2020-04-07, 15:55
Medlem
Dscims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Pressträff

Val 1: Vi har nu rätten att stänga Sverige och skolorna, tvätta händerna och var inte påskkärringar!

Val 2: Nu har vi i regeringen makten att sätta samhället i karantän samt stänga skolorna och börjar med Stockholm från och med Onsdag!
Bara att glömma detta scenario min vän.
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Jag tror att gallringen kommer bli / är väldigt hård i Sverige. Väldigt många kommer tillåtas dö på ålderdomshem, vilka i Italien hade lagts in och belastat sjukvården. Även många äldre kommer att lämnas hemma. Bilden kommer bli att Sverige klarar det bra. Sjukvården klarar belastningen. Bara det att många som kunnat räddas inte kommer att ges chansen.

Det sker redan. Titta t ex på åldersgruppen 90 plus i FHM:s siffror:

Ålder_90_plus
Totalt antal fall:557
Totalt antal IVA-vårdade:1
Totalt antal avlidna: 125

Av 557 smittade fick bara en patient intensivvård, men 125 dog. Det är en dödlighet på 22.4%.
Senast redigerad av berenpxx 2020-04-07 kl. 15:58.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Inlägget du svarade på avhandlade unga på intensiven så det var väl inte så långsökt att tro att det var dessa du spekulerade kring.

Men då vet vi att det var någon sorts allmän reflektion om ungdomars hälsostatus. Inte jätteintressant i sammanhanget kan tyckas.
"Ungdomars hälsostatus"? Är det läskunnigheten eller intellektet som spökar, när pratade jag om "ungdomars hälsostatus"? Jag skrev ordagrant "det finns människor som är i dåligt skick trots sin ungdom". Jag vet inte om du håller med, men i min bok är inte "ungdomar" samma sak som "ungdom"?

Eftersom du tidigare ägnat dig källförvanskning så börjar jag förstå att det tarvas ett mer bokstavligt förfaringssätt framöver om du skulle fortsätta att dela med dig om vad du "tror", "uppskattar" eller vad något "verkar" vara.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Det är bekräftat: Rinkeby-Kista har flest covid19-smittade:

(FB) Rinkeby-Kista är den stadsdel som har flest covid-19-smittade (2020-04-07)
Det hade varit bra att få dessa siffror i ett tidigare skede (och för fler städer - misstänker att samma mönster återfinns i Eskilstuna).

Då hade man på ett tidigare stadium kunnat rikta insatser och åtgärder mot dessa områden.

Det är inte utan att man funderar på om Tegnells jämställdhetssträvanden (det som gjorde att han inte i ett tidigare skede rekommenderade hemarbete för att alla inte har den möjligheten att skydda sig mot smitta) går igen här. Till skada för invånarna i en del områden.
Citera
2020-04-07, 15:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De flesta yngre klarar sig. Det kommer att vara få yngre som dör.
Med miljoner smittande blir det tusentals unga som dör och tiotusentals äldre.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo

De äldre som "byggde Sverige" är nu de som drabbas värst av coronasmittan. Det förklarade Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar, i Malou efter tio i TV4 på tisdagen. Folkhälsomyndighetens "strategi" har fullständigt misslyckats.

https://www.friatider.se/professorn-folkhalsomyndigheten-har-misslyckats-kapitalt
Tror du de äldre kräver att hela världen ska sitta i husarrest i månader och år för att de själva ska ha en större chans att slippa detta virus? I så fall känner jag ingen större respekt för dem. Som om friheten inte är nåt vart för vissa.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Du glömmer bort att deras forskning inte är kvalitetssäkrad enligt svenska normer, vilket gör den helt värdelös i svenska mått mätt.
Allt enligt Tegnell som förmodligen aldrig kommer att ge cred till några utländska forskningsresultat. Han godkänner endast svensk kvalitetssäkrad forskning som stöd i olika frågor, har han inte det så säger han att "vi får se längre fram när vi vet mer" dvs när svensk forskning har genomförts på ett kvalite´och säkerhetsmässigt sätt, och som därefter kvalitetssäkrats för att kunna användas som underlag i olika diskussioner, därtill så skall man ha ett betänkande i en tillsatt utredning för om och när resultatet från den svenska forskningen skall finnas tillgänglig. Sedan måste varje region i sin tur godkänna forskningen som det handlar om vilket görs efter x antal möten som avhandlar frågan.
Tidsperspektivet ligger på uppskattningsvis 1-2år efter att forskningen avslutats och resultatet kan användas.
Det spelar ingen roll vilka länders forskare som kommer fram med nya resultat, det är inte acceptabelt av ovan beskrivna anledning.

Ja exakt, det är väl därför vi ligger ett par veckor efter på bollen konstant om inte mer. Skamligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Jag läste nånstans att anledningen till att Tyskland har så låga dödstal är att man tidigt tar in de sjuka till sjukhus. Detta möjliggörs av många tester och många säng/IVa-platser. Alltså tvärtom mot de förhållanden som gäller i Sverige. I grova drag tror jag det går till så här:

Här får man vara hemma ända tills dess att man nästan dör av andnöd. När/om man sen kommer till sjukhus är man ibland i sånt dåligt skick att man inte får någon IVA.plats såvida man inte inte är relativt ung och utan underliggande sjukdom.Istället ges enbart palliativ vård.
Därför är dödstalen så höga i Sverige och det är en starkt bidragande orsak till att IVA-platserna ännu inte har tagit slut

Kommer säkert fram efteråt att många dött av Covid-19 ensamma hemma eller på äldreboende.

Kommer de undan med detta, kommer de undan med allt.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Pressträff med statsminister Stefan Löfven, vice statsminister Isabella Lövin och socialminister Lena Hallengren.
Kl.16.00.
https://www.regeringen.se/
Citera
Medlem
Måste ses

https://www.davidicke.com/article/567418/david-icke-live-london-real-today-330pm-uk
Citera
Avslutad
Är det en till pressträff idag ? vilken tid ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-52194018
Coronavirus wreaks havoc in African American neighbourhoods
Stark statistics from Chicago health officials have underscored the heavy toll of coronavirus on black Americans.
Black Chicagoans account for half of all coronavirus cases in the city and more than 70% of deaths, despite making up 30% of the population.
Other cities with large black populations, including Detroit, Milwaukee, New Orleans and New York, have become coronavirus hotspots.

Liknande problematik i USA, chicagos borgmästare säger
Mayor Lightfoot said diabetes, heart disease and respiratory illness were "really prevalent" in black communities

Afro-amerikansk ledares förklarkingsmodell: att svarta inte lytt uppmaningar om att hålla sig inomhus
Alderman Jason Ervin, who chairs Chicago council's black caucus, told the Chicago Tribune that "rates of non-compliance in some parts of the city with the stay-at-home orders" might also be contributing to the statistics.
I USA (släkting som är läkare i Maryland) så är den afroamerikanska demografin överrepresenterad i de flesta stater när det kommer till hjärtsjukdom, fetma och diabetes. Kända riskfaktorer. Plus att den socioekonomiska skevheten påverkar när och om man söker vård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in