2020-04-07, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Det dublar varje vecka vi ska tyvärr se 200 tal nästa vecka. Vi kan ha världsrekord per capita inom några veckor om det inte blir lockdown .

Blir nog ingen lock-down, det kostar för mycket pengar, tyvärr så är det ju också för sent för sådana åtgärder
Citera
2020-04-07, 17:59
Medlem
vet inte om folk trollar eller inte men måste fråga, ni som tjatar om att vi har nått peaken och allt kan återgå till det normala, tror ni att Covid-19 bara tog sina grejer och drog vidare? att det inte finns längre och allting kommer bli som vanligt om 2 veckor?

ta hand om varandra där ute =)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Contractors
Du har ingen aning om det men idag har det hittills rapporterats +114 döda. Tänkte svara mer men din profil text och då finns det ju ingen reson att prata med. Kommunister kommer alltid mörka.
Kom igen nu. Ca 40 döda idag, hur ska det kunna bli 114 även om de hittar ett tiotal i efterhand.

Varför tror du förresten att någon kommunist mörkat? Vad är en kommunist för dig, per definition?
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Mer än en fjärdedel av alla dödsfall i Sverige härrör från äldreboenden i Stockholm.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/larmet-over-100-doda-i-aldreomsorgen-i-stockholm

Det är fler än hela Norge.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
jag mådde illa igår när Aktuellt 21.00 visade ett inslag om
hur stockholmare sköter FHM's uppmaning om att hålla
avstånd maken till ignorans och ansvarslöshet för att inte
tala om ren dumhet har jag aldrig sett förrut

https://www.svtplay.se/video/24741290/aktuellt/aktuellt-6-apr-21-00-3?start=auto
från 07:18

Förädlingsprocessen covid19 kommer lösa dessa problem, inför detta virus är vi alla lika, anpassa dig, eller dö.

Cyniskt? Egentligen inte, naturen alltid varit obarmhärtig, den bryr sig inte om mänsklighetens känslor!

Coronavirus crisis will prove survival of the fittest.
https://www.propertysoul.com/2020/04/03/survival-of-the-fittest/
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Hm...nu när regeringen fått makt att snabbt stänga ned - kommer inte den flacka kurvan ta stor skada då
Citera
2020-04-07, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
*** GISSA DÖDA OM EN VECKA IGEN(fredag) ***
Ja den där ”prognosen” gjorde jag den 20e mars när vi hade 16 döda i Corona, och just nu är vi alltså uppe i 92 stycken(typ).
Den totala ökningstakten per dygn sett över hela perioden 11 mars till och med idag(den 27e) håller sig fortfarande kring +32 %/dygn så det var fel av mig att tro på att ökningstakten skulle öka fram till den 27e, så därför hade en gissning på ca 100 döda varit närmare vad facit i dag visar oss.
https://www.bildtagg.se/file/v8wjtzv4hm253ywivz2r9u7

Men okej, nu ska min nya gissning hålla sig kring +32%/dygn +-2%(den gröna linjen), och då blir prognosen till nästa fredag så här…

Antal döda fredag 3 apr: mellan 420 och 840, vi säger 600 stycken
Antal döda fredag 10 april: Mellan 2600 och 6500, vi säger 4100 stycken

Nu får vi ju innerligt hoppas att Tegnell och hans 500 jättehjärnor på MSB och deras resoluta insatser för att bromsa upp antalet döda gör att denna prognos inte slår in, men det vet vi inte förrän om nån vecka eller så…

OBS. observera hur den procentuella ökningstakten per dag(den röda linjen) varierar starkt från dag till dag, men att topparna tenderar att höja sig för varje gång.
https://www.bildtagg.se/file/v8wjtzv4hm253ywivz2r9u7

AJ då, min prognos blev alldeles för ”alarmistisk” igen, ca 600 döda fick vi ju först idag,, 4 dagar för sent.
Man kan alltså säga att just nu är skillnaden mellan en ”alarmist” och en ”realist”,,, 4 dagar på ett ungefär.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Blir nog ingen lock-down, det kostar för mycket pengar, tyvärr så är det ju också för sent för sådana åtgärder
Vad är en lockdown?
Vad kostar det?
Varför är det för sent?
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Svammel från din sida, du är oseriös. På vilket sätt har Stockholm börjat" räkna annorlunda"? Död är död, går inte att räkna annorlunda. Eller menar du att man börjat räkna halvdöda som döda, och dödssiffrorna därför stiger?

Vad ska du skylla på imorgon - att man räknar in Tysklands döda i Sveriges siffror?

Siffrorna blir högre och högre. Det är det du tycker ser bra ut?

Siffrorna för coronadöda må bli högre och högre, men hur ser den totala dödsstatistiken ut för den aktuella perioden jämfört med tidigare års? Det är frågan....
Citera
2020-04-07, 18:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dscim
Vad slår svetsarn till med idag då? Tvätta händerna i 45 sekunder istället för 30?
I UK uppmanas de bara tvätta händerna i 20 sekunder, och se hur illa det går för dem.
Citera
Medlem
190 personer på äldreboende har dött av covid-19 BARA i Stockholm...
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Låt oss hålla diskussionen utan påhopp. Jag tror vi talar om varandra. Du menar att de minskade kostnaderna för vård och pension skulle kompensera kostnaderna för arbetslöshet och ökad skuldsättning?
Inte alls. Jag kommenterar bara det idiotiska att jämföra detta med en vanlig influensa.

På alla plan!

Det finns också en framtida konsekvens. Vi har bara fått en förkänning av en av avigsidorna med det globala samhället. Att ett virus bland alla oräkneliga varianter som finns omkring oss poppar upp och finner människan som en utmärkt värd. Det här viruset är trots allt inte slutet för mänskligheten men lär vi oss inte av detta är det nog kört för mänskligheten i framtiden.

Och det globala samhället med sin liberala ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in