2020-04-07, 17:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Sjuk jobbigt...

Man har ju grov FOMO känsla....

Min intitiala plan var ju att avvakta 3 månadslöner sedan gå all in + belåna mig då jag var mer eller mindre övertygad att vi ännu inte sett effekterna och att sommaren överlag är tråkiga börsmånader...

Men nu kommer uppgången... Och man vet inte.. är det en bulltrap eller håller man verkligen på att missa sin chans ???

För börsen som helhet är det en solklar bull trap.

Däremot finns det enskilda bolag och branscher som ser någorlunda billiga ut.
Citera
2020-04-07, 17:53
Medlem
TheAlamos avatar
Vilka tror på ett större ras liknande det som hände i slutet av 2019? Det blev lägre lägsta flera gånger då. Jag kommer inte investera nåt fören det kraschat igen. Om jag missar en fet uppgång så sparar jag hellre cash än tar den risken att fastna i FOMO så som jag ofta gjorde som nybörjare.
Citera
2020-04-07, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
För börsen som helhet är det en solklar bull trap.

Däremot finns det enskilda bolag och branscher som ser någorlunda billiga ut.

När ska nedgången komma för att det ska räknas som en bull trap? Genuint nyfiken? Om en vecka? Innan året är slut?
Citera
2020-04-07, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keew0
Yes, gick in på 9.48 i QLife under en dipp för några dagar sen. Själv då?
Sålde av Qlife :/ nice tänkte långsiktigt på den alltså
Citera
2020-04-07, 18:26
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tartar
Hann du in i qlife? Den skjuter nog i topp snart när ipo nivån brutits

Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Sålde av Qlife :/ nice tänkte långsiktigt på den alltså

Tror ni om morgondagen? Kom in lite tidigt på 11.80 :/
Citera
2020-04-07, 18:30
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Tror ni om morgondagen? Kom in lite tidigt på 11.80 :/

Jag har qlife, den kommer bli riktigt bra långsiktigt.
Citera
2020-04-07, 18:30
Medlem
Citat:
Lufthansa lägger ner Germanwings
Det tyska flygbolaget Lufthansa meddelar att det lägger ner dotterbolaget, lågprislinjen Germanwings som en konsekvens av coronakrisen. Lufthansa gör sig också av med flera flygplan för att klara av den ekonomiska chock som flygindustrin drabbats av.
"Germanwings flygningar kommer att upphöra. Det kommer att ta månader innan reserestriktioner helt upphört och år innan den globala efterfrågan på flygresor når upp till nivåer före krisen", skriver bolaget i ett uttalande.

Fråga er själva om krisen är över bara för att samhället ”öppnar upp” igen.
Citera
2020-04-07, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag tror att det kommer ett nytt ras inom kort. För just nu står produktioner nästintill stilla pga av materialbrist. Ju längre detta pågår ju mer stryk kommer marknaden ta. Europa med länders olika behandling av corona kommer leda till i stort sätt handelstopp över sommaren och är tveksam hur många företag och framför allt börsnoterade företag klarar detta

Jag kommer sitta lugn i båten över sommaren i alla fall.

Börsnoterade företag har bättre förutsättningar för att komma lindrigt undan än privata diton.

Hela idéen med att vara börsnoterad är egentligen underlättad kapitalanskaffning. Samtidigt som man inte är tvingad att be banken, enskilda investerare eller nära och kära om kapital är man likafullt med och tar del av all den massiva finansiella stimuli som fullkomligt vräkts ut iom coronavirusets framfart.

Det kommer bli (minst) ett par tuffa kvartal framåt för väldigt många bolag men lejonparten av det investerade kapitalet på världens börser är extremt långsiktigt, tänk institutioner, statligt (och privat) förvaltade pensionsfonder, investmentbolag och icke att förglömma.. den stora delen långsiktiga privat-investerare. Floaten är rätt liten.

Väldigt få är daytraders i den riktiga världen och tur är väl det med tanke på hur dom som grupp presterar. Marknaden som helhet kommer inte sänka börsen ner i dyn för bolagens performance under tex ett enskilt år med en pandemi som sveper över världen.

Man ska vara på det klara med att det i mångt och mycket är precis samma personer som skriker sig hesa om en kommande depression som gjorde det förra julen, eurokrisen, finanskrisen eller IT-kraschen..

Med det sagt, du gör helt rätt i att sitta lugn i båten om det känns bra. En god nattsömn kommer alltid först!
Citera
2020-04-07, 18:38
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Jag har qlife, den kommer bli riktigt bra långsiktigt.

Tror jag med! Köpte in mig vid 8.90 och sålde vid 13.00 kr. Var lite ivrig in igen då jag tänkte att det skulle bli race innan stängning 😅
Aja, blir nog fint så småningom!
Citera
2020-04-07, 18:39
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Vilka tror på ett större ras liknande det som hände i slutet av 2019? Det blev lägre lägsta flera gånger då. Jag kommer inte investera nåt fören det kraschat igen. Om jag missar en fet uppgång så sparar jag hellre cash än tar den risken att fastna i FOMO så som jag ofta gjorde som nybörjare.

De flesta som köpt lär sitta ganska stilla när det sedan går upp.

Själv noterar jag mest de stora 'gaps' som bildats i dessa uppgångar. Något festligt, men det hade sett bättre ut om så inte var fallet, 'gaps' utmarkerade:
https://i.imgur.com/y7lp3rj.png
DJI (Dow Jones Industrial Average) @ 4h chart

Ett bättre tillfälle att kliva in är annars någon gång då det antingen ser ut som 'krig och katastrof' eller vid ett 'guldkors' på t ex dagliga eller åtminstone på 4h. Inget av detta finns just nu.

Något annat som är noterbart är att om det fortsätter i samma uppgångstakt som de två senaste dagarna kommer DJI stå +/-0 redan den 8:e maj. Även det något festligt men också något svårt att köpa. Saker som oscillatorer (RSI, STOCH etc) skulle minst sagt stå på maxade nivåer. :)
Senast redigerad av sinewave 2020-04-07 kl. 18:44.
Citera
2020-04-07, 18:53
Medlem
Racooons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubi
Kan du motivera på Cortus inköpet?
Aldrig hört och ser intressant ut.

Googla och läs på. Deras nya anläggning i Höganäs verkar leverera, även om allt inte är klart än.
Lyckas de sitter de på teknik som kan leverera fossilfri olja och gas. Bl.a. flygindustrin väntar ivrigt.
Citera
2020-04-07, 19:07
Medlem
Kobenhavns avatar
Har man missat sitt köptillfälle eller kommer det rasa ytterligare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in