2020-04-07, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Tror ni verkligen att det kommer ett vaccin. Det tror inte jag. Det är bara snack för att få ihop utvecklingspengar och click bait i tidningar. Det finns inga vaccin för något coronavirus.

https://en.wikipedia.org/wiki/Coronavirus

Ett vaccin kommer säkert.
Men tid kommer det ta.
Nästa sommar möjligen.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
Kan det bero på svart kultur? Alla ska skaka i hand med varandra jämt och säga yo.
Det kan ju bero på white-flight också. Chicago har enorma problem med det.
Citera
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tino Sanandaji sammanfattar återigen några nationalekonomiska sanningar på begriplig svenska:
Tino Sanandaji
·
Några uppdateringar:
• Idag passerade Sverige en topp med 114 avlidna, jämfört med 16 i Danmark, 6 i Norge och 6 i Finland. Per invånare ligger Sverige fortsatt på Italiens kurva.
• Många marknadsliberaler är missnöjda med att detta prioriteras över ekonomin, vilket är missförstånd. Det är rädslan för viruset som skadar ekonomin, inte åtgärder att bekämpa den. En ny studie från MIT visar: “Stronger pandemic response yields better economic recovery. Study of 1918 flu pandemic shows U.S. cities that responded more aggressively in health terms also had better economic rebounds”
• De som kontrollerade pandemin tidigt fick igång ekonomin först, de som lät den döda fler klarade också ekonomin sämre. Det är vad vi ser igen, de länder som genom starka åtgärder fick kontroll har starkast ekonomi. Idén om avvägning mellan hälsa och pengar bygger på en falsk premiss då målen sammanfaller: ju mer vi gör för att rädda liv, desto mer får vi igång ekonomin.
• Sverige är också ibland de som satsar minst på att rädda ekonomin. Regeringen ger sken av massiva paket, men det mesta är bara lån som blåser upp siffrorna, de satsar knappt 100 miljarder kr i riktiga stödåtgärd, vilket är en bråkdel av andra länder. Detta är en risk, många nationalekonomer pratar om att det behövs runt 500 miljarder.
• Detta framställs i debatten som att "ge" företag pengar, men syftet är ju främst att rädd jobb. De vänsterpopulister som nu jublar åt eländet, gläds att S-regeringen har makt att sätta dit de rika och vill utnyttja krisen till att staten ska ta över företag kommer att ångra sig när de själv går arbetslösa flera år framåt, medan de rika som alltid klarar sig. Professor Magnus Henkreson förklarar i SVD: ”Varför tar inte facken strid för att rädda jobben?...Ur fackens synvinkel handlar detta om att säkra sina medlemmars framtida förvärvsinkomster och om insikten att företagens överlevnad utgör grunden för välfärdsstatens existens”
https://www.svd.se/varfor-tar-inte-facken-strid-for-att-radda-jobben
https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10157335459953231
Mycket intressant iakttagelse. Men det finns en betydande skillnad mellan 1918 års pandemi och den här. 1918:s version slog mycket hårdare mot unga människor i arbetsför ålder. Rimligen hade de som fick ordning på det snabbt en fördel jämfört med de som agerade långsamt och förlorade fler unga som kunde bidra till att bygga upp ekonomin igen. Misstänker att det var extremt viktigt med tanke på antalet unga som dessutom dött i kriget.

Med covid 19 finns inte riktigt den korrelationen då de som dör är mestadels äldre utanför arbetsmarknaden.

Annars skulle ju logiken exempelvis vara att de baltiska länderna kommer klara den ekonomiska krisen relativt bättre än ex Sverige. Det har jag svårt att se.
Citera
Medlem
Regeringen vill skyndsamt kunna agera mot corona (AB, 7/4, men redan i januari skapade corona "panik och oro i världen", så skyndsamt känns som fel ordval), och stänga färjeterminaler och shoppingcenter om det behövs för att rädda liv. Hur tänker de? Stäng skolan, hur många svenskar är inte involverad i den egentligen jämfört med en färjeterminal, om vi tänker på elever, föräldrar och syskon. Och ja barn behöver passning och det går säkert att vara kreativ och hitta lösningar. De har iaf betydligt färre sociala kontakter hemmavid.
Citera
2020-04-07, 19:09
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
...och nya fall i Italien har fallit senaste tiden.

Nya fall (3039) lägsta siffran sedan 10 mars.
Detta trots att man testar mycket mer nu.
Senast redigerad av marcarolo 2020-04-07 kl. 19:20.
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Tack, har letat efter detta. Liknande tendenser som i Italien och Spanien alltså. Man undrar om de unga som dog var helt friska eller om de hade några sjukdomar, att 6 pers av 152 mellan 20-49 år dog kan ju inte bara random, eller kanske det kan.

Tänk på att detta är av de som vårdas i respirator. Siffran att fokusera på är inte så mycket överlevnadsprocenten utan hur snedfördelat antalet som vårdas i respirator är i förhållande till befolkningspyramiden. Du kan utgå från att de som är yngre och vårdas i respirator till övervägande del har en eller flera riskfaktorer.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Jag har aldrig och kommer aldrig jämföra det här med en vanlig influensa. Jag säger bara att jag inte är så säker på att det här kommer att slå igenom så enormt i årsstatistiken sett till antalet döda.

Håller med om att den globala ekonomin kommer att se annorlunda ut och protektionisterna kommer att få ytterligare vind i seglen. EU lär ha en hel del att diskutera dessutom vad det gäller samarbetet framöver.

Men jag håller fast vid att det mest tydliga arvet av allt det här kommer att bli den kraftiga ekonomiska nedgången.

Folk här inne skriker om ”lockdown” men verkar inte förstå att det har en enorm prislapp. En prislapp som kommer att finansieras med lånade pengar och som kommer att ta decennier att betala av med högre skatter som resultat.
Hoppas du läste Tino Sanandajis FB-inlägg:

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10157335459953231

Att inte ta till resoluta åtgärder kan också slå tillbaka. Vi får inte glömma de emotionella. Italien kommer att vakna upp i slutet av det här med en rätt så stor del av sin äldre befolkning döda vilket kommer att få ett genomslag även ekonomiskt.

Vad världen har saknat och vad vi behöver i framtiden är mekanismer att hantera sådana här händelser. Det måste finnas någon form av samordnade åtgärder - en pausknapp helt enkelt - som vi snabbt kan sätta in utan att våra system krackelerar och får långsiktiga konsekvenser. Till det krävs att vi omprövar en hel del av de vi gör idag framförallt detta skuldbeläggande nationer emellan.

Jag hoppas verkligen att vi kommer ut på andra sidan klokare men just nu ser det mörkt ut.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Tror ni verkligen att det kommer ett vaccin. Det tror inte jag. Det är bara snack för att få ihop utvecklingspengar och click bait i tidningar. Det finns inga vaccin för något coronavirus.

https://en.wikipedia.org/wiki/Coronavirus

Det är ju omöjligt att säga.
Det kommer säkert ett vaccin, men frågan är vad som hinner hända på de 12-18 månader det tar att få fram ett sådant. Frågan är också vad som händer om viruset muterar så vaccinet inte fungerar.
Men det skulle ju vara skandal om ingen försökte.
Citera
2020-04-07, 19:10
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Siffrorna för coronadöda må bli högre och högre, men hur ser den totala dödsstatistiken ut för den aktuella perioden jämfört med tidigare års? Det är frågan....

SCB säger själv att data fylls på dödstalen ända bak till för 14 dagar sedan. Så jag gjorde ju en ganska försiktig jämförelse med 2020 års döda varje dag, jämfört med medelvärdet för 2015-2019, och detta för perioden 1/3 till 25/3. Så här ser det ut:

https://imgur.com/a/QXcPMUB

Som synes låg vi på ca 18 färre döda per dag än genomsnittet fram till ca 16/3 då kurvan börjar peka markant uppåt. Skillnaden är definitivt statistiskt sett signifikant. Redan 25/3 hade vi dryg 50 döda per dag i Corona.

Man kan inte gå längre fram i nuläget, på grund av eftersläpningen i inrapporteringen. Nästkommande vecka blir intresant, att se om trenden håller i sig. Jag är säker på att den gör det. OBS: Säker.
Citera
2020-04-07, 19:11
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Hjälp mig att förstå hans resonemang. Jag får inte ihop något.
De socioekonomiska kostnaderna överstiger troligen nyttan med utegångsförbud, de gör en avvägning.
Hoppas att din envisa luftrörskatarr givit med sig nu.
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag har absolut ingen åsikt angående vad du svamlar om och förstår inte varför du ens citerar mig över frågan.
Har jag pratat om detta någon gång, i så fall, citera mig
Du är av få människor som glömmer bort den röda tråden, guldfiskminne?

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Vart är Adidas? Vart är DoktorTengele, vart är.... övriga super förnekarna idag?

Jag vill höra deras bortförklaringar igen.

Bästa Anna! 38000 människor dog i spanska sjukan 1918-20, omräknat idag blir det 65000 dödsfall, ser du någon trend över att vi är på väg dit?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Så menar du att c19 går tillbaka och korrigerar tidigare dagars siffror?
Häromdagen visade de 28 döda. Nej just det, då gäller ju inte deras siffror. Bara när dom passar din agenda..
Totalt antal döda och dödsfall utslaget på ca en vecka, är tillförlitliga siffror. Man kan inte ta en enda dags siffror och använda som någon slags sanning. Att dödstalen ökar, är det dock inget tvivel på. En ren avspegling av smittoläget för 2-4 veckor sedan

Men herregud! Läs på om brytpunkt!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ok, tack för info!

Sykehemmet -det är inte samma som sjukhus väl? Sjukhem på svenska? Ja det brukar vara äldrevård.

Ja det står ju i dokumentet P3 mask,

Det verkar ju inte klokt isåfall att ingen journalist ställde den frågan om personalen på äldreboenden i Norge har munskydd/ansiktsmask, och om personalen i Sverige har munskydd/ansiktsmask på äldreboenden, om man ska jämföra mellan länderna,

och Statsepidemiologen var helt frågande till hur det kunde vara skillnad ...

Sitat fra et interessant og klokt innlegg skrevet av Terje Johannessen, professor dr. med:

Citat:
En annen oppfatning er at ansiktsmasker ikke gir noen effektiv beskyttelse mot coronavirus infeksjon. Siden coronaviruset kun smitter gjennom slimhinner, er det kanskje ikke nok med ansiktsmaske, beskyttelsesbriller må muligens også brukes.

En avgjørende faktor for eventuell nytte av ansiktsmasker ute i befolkningen, er om SARS-CoV-2 viruset smitter i den presymptomatiske fasen eller blant asymptomatiske tilfeller - og i hvilken grad disse kan smitte. Derfor er det interessant med studier hvor man tar virusprøver og kartlegger de "friske" på Island og i Norge4. Høy andel asymptomatiske personer med infeksjon og som er smittebærere, vil ifølge Lancet-studien styrke en eventuell anbefaling om generell bruk av ansiktsmasker i situasjoner hvor en kommer nært innpå andre - særlig vil det gjelde personer i risikogruppene1.

En kulturell faktor spiller også inn. Bruk av ansiktsmasker som en hygienisk faktor er utbredt i asiatiske land, mens for eksempel folk i europeiske og nord-amerikanske land kun bruker maske når de er syke, noe som oppleves som stigmatisering og gjør terskelen høy for å bruke ansiktsmaske.

Mens vi venter på mer kunnskap om dette, foreslår forfatterne av denne artikkelen at følgende tiltak bør vurderes1:
-Alle personer som er i karantene, bør bruke ansiktsmaske hvis de av en eller annen grunn må forlate hjemmet - for å unngå presymptomatisk eller asymptomatisk smitte.
-Sårbare individer som eldre og de med underliggende medisinske tilstander bør bruke ansiktsmaske om de har tilgang på det.
-Universell bruk av ansiktsmasker bør vurderes hvis lagrene tillater det.

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/internasjonal-uenighet-om-bruk-av-ansiktsmasker-under-pandemien/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in