2020-04-07, 21:29
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Nej din bög det här är Flashback. De länkar jag har framför mig är inte från dina journalistiska PK-publikationer, de är från PLoS.

Om jag kan hitta dom, så kan du - som är van vid att läsa empiriska studier varvat med PK-nytt, söka rätt på dom själv.

Ojoj, PK har inget med god journalistik att göra, inte heller empiri. Det finns publikationer som är allt annat än PK som ändå tar grundläggande journalistiska principer på allvar; man kan inte fabulera fritt, inte påstå skit som man bara hittat på, inte torgföra konspirationsteorier (Covid-19 togs fram i ett kinesiskt labb...) etc.
The Washington Times/The Daily Mail på högerkanten och L'Humanité/Il manifesto är knappast i mittfåran men de håller på journalistiska grundprinciper.

Vi är nu i ett läge där vettig källkritik är viktigare än någonsin - även om man håller en kritisk ställning mot etablisimanget.
Citera
2020-04-07, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Olika regimer har olika motiv. Vissa tom överdriver för att få medborgare att stanna hemma, få hjälpsändningar osv. Men i vissa stater är det viktigt att inte signalera några svagheter utåt, oftast av politiska skäl. Andra kan mörka för att inte skapa panik eller för att de verkligen vill köra sitt OS t.ex.
Visst, och jag skulle då snarare säga att man i Ryssland överdriver, just med motiveringen att få folk att stanna hemma, för ryssar är generellt sett ganska olydiga. Antalet smittade och dödsfall är ju löjligt litet om man tar hänsyn till storleken på landet, men ändå har man infört mycket hårdare regler än Sverige och tillämpar utegångsförbud även i regioner där det knappt finns någon smitta. Det behövs överdrifter för att dunka in i huvudet på folk att man menar allvar. Därför gör ryska myndigheter det rakt motsatta mot vad FHM gör, dvs de försöker inte lugna ned och släta över, utan de försöker snarare skrämma upp folk.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
En kort film om Taiwans mer lyckade bekämpning. Mer än Sveriges då alltså, vilket iof inte säger mycket.

https://m.youtube.com/watch?v=uAaDC0lv13s

Se den gärna, den var intressant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Anders Tegnell är så osannolikt bisarr.

På dagens presskonferens så fick han frågan om att Norge nu säger sig ha fått smittspridningen under kontroll, eller åtminstone plattat till sin kurva och har vunnit tid. Normal reaktion då är att man gratulerar Norge till denna eventuella framgång. Det är så tydligt att han vill att det ska gå dåligt för Norge för att därigenom själv komma undan lite bättre:

Nej, men det är två olika saker att platta ut sin kurva och vinna tid. Man kan vinna tid på två olika sätt: Antingen stoppa allt ihop som man har gjort i Norge - då skjuter man med hyffsat stor sannolikhet bara kurvan framför sig ... och nu är deras stora problem.. hur öppnar man igen utan att få en sådan här brant kurva <häftig rörelse med fingret> Ehhhh det är en utmaning... dom har nog vunnit tid, det har dom säkert. Men sen är ju frågan.. tja.. när man vill ha sin tid och när man behöver sin tid. Svensk hälso- och sjukvård har ju hunnit med. Det har varit jobbigt, men vi har inte varit överbelastade någon gång. Så att.. den svenska modellen har fungerat på det sättet.. iallafall.

Alltså, vad ÄR detta för svar. Hur kan man inte tolka detta som en stor kritik av Norge? Sen undrar man:
- Är vi klara nu alltså i Sverige? Vi har hunnit med. Har Sverige på något magiskt sätt gjort alla flockimmuna på rekordtid utan att belasta sjukvården?
- Håller all sjukvårdspersonal i Stocholm med om att vi har hunnit med, och tycker hundratals döda Stockholmare det?
- Vad tycker Norge om att Anders Tegnell står här och raljerar över deras uppoffringar?
Nu ställer man ju frågan som en indirekt kritik av Sveriges taktik. Då kan man väl inte förvänta sig något annat svar.

Tegnell har rätt. Norge och andra länder tror att det här är en tävling om vilket land som kan ha minst döda nästa vecka, men det är det inte. Alla länder tävlar bara med sig själva, och målet är att säkra sitt lands framtid i ljuset av att Covid-19 gått och blivit en permanent och mycket utbredd medlem av mänsklighetens virusflora.
Citera
2020-04-07, 21:31
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Blir så jäkla ledsen när jag hör och ser min nära anhörig tar om hand om MASSOR med nya patienter som knappt kan andas.

Jäkla idioter...förstår ni inte att bubblan spricker inom några dagar, eller har ni bara betalt för era inlägg. Ni är skitar, ni är lägst - ni är förrädare och ska jagas efter detta är över!

Starkt inlägg. Ja, det är tragiskt. Det finns en handfull signaturer här som inte gör annat än att prata ner allvaret och hatar mot alla som är oroliga och nyfikna på var vi är på väg:

Jag tror det handlar om:
a) Antingen folk som på fullt allvar tror att detta är en säsongsinfluensa och tycker att vi "förstör ekonomin" när vi försöker bromsa spridningen. Jag känner flera sådana.
b) Eller folk som är missanpassade, och bara vill argumenteta emot allt förnuft. Man ser dem i andra trådar med samma beteende.
Citera
2020-04-07, 21:31
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Som sagt länkade en artikel om Danmark t er förnekare för några dagar sedan. De inför masstester för att testa flockimmunitet. Enligt resultat på 1246 tester så hade endast 2% nåt immunitet.
Hur gick det för Sveriges tester? Vi gjorde väl sådana vi också?
Citera
2020-04-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Fasen vad allt är tragiskt - sitter vid sidan och ser vad som sker. Har en anhörig som jobbar som VEB-läkare. Fallen som kommer är bara Corona-relaterade. Väldigt många är relaterade till Stockholm. Det skrämmande är att en majoritet som ringer har hög feber och har problem med andningen.

Rådet som ges är: Karantän hemma (om man inte nästan kvävs) de som är över 70 år ligger långt ned på listan för att få hjälp! Så ser det ut i nuläget!

SÖS (Södersjukuset) NKS (Nyakarolinsla-sjukhuset) är fullbelagda och prioriterar bort patienter, Huddinge vet jag sen förut är fullt men hur de triangerar är osäkert.

Ni som förnekar eller kallar vanligt folk för "ALARIMSTER" och försöker göra dessa till en klunga idioter, ni är köpta skribenter som säljer er likt horor. Fy fasen vad jag hatar er jävla sossar som försöker vinna röster och majoritet i dessa tider, ni är onda!

Ni överöser hela Flashback med kommentarer som strider mot sunt förnuft!

Blir så jäkla ledsen när jag hör och ser min nära anhörig tar om hand om MASSOR med nya patienter som knappt kan andas.

Jäkla idioter...förstår ni inte att bubblan spricker inom några dagar, eller har ni bara betalt för era inlägg. Ni är skitar, ni är lägst - ni är förrädare och ska jagas efter detta är över!

Din röst är oerhört viktig. Det här kan sluta på två sätt som jag ser det; värre. Eller katastrof.
Tack. Och hälsa din släkting. ❤️
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Hur gick det för Sveriges tester? Vi gjorde väl sådana vi också?
Nej
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är väl allmänt känt att vaccin inte ger ett 100% skydd men t ex har man haft typ mässligen så har jag aldrig hört talas om att man har fått det igen. Så immunitet ger betydligt högre skydd än vaccination.

Jag säger inte att jag vet. Från början när det skrevs om det i Kina så trodde jag att personerna egentligen aldrig varit helt fria från viruset, det har helt enkelt återaktiverats. Kanske är det på samma sätt i Korea.
Det skulle vara oerhört läskigt om viruset kan gömma sig i kroppen liknande herpes och senare aktiveras igen.
Kanske vet vi mer om det framkommer liknande studier från andra drabbade länder

Jo jag uppfattade det också så, att det var folk som typ aldrig riktigt blivit helt friska, som testades igen. Men oavsett verkar det ju handla om rapporter kring enstaka fall. Om det inte existerade någon immunitet i rätt så stor utsträckning borde det väl ha framkommit att en stor grupp patienter återinlagts?
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
...
JÄVLIGT OROANDE. VARFÖR HAR VI INTE TILLRÄCKLIGT MED MEDICINER OCH SÖVNINGSMEDEL?...

För att vi har röstat med plånboken alldeles för länge.

Vi är ett folk som jagar efter luft, utan någon förståelse för att det kan komma dåliga år.

Samtidigt kan man fråga sig om det verkligen är en farlig farsot. Och det gör jag också. Ifall det om ett år visar sig att inte så många dog, kommer nog många medelsvenssons fråga sig, var det värt all panik?

Men som svar - vi gör allt så billigt vi kan. Det finns inga lager.
Citera
2020-04-07, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men taffliga presskonferenser är inte detsamma som statistik.

De har inte heller något att frukta och alla är fria att granska.

AT pratar ju om statistik och sin kurva ofta på sina PK, och häver ur sig det ena märkliga uttalandet efter det andra, som många andra också påpekat härinne att det uppfattas väldigt nedtonande gällande siffror. Han har även hävdat att Sverige är bäst på denna statistik, vilket ju nu också motsägs ganska så omgående i och med att Sveriges Radio nu gått ut med att det finns ett stort mörkertal i antal döda. Något som FHM och regeringen borde varit ytterst medvetna om kan hända, då de bör ha en omvärldsbevakning.

Det har ju nämligen kommit rapporter både från Spanien, Italien, Nederländerna och USA, om svårigheterna med mörkertal av döda som förvränger statistiken. Ändå står AT och säger inte ett enda ord om dessa svårigheter i Sverige, utan det är istället vårdpersonal som får uppmärksamma problemet.

Att de (styrande och FHM) inte har något att frukta beror på hur man ser det. Den här situationen är ett så urspårat train wreck som jag aldrig skådat förr i Sverige. Och jag tror därför att historiens dom blir hård, mot FHM och regeringen.
Citera
2020-04-07, 21:33
Medlem
Är nysande ett symtom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här