldrevarden-chockerande/

Om det inte handlar om dålig kvalitet på testkitten så är det verkligen alarmerande.

Jag undrar vad de har för testkit och kontroller för dessa. Googlade och Eheart verkar hålla på med fysiologiska tester för hjärta och inte mikrobiologi eller molekylärbiologi.

https://www.eheart.live/om-oss
Citera
2020-04-07, 23:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Ja dom är flera hundra, betalda med skattepengar oxå, vilket är det jävligaste. När en loggar av från dagens pass så loggar nästa på, nytt nick men samma taktik och argument. Många sitter på SÄPO dessutom, det är så cyberroteln arbetar. Vi klarsynta har lärt oss ignorera dem vid det här laget, men HerrGickhan och hans kumpaner vet att de nya i tråden är mottagliga för deras propaganda, och riktar därför in sig på dem. De måste ju trots allt få intrycket av att "allt är under kontroll", de som säger annat är bara "Alarmister", "Ryska troll" eller "Panikslagna domedagsprofeter". Såhär har de hållit på sedan i Januari.

De flesta svenskar är ju Idioter trots allt, och går att lura enkelt. Bara igenom att nertona problemet kommer deras taktik att lyckas, vilken går ut på att få bort så många pensionärer ifrån pensionssystemet som möjligt, samtidigt som de själva får behålla sina jobb. Med för mycket kritik hade de fått lov att avbryta.

Ja, de flesta svenskar är idioter - det skriver jag under på! Man undrar vad som har hänt bara under de sista åren?

Visst har jag jobbat som polis, och vet hur de arbetar men vad fasen har hänt. Vill inte gå närmar in på det men säkerhetspolisen jobbar mer politiskt mer än med faktiska hot. Men om man rekryterar in vänster-aktivister så får man precis den felsökning som man letar efter när felet ska eftersökas när allt har gått åt helvete.

Mina ord ska nog läsas igen för att först den djupare betydelsen.

Okej - SÄPO, eller ska vi säga SÄK.

Nu faller sjukvården inom kort, nu måste allt mörkas för att ni politiskt tillsatta ska hålla er position. Men snart faller ni..alla faktiskt, viruset drar bort era säkerthetsbrallor, blottar era löjliga rakade pungar och era ännu löjliga flickvänner med kvisslor efter "ta bort" krämer runt könet. Antar att ni vänster-SÄPO älskar mello, HEN, bögar och får stånd (eller lätt fukt) när man pratar om transvestiter!
Antar att SÄK måste gråta efter pistolen innan de får skjuta efter brottslingen som det är synd om!

Men nu era jävla (SÄPO)idioter får ni resa upp era jäkla arslen och göra HONÖR! För fasen SKÄRP ER, nu måste ni sträcka på er. Jag vill se raka ryggar, klipper för i helvete och nån stans måste man se HEDER! Sätt pistolen där den hör hemma, vill inte att pickan ska lukta trans-skit när ni drar den "undercover" under brallan!

Som sagt: SKÄRPNING SÄK (SÄPO)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in