2020-04-07, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Har en stark misstanke att de mindre barnen spridit smittan i mängder.
Tror en hel del ungar går smittade utan symptom. Och tar med sig smittan till hemmen.

Det är väl det som är grejen.
Det är mycket tyckande och tro. Och lite vetande.
Jag gissar gärna, men jag inser att jag är en okunnig lekman i detta område.
Citera
2020-04-07, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hur vet du att de inte är hemma?

Nästan hälften av lärarna/fritidspersonalen på mitt jobb är sjuka. Total jävla kaos att få ihop en barnsittar-verksamhet varje morgon på panikmöten.
Citera
2020-04-07, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Jag påstår inte att det görs perfekt i Sverige, men det du förordar går ju inte eftersom vi bevisligen har haft en underdimensionerad vård och dålig beredskap på testitrustning. Tycker jag att det är bra? Nej, naturligtvis inte men det är för sent att göra något åt det. Är det lönt att tjafsa om det beror på Moderaternas våta dröm att privatisera hela världen eller invandringen? Nej, det gör det inte heller. Vi är i den situation vi är i, att stänga ner allt (vilket var det jag motsatte mig i början av diskussionen om du hade tagit dig tid attta reda på vad jag diskuterar) tror jag inte är en lämplig lösning för att få ett resultat av noll döda, vilket jag ifrågasatte rimligheten i. Vill du göra fria tolkningar av svar på frågor som du uppenbarligen inte läst står det dig fritt, men jag säger egentligen inte emot dig, jag säger emot de som tycker att allt annat än ingen död ska ses som Folkmord. Just för att inga döda är en orimlighet, om inte total individuell isolering i ett år eller så känns som en rimlig väg att gå, och det kommer ju inte ske. Hur många kan klara mat- och vattenförsörjning själv så länge?
Jag förstod att du var emot nedstängning men eftersom så lite görs nu så är risken stor att det blir en ändå om regeringen får panik över dödsiffror och folket gnäller. Jag förstår också att det blir svårt nu då vi kommit för långt i smittspridningen vilket kanske var meningen. Jag ville ha våra grannländers strategi men vi "valde" Italiens istället. Därimot bör man isolera Stockholm och andra områden senare för att bromsa smittspridning, rekomendera människor att bära masker (framför allt i butiker), och testa mycket mer så man vet vad man gör (det kommer väl kanske). Vill man ha flockimmunitet på detta okontrollerade sätt så kan man ju köra några städer i taget så vi hinner med Tegnell och c/o, dom verkar ha bråttom. Stockholm blir då den första försökskaninen. Noll döda är det ingen som sagt att det går att få men man ska sträva efter så få döda som möjligt och det gör inte FHM och regeringen just nu anser jag.

Det är ingen annan som säger att någon ska vara hemma eller isolerad i ett år eller mer än din sida av någon underlig anledning. Både Norge och Danmark är på väg tillbaka men med mer kontroll av smittspridning för att skona liv och sin sjukvård. Finland är ännu tuffare men öppnar nog upp snart då allt är på plats. Dom kommer att ha sina gränser stängda mot oss ett bra tag framöver. Vi kör ju liksom bara vidare blinda och hoppas på turen som det verkar.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det hade varit bra att få dessa siffror i ett tidigare skede (och för fler städer - misstänker att samma mönster återfinns i Eskilstuna).

Då hade man på ett tidigare stadium kunnat rikta insatser och åtgärder mot dessa områden.

Det är inte utan att man funderar på om Tegnells jämställdhetssträvanden (det som gjorde att han inte i ett tidigare skede rekommenderade hemarbete för att alla inte har den möjligheten att skydda sig mot smitta) går igen här. Till skada för invånarna i en del områden.
Staffanstorp begärde ut sådana siffor från region Skåne. Tji fick de. Nu vandrar det runt i rättsväsendet. Skandal.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
85% IVA-beläggning i Stockholm just nu. Och du tror inte att beskrivet scenario kommer att uppstå?

Tahaha eller vad hon heter sa att vi har 937 fullbemannade IVA platser i landet. Att det var en utökning av kapaciteten före krisen med 80% på 4 veckor. Hon sa att bara 20% av platserna var belagda.
= 750 platser i bruk och 187 lediga.

Av dessa 750 var 423 platser upptagna av coronapatieter. Resten således andra sjuka 327 stycken med mina mattekunskaper. Hon sa 55% ändrade sig till 50% men det stämmer inte kan var och en räkna ut själv.

Vidare så hon att 1208 covid-19 ligger på sjukhus varav 423 på IVA.

- 4 veckor sedan fanns det bara 187 platser totalt i landet

Men vad har hänt? Hur kan vi ha 468 icke coronapatienter på intensiven nu när vi för 4 veckor sedan bara fick plats med 187 totalt. Varifrån kommer alla dom? Kanske blir det rimligare om man vänder på siffrorna

Totalt skulle det ligga 1208 corona på sjukhus och 423 på IVA.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Svalget är därmed delaktigt i de livsuppehållande funktionerna andning och sväljning. Luft och föda måste turas om att passera genom sval- get för att luften inte ska hamna i magen och ännu viktigare, att födan inte ska hamna i luftvägen. Svalget är aktivt under tal, hostning, kräkning och kväljning."

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.tandlakartidningen.se/media/410719/68_78.pdf&ved=2ahUKEwimtPGzx9boAhVGaJoKHTtWD1kQFjA BegQIDBAG&usg=AOvVaw1qHHL50NKru9ArtTlLr4zR&cshid=1 586270925570
Så när jag tuggar på mat med smitta på så får jag inte någon smitta i munnen på samma sätt som om jag sög på min smutsiga tumme?
Hade ja valt att svälja mitt finger hade de alltså inte spelat någon roll om de fanns smitta på den efter som tanken hela tiden varit att den ska ner i magen.
Citera
2020-04-07, 16:55
Medlem
BonerBatmans avatar
Nu börjar det allt mer klarna att detta inte alls var då farligt som många trott. Sverige gick rätt väg från början. Fler och fler börjar ta efter Sveriges väg. Smittan avtar på flera håll i världen och läger generellt är under kontroll. Back to normal
Citera
2020-04-07, 16:56
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Tegnell snackar bara skit. Virus kan visst både infektera strupen (såklart) men kan även ta sig igenom magen och infektera tarmen, det är så man kan bli spyfärdig och få diarré vid flunsa.

Så det var rent trams. Ett paniksvar som han drog fram ur röven för att rädda ansiktet. Typiskt tecken på narcissism.

Att slemhinnorna i halsen angrips innebär inte att det är den primära smittvägen. Den huvudsakliga smittvägen i de studier som finns tyder på slemhinnorna i nästan och att det sedan vandrar nedåt.

Att sedan kroppen försöker rensa systemet genom att sekrera ut vätska i tarmen är inte detsamma som att det är en ingång för viruset. Influensaliknande virus agerar inte på samma sätt som kolera, calicivirus (vinterkräksjukan), E coli. etc som sprids genom avföring och kräkning.
Citera
2020-04-07, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Då ju enda skillnaden egentligen att vi har krogar öppna och i Finland är dom stängda. Men jag har för mig att skolorna är stängda och Nyland är satt i karantän vilket innebär förbud mot in och utresor.
Ja skolorna är stängda. Distansundervisning. Inga problem. Finnar är så pass lärda att de kan hjälpa barn med skoluppgifterna.
Nyland är i karantän. Inga problem. De får resa när man får kontroll på viruset.
Citera
2020-04-07, 16:57
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Detta låter mycket underligt, du har missat att alla virus har inte samma egenskaper eller?

Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Att slemhinnorna i halsen angrips innebär inte att det är den primära smittvägen. Den huvudsakliga smittvägen i de studier som finns tyder på slemhinnorna i nästan och att det sedan vandrar nedåt.

Att sedan kroppen försöker rensa systemet genom att sekrera ut vätska i tarmen är inte detsamma som att det är en ingång för viruset. Influensaliknande virus agerar inte på samma sätt som kolera, calicivirus (vinterkräksjukan), E coli. etc som sprids genom avföring och kräkning.

Stön... Tegnells användbara idioter...

Citat:
In a recently published, single-center case series of 138 consecutive hospitalized patients with confirmed COVID-19, investigators reported that approximately 10% of patients initially presented with GI symptoms, prior to the subsequent development of respiratory symptoms. Common and often very subtle symptoms included diarrhea, nausea, and abdominal pain, with a less common symptom being nonspecific GI illness. New studies are expanding our understanding of the possible fecal transmission of COVID-19. Assessment by polymerase chain reaction (PCR) has provided evidence of the virus in the stool and the oropharynx outside the nasopharynx and respiratory tract. Virus in the stool may be evident on presentation and last throughout the course of illness resolution for up to 12 days after the respiratory virus evidence is gone. In fact, in one of the most recent studies looking at 73 patients, approximately 24% remained positive in their stool for evidence of the virus, though not necessarily infection, after showing negative in respiratory samples.

https://www.cureus.com/articles/29616-gastrointestinal-infection-could-be-new-focus-for-coronavirus-diagnosis
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman
Inte lätt att leva som man lär
Har den norska Folkhälsomyndigheten avrådigt folk från att täcka ansiktet när man vistas i offentliga miljöer exempelvis mataffärer?
//Skalman
Nei de råder dessverre ikke befolkningen til å dekke ansiktet. Det synes jeg at er veldig dumt.

Citat:
Folkehelseinstituttet anbefaler ikke friske folk å bruke munnbind, men oppfordrer personer med covid-19 til å bruke munnbind under transport til helsetjenesten.

Folkehelseinstituttet anbefaler dermed bruk av munnbind i to situasjoner:
-Hos helsepersonell som har kontakt med pasient med mistenkt eller bekreftet covid-19.
-Blant pasienter med mistenkt eller bekreftet covid-19 under transport til eller fra helsetjenesten.
https://www.f-b.no/folkehelseinstituttet-endrer-anbefalinger-om-bruk-av-munnbind/s/5-59-1819449
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Då ju enda skillnaden egentligen att vi har krogar öppna och i Finland är dom stängda. Men jag har för mig att skolorna är stängda och Nyland är satt i karantän vilket innebär förbud mot in och utresor.

Skolorna och krogen, där är skillnaden. För smittspridning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in