2020-04-07, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Hahaha haha.

Skrattade också.

Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Peaken var 2 april.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Antal bekräftade fall i ett land som inte kommit igång med ett brett testande ännu är inget mått att gå på. Visst fattade du det. Dubblar du testningen så får du en ny peak. Tredubblar du så..ja du kanske fattar. När vi kommer upp i 100 000 tester i veckan så kan vi prata vidare.

Antal döda är det vi har att förhålla oss till just nu.
Citera
2020-04-07, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Hallberg
"Mest smitta i Stockholms förorter"

Det är ju iaf bra med självsanering i all bedrövelse

Undra hur många utomeuropeiska invandrare som koolavippat av Sveriges 500 döa?

Fast mest smitta är inte lika med flest döda.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Japp, det är verkligen en vändning. Nu ser vi även att börsen går upp, ekonomin kommer att repa sig men det kan ta tid. Idag kom alla som var korttidspermitterade tillbaka till mitt jobb och allt flyter på som vanligt. Österrike och Danmark börjar lätta på sina restriktioner och Skandinavien ser ut att gå vinnande gällande dödsfall. Om man nu kan se det som en vinst.

Men vi har med hjälp av Tegnell fortfarande ett fungerande land. Nu är våren här och vi kan tänka på annat.

Skönt att även massmedia börjar växla mellan coronannyheter och vanliga nyheter.

Vi tog oss igenom detta med bravur.

Älska Sverige, Älska Tegnell.

Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Ett av de bästa klippen som förklarar så tydligt hur det fungerar. Han är otroligt bra på att lära ut kunskap.

Snart kommer budskapet landa hos alla tuffingar som säger att det är en vanlig influensa.

HOW COVID-19 KILLS - I’M A SURGEON - AND WHY WE CAN’T SAVE YOU.

It basically drowns you.

Du tror det va din naiva jävel. Jag önskade att du hade rätt så jag är ingen pessimist.
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-04-07 kl. 19:06.
Citera
Medlem
Citat:
Kolla på bekräftade fall
C19.se är peaken ej nådd.
Citera
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Lite dödsstatistik från respiratorn/IVA

Över 90 år... 125 av 126 har dött...99%
80-89 år........237 av 261 har dött...90%
70-79 år........156 av 311 har dött...50%
60-69 år..........41 av 262 har dött...16%
50-59 år..........26 av 208 har dött...12% Boris Johnson är 55 år, han kommer klara sig
40-49 år............2 av 88 har dött......2,3% har dött
30-39 år............1 av 29 har dött......3,4% har dött
20-29 år............3 av 35 har dött......8,6% har dött
10-19 år............ingen har vårdats i respirator/IVA
0-9 år................0 av 1 har dött........0%

https://platz.se/coronavirus/

Tack, har letat efter detta. Liknande tendenser som i Italien och Spanien alltså. Man undrar om de unga som dog var helt friska eller om de hade några sjukdomar, att 6 pers av 152 mellan 20-49 år dog kan ju inte bara random, eller kanske det kan.
Citera
2020-04-07, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Jag visst , Sverige är värdens fattigaste land eller hur. Folk kan inte sänka sitt krav i livet.

Det är bara offra sina föräldrar eller hur?
Jag blir oroligt och ledsen så många egoiska psykopater runtomkring.

Förresten mina gamla föräldrar bor i Turkiet.
Jag är minst lika mycket oroliga de gamla sjuka här i Sverige. Jag har minst lika mycket empati till de och deras nära kära.

Vad tycker du Sverige vänder sig till Afrika för insamling?

Eller ändra national sången
Du gamla du sjuka ni dra åt helvete.

Nä, det är så tragiskt att se hur fan våra folkvalda beter sig, leker rysk roulette med hela befolkningen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
nja... de är inte så enkelt..

beredskapslager togs bort på 90-talet, som har knappast med tegnell att göra. Att fixa nya lager går inte när alla länder stänger sina exporter till och från.

Att vi har sämsta vård platsläget i Europa är inte tegnells fel heller, de är nåt vi nedmonterat år efter år i fleeeera år.

Återigen. På grund av att Tegnell & Co har lika full koll som alla vi andra på nedmonteringen så ska man ta hänsyn till rådande omständigheter i smittskyddsarbetet. Det har han inte gjort. Det är hans ansvar att göra det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmhej
”Sverige har ju haft en lite mer försiktig strategi”, säger Norges smittskyddsdirektör Frode.
Ändå kan inte Anders Tegnell se att det kan vara pga det vi i Sverige har högre dödsfall. Utan han ska dra upp två helt andra skäl... hur kan han själv inte se det som en anledning till varför det blivit så här i Sverige? Det kommer han ju aldrig erkänna utan det ska förstås alltid vara pga något annat.

https://www.aftonbladet.se/a/P9xar7
Eller skylla på folket för att de läste inte mellan raderna i hans otydliga språk
Citera
2020-04-07, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e8c9e9d474b050011b7f406

Gjelder dette all håndsprit?
Låter som vårdslös hantering av 165-procentig sprit...
Den värsta faran med apotekets handsprit är att strålen tenderar riktas mot ögonen när pipen kleggat igen.
Jag tar en hand-brand alla dagar framför spriten i ögat.
Senast redigerad av pjabas 2020-04-07 kl. 19:08.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Den baseras på simuleringar och matematik som forskare har räknat på. Ett rimligt scenario om inte vaccin kommer eller viruset muterar till en snällare variant.
Inom vetenskapen simulerar man spridning och dödstal för att kunna göra rätt åtgärder.
Men det är lite överkurs för dig.

Så till skillnad från dina uttalanden är dessa simuleringar väl underbyggda av forskare och matematiker över hela jorden.

Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag tror man bör undvika jämföra siffror till detta virus fått ett vaccin.
Det ser inte bra ut för Sverige nu.
Men å andra sidan kan det se bättre för Sverige om och när viruset återkommer i höst.
Är ju ointressant om man ligger under med 2-0 i halvtid men vänder och vinner med 4-3 efter full tid.

Så oavsett om man är positiv eller negativ till svensk strategi bör den utvärderas fullt ut först när vi nått full tid så att säga.

Det blir massa pajkastning med siffror här mest.
Statistik kan bevisa allt som det brukar sägas, bara man väljer rätt statistik.
Sverige kommer knappast sluta som bäst gällande dödssiffror men om vi hamnar någonstans i mitten av Europa slutligen anser jag det är en succé med vår strategi.
Men det är inget jag är redo att dra slutsatser om än på länge.
Det är långt kvar av detta.

Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Facit får du inte i april, utan i höst när du kan se hur andra vågen jobbade i olika länder. Eller kanske redan i juni när man släpper på karantänen i andra länder. Eller trodde du man skulle sitta i karantän till ett vaccin är framme (om 18 månader)?

Nästan ingen kommer komma undan viruset, tricket är att sprida det långsamt, som vi gör i Sverige.

Tror ni verkligen att det kommer ett vaccin. Det tror inte jag. Det är bara snack för att få ihop utvecklingspengar och click bait i tidningar. Det finns inga vaccin för något coronavirus.

Citat:
There are yet to be vaccines or antiviral drugs to prevent or treat human coronavirus infections.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coronavirus
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Nu har jag visserligen alltid skitit i samhällsekonomi på makroplan och internationellt. Men man tycker detta borde vara ett tillfälle att kvitta/nolla mycket och börja om med att producera de varje land är bäst på.

Sverige kan bygga ut kärnkraften och ev vattenkraft istället för att lägga ner den (samtidigt forska och utveckla förnyelsebar energi) och exportera överskott.

Tror inte Italienoch andra är så pigga på att vara kvar i EU. Samt ge Kina fingret eller åtminstone sprid ut riskerna till flera olika länder om man skall outsource.

Den här jävla låneekonomin håller inte i längden, stor bubbla.

Efter 1985 går pengarna till andra än arbetare:

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:US_GDP_per_capita_vs_median_household_income. png

Joe Rogan Experience #1453 - Eric Weinstein håller med:

https://youtu.be/wf0_nMaQ6tA?t=9545

Evig tillväxt funkar inte.

Du kan ha rätt.
Men frågan är hur länge världen kommer ha detta i minne.
Vi glömmer snabbt.
Citera
2020-04-07, 19:08
Bannlyst
Här diskuteras bland svenska professorer och Statistiker samt entreprenörer hur man skall komma till rätta med viruset.

Visserligen en högerextrem källa men ni som vill lyssna kann ju göra det om ni känner för att stiga ur hbtq värdegrunden lite grann?

https://www.youtube.com/watch?v=ljspvr84cKY
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in