Citat:
Ursprungligen postat av
fittfittan
Intressant att SCB släpper sådan data preliminärt. Jag hoppas att de fortsätter med det. Det är kanske sant att 2020 överstiger medelvärdet för åren med en signifikant skillnad, men du glömmer att räkna med variansen för de andra åren.
Nej, jag glömmer inte. Jag tog ju själv upp det i min lista av invändningar mot min egen beräkning. Men tack för att du kompletterat med att räkna på variationen också.
Citat:
Ursprungligen postat av
fittfittan
Om man summerar differensen mot medelvärdet för 26 - 30 mars per år, så för man följande antal döda mot medel: (positivt värde är att fler dött)
Kod:
26 - 30 mars (känns som rimligare avgränsning då antalet avlidna börjat komma igång):
2015 2016 2017 2018 2019 2020
167 -57 -59 69 -120 38
23 - 30 mars:
157 -50 -92 156 -171 127
Dvs 2015, 2018 och 2020 dog det mer än medelvärdet över åren under perioden 26 mars till 30 mars. Det dog fler under 2018 och 2015 än under 2020.
Dvs ännu kan vi inte se i totala dödsstatistiken att Covid-19 härjar, än. Förhoppningsvis kommer en ny liknande rapport snart.
Bra komplettering, tack för det. Ja, du har rätt i att det är otydligt än så länge. SCB skriver i pressmeddelandet att de tänker uppdatera "varje vecka". Jag skulle tro att siffrorna för intervallet 23-30 mars 2020 kommer att ha plussats på då, för de skriver att:
Citat:
Statistiken är att betrakta som rådata och kommer att förändras när nya uppgifter kommer in eftersom det finns en eftersläpning i inrapporteringen, särskilt för dagarna precis före publicering. Statistik för två veckor tillbaka i tiden väntas inte förändras i någon större utsträckning.
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/
Sedan är det också relevant att titta på dödstalen uppdelade på län. Någon nämnde tidigare i tråden att det dog 78 av covid-19 i Stockholms län idag. Bläddrar man till Tabell 3 och tittar på dödstalen per län, där antal döda står för varje dag 2018-2019, så dog det aldrig mer än 75 personer på en dag. Dagens dödssiffra för covid-19 -
en enda dödsorsak - toppar alltså rekordet för
alla dödsorsaker.
Sedan kan man invända att det bara är en dag, slumpvariation, osv, osv, men ändå. 78 pers på 24 timmar, dvs en stockholmare var 20:e minut....