Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Jag vill bara komma till det faktum att vi först efter årsskiftet vet om det blev en överdödlighet i covid-19. Det kan ingen veta nu. Jag har tidigare sagt att jag tror på att 3000 dör i covid-19 i Sverige per juni, men det är ju inte detsamma som överdödlighet eftersom många bland dessa skulle dött i något annat. Huvddelen som dör i covid-19 är äldre med multisjukdom.
Jag noterar att flera börjar ifrågasätta Storbritanniens hårda linje och ser att den riskerar få konsekvenser på andra sätt. Det är ju så att om man skjuter med hela arsenalen så blir det följdverkningar. Det går inte heller att ta till något mer om man använt alla medel redan från början.
Vad ska de göra om det kommer en ny våg till hösten, stänga igen på nytt?
Absolut men problemet är fortfarande att dödligheten ökar för vi inte har vårdplats för en sån här snabb spridning och högt IVA/vård behov, de är ett riktigt bekymmer. Å svår statistik med mörkertal osv. indirekta dödsfall kopplad till covid-19.
så huvuddelen är en stor grupp äldre som dör men medianen här på sjukhuset är 62-60 år, som ligger intuberade... de är alldeles för många inom en yngre grupp som behöver IVA, vad händer när de inte finns plats tänker du?
Men ja i sak har du rätt hade vi oändligt med resurser eller iaf 10 x mer än vad vi har nu i IVA vård så löser vi den yngre gruppen också.
angående Storbritannien så håller ja helt med dig, jag själv önskar att de gick å isolera bättre utan mer problem för samhället och att samhällsviktiga yrken kunde upprätthållas ändå. Men de är svårt. Jag är på många sätt glad att vi i Sverige vissa fördelar inför de här med nuvarande strategier men samtidigt förbannad på andra problem.