2020-04-07, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men de räknade ju på det och kom fram till att effekten skulle vara minimal, en liten fördröjning bara, till ett mycket högt pris. Du tycker, de räknar, alltså kommer ni till olika slutsats. Varför skulle nån tro på dig?

Varför skulle nån tro på dig?
Citera
2020-04-07, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Alltså, vad håller Tegnell på med?

Jag läste detta i Expressen, och det lät ju jättebra:

Färre på IVA

Region Stockholm har fortsatt högst antal patienter i behov av intensivvård, även om det nationella antalet IVA-patienter minskat under de senaste dagarna.

Hittills har 640 vårdtillfällen för covid-19 registrerats på IV-avdelningar i Sverige.

– Som vi ser har vi några dagar tillbaka en minskning av fall, säger Anders Tegnell under dagens presskonferens.

Så gick jag in på Folhälsomyndighetens egen statistiksida där man kan se antalet nya intensivvårdade per dag. Och det GÅR inte att se någon minskning. Det man ser är att kurvan går brant upp från ca 10/3 till 23/3. Därefter planar den tvärt ut och ligger på i genomsnitt ungefär 35 nya fall per dag. Men någon minskning är det absolut INTE. I och med att en IVA-patient ligger ca 2 veckor till denne dör eller blir frisk, så lär det vara ungefär det antal man vill ta in, även givet att man vill behålla vissa lediga platser för yngre fall.

Tegnell är galen.

Kan du poste link til den siden? Hvor mange er det totalt som intensivvårdas i Sverige per nå?

Expressen skrev "601 personer vårdas eller har vårdats på landets intensivvårdsavdelningar" https://www.expressen.se/nyheter/boris-johnson-till-sjukhus-for-provtagning/
og da trekkes det ikke fra de som er tilfrisknet eller de som er døde, etter det jeg har forstått.

Noen postet tidligere en link til en side der det står hvor mange som vårdas pr nå.
Citera
2020-04-07, 23:18
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jävla muppar som härjar i den här tråden alltså.

”Vårdplatserna är slut”.
600 nya platser för coronasjuka patienter gjordes tillgängliga idag i Älvsjö.

Gällande intensivvård så är platserna förbrukade upp till 80%. Det är alltså INTE slut på intensivvårdsplatser.
Jävla pajaser som kommer hit för att skrämma upp folk. Blir så trött.
Det är vuxna människor i tråden som inte behöver hålla mamma eller pappa i handen.
Vad i tråden skall/ kan skrämma mer än covid-19.
Inte sjutton dör man av texter i allafall.

Jag är inte lättskrämd.
Tål möta både sanning, lögn, halvsanningar och " annat" precis vad som helst annat.
Börjar gilla ordet " annat". Det är Tegnells fel.
Citera
2020-04-07, 23:19
Avslutad
Artikel i Expressen:
Citat:
Privata vårdaktörer inom äldrevården har köpt in 20 000 tester och påbörjat provtagningen av sin personal. Tidiga provsvar visar att närmare en tredjedel har eller har haft viruset.

– Hittills har vi testat 40-45 personer, och av dem kan vi grovt säga att 30 procent testat positivt. Man ska vara försiktig med att dra snabba slutsatser men resultaten hittills är chockerande höga. Det är hemska siffror att se, säger läkaren Reidar Winter, en av initiativtagarna till testningen via bolaget Eheart, till Dagens industri.

30 procent av personalen på äldreboende smittad... Och tänk att argumentet för att hålla förskolor och skolor öppna var för att personalen skulle ha barntillsyn så att de skulle kunna gå och jobba. Oh the irony.
Citera
Medlem
Sverige har mer än tre gånger fler dödsfall idag än Portugal. Är vi fortfarande i en "fas" och sydeuropa har drabbats värst?
Senast redigerad av TheHaven 2020-04-07 kl. 23:21.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Lite hoppfull statistik angående BoJo :

Patients who don't go on a ventilator in the first 24 hours in an ICU survive 83% of the time.

Those who are put on a ventilator in that period have a much lower survival rate - just 32%.

This is correlation, not causation, so we don't know why that is, but while it's worth stressing again the limited nature of the data, on an individual level, this is good news.

https://news.sky.com/story/coronavirus-what-do-the-figures-tell-us-about-boris-johnsons-chances-of-a-full-recovery-11970172
Citera
2020-04-07, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Intressant att SCB släpper sådan data preliminärt. Jag hoppas att de fortsätter med det. Det är kanske sant att 2020 överstiger medelvärdet för åren med en signifikant skillnad, men du glömmer att räkna med variansen för de andra åren.
Nej, jag glömmer inte. Jag tog ju själv upp det i min lista av invändningar mot min egen beräkning. Men tack för att du kompletterat med att räkna på variationen också.

Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Om man summerar differensen mot medelvärdet för 26 - 30 mars per år, så för man följande antal döda mot medel: (positivt värde är att fler dött)
Kod:
26 - 30 mars (känns som rimligare avgränsning då antalet avlidna börjat komma igång):
2015    2016    2017    2018    2019    2020
167     -57     -59     69      -120    38
23 - 30 mars:
157     -50     -92     156     -171    127

Dvs 2015, 2018 och 2020 dog det mer än medelvärdet över åren under perioden 26 mars till 30 mars. Det dog fler under 2018 och 2015 än under 2020.

Dvs ännu kan vi inte se i totala dödsstatistiken att Covid-19 härjar, än. Förhoppningsvis kommer en ny liknande rapport snart.
Bra komplettering, tack för det. Ja, du har rätt i att det är otydligt än så länge. SCB skriver i pressmeddelandet att de tänker uppdatera "varje vecka". Jag skulle tro att siffrorna för intervallet 23-30 mars 2020 kommer att ha plussats på då, för de skriver att:

Citat:
Statistiken är att betrakta som rådata och kommer att förändras när nya uppgifter kommer in eftersom det finns en eftersläpning i inrapporteringen, särskilt för dagarna precis före publicering. Statistik för två veckor tillbaka i tiden väntas inte förändras i någon större utsträckning.
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/

Sedan är det också relevant att titta på dödstalen uppdelade på län. Någon nämnde tidigare i tråden att det dog 78 av covid-19 i Stockholms län idag. Bläddrar man till Tabell 3 och tittar på dödstalen per län, där antal döda står för varje dag 2018-2019, så dog det aldrig mer än 75 personer på en dag. Dagens dödssiffra för covid-19 - en enda dödsorsak - toppar alltså rekordet för alla dödsorsaker.

Sedan kan man invända att det bara är en dag, slumpvariation, osv, osv, men ändå. 78 pers på 24 timmar, dvs en stockholmare var 20:e minut....
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randomness1
Jaha du är en såndär ”Sverige har rätt, världen har fel” även när Sveriges dödstal rusar i skyn, vi har fler döda än alla våra nordiska grannländer tillsammans. Har du missat hur experter runt om i världen chockats av hur passivt Sverige hanterar krisen? Vi klarade inte ens av att skydda äldreboenden. Det lilla rykte vi har kvar o världen står på spel, och just nu förlorar vi

Vilken strategi som varit bäst är det allt för tidigt att uttala sig om. Vi får nog vänta till slutet av året, och kanske är det inte heller då självklart.

Belgien har betydligt fler döda än Sverige. Det betyder inte att den väg de valt är fel, det finns andra faktorer som påverkar.
Citera
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det går ju inte att utesluta, men varför skulle just Covid-19 mutera och bli farligt? Samma sak kan väl hända med våra vanliga coronavirus?

Precis min poäng ingen vet ännu hur det kan sluta men klart man inte ska försöka tänka på det värsta. Tycker det är dumt att försöka spekulera när man inte har all fakta på bordet innan man utesluter allt. De andra corona har vi fakta om. Dom var helt hundra på att detta var i corona släkten därför alla trodde det var en influensa tills man byta namn till covid-19. Och det vi vet om nu är fortfarande för lite innan man drar slutsatser.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Orkar du med 25 min? Videotitt alltså.

Några äldre experter sågar FHM (hoppa över det senila introt på 5 min):

https://www.youtube.com/watch?v=ljspvr84cKY

Flockimmunitet är ingen strategi. Och döden på äldreboenden är troligen underrapporterad (inga tester än).

Tack för videotips!

Det var intressant!

Har hört det förut att vi människor inte får bestående immunitet mot just Coronavirus,
Citera
2020-04-07, 23:21
Medlem
Noterbart är att Sverige nu är på plats nr 13 över flest döda i viruset. Sveriges väg att hantera krisen är den rätta… jo tjena
Citera
2020-04-07, 23:21
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Jag är så förbannad på folk som fortsätter leva som allt var som vanligt. Men jag kan inte klandra de helt. Så länge det inte finns lagar, så finns det flera som kör på bara.
Det är helt otänkbart att en hel befokning ska lyssna på rekommendationer.
Det finns inte på världskartan.
Så ansvaret ligger hos myndigheterna och regeringen. I princip helt.
Samma mönstret har man sett i hela världen.
Innan Italien gick i lockdown, dagen innan, trots att det dog hundratals per dag, så fanns det massor som tänkte: "Jag går ut men ska vara försiktig"
"Jag går och festar men jag träffar ändå inga gamlingar"
"Jag går på uteservering men ska inte skaka hand med nån"

In med förbud.

Jag hoppas verkligen att de kommer så fort som möjligt eftersom regeringen har fått lite mer att säga till om, för varje dag som går utan riktiga förbud kommer göra att folk dör i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in