2020-04-07, 16:04
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoloid
Bear?

Tack, men jag tar nog råd av någon annan då.
Citera
2020-04-07, 16:08
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Helt rätt att ta hem vinst nu. Det är ju helt stört att Corona just nu gör ett lika litet hack i de globala börs kurvorna som när den lilla ekonomin Grekland hade problem och eventuellt skulle lämna EU för 5 år sedan. Något är rejält galet!

Kanske ska lyssna till detta? När fyra av sju bolag i portföljen närmast tokrusar under 2 dagar är det lätt att börja noja..
Citera
2020-04-07, 16:08
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Helt rätt att ta hem vinst nu. Det är ju helt stört att Corona just nu gör ett lika litet hack i de globala börs kurvorna som när den lilla ekonomin Grekland hade problem och eventuellt skulle lämna EU för 5 år sedan. Något är rejält galet!

Ja alltså jag tror kortsiktigt (månad/er) att vi ska upp. Men det har gått lite för snabbt när man öppnar 3% upp och grejer. Låt det coola ner sig lite så fyller jag på portföljen. Slutstationen är en bra bit upp iallafall innan det eventuellt bär nedåt.
Citera
2020-04-07, 16:12
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Och enligt andra så har börsen knappt gått upp alls på 20, 10 eller 5 år.
Här har vi en som har räknat på detta. Fakta som är svårt att säga emot:
"Genomsnittlig årsavkastning under perioden 1990-2019 är: 12.49 %"

https://rikatillsammans.se/stockholmsborsens-arliga-avkastning/

Avkastningen ligger på åtminstone 10%/år, oändligt högre än banksparande och guld och annat. Det är väl bara bostadsrätter i Stockholm som kan konkurrera med den värdestegringen.
Citera
2020-04-07, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoloid
Okej, tack så jättemycket för svaren!
Har ganska nyligen börjat intressera mera för börsen så det är väldigt intressant att läsa den här tråden😊

Nu är annars ett bra tillfälle att börja månadsspara. Köp stora tråkiga bolag som funnits lång tid.
Citera
2020-04-07, 16:17
Medlem
tartars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keew0
QLife Holdings och Glycorex Transplantation ligger under min bevakning, Asarina Pharma verkar många fått upp ögonen för med.

Hann du in i qlife? Den skjuter nog i topp snart när ipo nivån brutits
Citera
2020-04-07, 16:18
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Ja alltså jag tror kortsiktigt (månad/er) att vi ska upp. Men det har gått lite för snabbt när man öppnar 3% upp och grejer. Låt det coola ner sig lite så fyller jag på portföljen. Slutstationen är en bra bit upp iallafall innan det eventuellt bär nedåt.
Det är nog så att aktiehandlarna betraktar epidemins påverkan på börsvärdet som försumbart. Folk blir arbetslösa och svaga företag går omkull, men för övriga företag har detta ingen negativ påverkan. Tvärtom, konkurser ger möjlighet till lönsamma och nyttiga företagsrekonstruktioner, och många arbetslösa innebär möjlighet till sänkta löner och att rekonstruera hela personalsammansättningen. Det blir dyrt för staten, men samhällsekonomi och företagsekonomi är inte samma sak...
Citera
2020-04-07, 16:24
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Här har vi en som har räknat på detta. Fakta som är svårt att säga emot:
"Genomsnittlig årsavkastning under perioden 1990-2019 är: 12.49 %"

https://rikatillsammans.se/stockholmsborsens-arliga-avkastning/

Avkastningen ligger på åtminstone 10%/år, oändligt högre än banksparande och guld och annat. Det är väl bara bostadsrätter i Stockholm som kan konkurrera med den värdestegringen.
Jo. Min poäng var att vissa hävdar A och andra B och kommer till rakt motsatta slutsatser från samma data.

Ibland till och med samma person med en månad mellan slutsatserna.
Citera
2020-04-07, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av typhoon
Shorta = spekulera i nedgång (även kallat "blanka" på svenska)

Bull trap = rally efter en nedgång som sedan följs av en ännu större nedgång. Det är en "trap" (fälla) då man kan bli lurad att tro att botten är nådd, man går all-in, sen rasar det 35% till. Huruvida det är en bull trap eller en genuin uppgång efter den faktiska botten vet man så klart inte förrän långt efteråt.

Bear = tro på nedgång (i motsats till Bull = tro på uppgång)
Går ni bear idag för sedan gå bull imorgon innan avslut
Citera
2020-04-07, 16:58
Medlem
Wajis avatar
Jag tror att det kommer ett nytt ras inom kort. För just nu står produktioner nästintill stilla pga av materialbrist. Ju längre detta pågår ju mer stryk kommer marknaden ta. Europa med länders olika behandling av corona kommer leda till i stort sätt handelstopp över sommaren och är tveksam hur många företag och framför allt börsnoterade företag klarar detta

Jag kommer sitta lugn i båten över sommaren i alla fall.
Citera
2020-04-07, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag tror att det kommer ett nytt ras inom kort. För just nu står produktioner nästintill stilla pga av materialbrist. Ju längre detta pågår ju mer stryk kommer marknaden ta. Europa med länders olika behandling av corona kommer leda till i stort sätt handelstopp över sommaren och är tveksam hur många företag och framför allt börsnoterade företag klarar detta

Jag kommer sitta lugn i båten över sommaren i alla fall.

Det som kommer utlösa fallet tror jag är att Euro-zonen inte kommer överens om hur stödåtgärder skall finansieras. I grunden handlar det om att folket i respektive länder har olika intressen. Tror att det kommer att bli svårt att få folket i länder som själva drabbats hårt att betala en massa pengar till Italien och Spanien. Särskilt gäller det länderna i Östeuropa vars egna befolkning är betydligt fattigare än folket i sydeuropa.
Citera
2020-04-07, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tartar
Hann du in i qlife? Den skjuter nog i topp snart när ipo nivån brutits

Yes, gick in på 9.48 i QLife under en dipp för några dagar sen. Själv då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in