2020-04-07, 16:49
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Är det bara jag som hör sjukt mycket sirener i Stockholm idag? Jag bor rätt nära Karolinska i Solna och brukar höra några ambulanser varje dag. Men idag är det konstant. Hela tiden. Aldrig varit med om något liknande.
Det skulle väl föras över 20 patienter varav fem intensivvårdade fr sjukhus i Sörmland till Sthlm idag. Men de skulle ffa till Huddinge.
Citera
2020-04-07, 16:50
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Skulle jag också vara om jag var norrman. Finnarna har beslutat om försiktighetsåtgärder de med:

Här patrullerar militären vid gränsen: ”Vi är uppriktigt rädda för svenskar”

En knapp mil in i Norge, några kilometer väster om Storlien, står polis och militär parkerade vid en rastplats. Här kontrolleras sedan några veckor all förbipasserande trafik. Jon-Helge Gressett kommer från norska hemvärnet och är orolig över den rådande situationen.

– Det är illa i Sverige, vi är uppriktigt rädda för er, säger han till ÖP.
https://www.expressen.se/nyheter/norska-gransvakterna-vi-ar-radda-for-svenskar/

Haha jadu, men svenska folket tycker det är helt rätt och svetsaren får ökar förtroende även med antalet döda som bara ökar och kommer fortsätta och en ekonomi som kommer drabbas allvarligt oavsett öppet samhälle eller ej.

Svenska folket är konstiga, man har inte sett det förut men inser de nu. Speciellt med tanke på att alla har fullt förtroende för myndigheter och staten även fast allt talar för att det är fel väg att gå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Har också fått rapporter om extremt mycket sirener i dag på väg mot Karolinska solna.

Måste tillägga att man hör sirener oftare än vanligt runt om i Sthlms området den senaste veckan.
Citera
Medlem
Rumänien: 10 nyfödda har smittats!

De nyfödda ska ha fått viruset från sjukvårdspersonal som inte haft symtom och som låtit bli att använda munskydd.

Munskydd som är meningslösa enligt vår egen Mördar-Anders.
Citera
2020-04-07, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Den frågan har jag försökt att ställa till Aftonbladet i 2 veckor, varje dag.
Liknande frågor om smitta via mat hänvisas till Folkhälsomyndigheten där man påstår att smittan inte sprids via livsmedel.
Tegnell sa också idag att virusen dör när de hamnar i magen via mat.
Frågan är bara hur de får ner den smittade maten i magen utan att först hamna i munnen som så klart tar upp smitta.
Man ska tvätta händerna och inte peta sig i ansiktet då de kan medföra smitta. Då måste de ju va ganska självklart att man även kan bli smittad av mat dom fått smitta på sig, tex genom att pizzabagaren nyst i min sallad eller missat att tvätta händerna innan han hackar gurkan osv.
Varm mat däremot bör ta död på bakterier, men annars är de nåt dom inte vill prata om helt klart.
"Svalget är därmed delaktigt i de livsuppehållande funktionerna andning och sväljning. Luft och föda måste turas om att passera genom sval- get för att luften inte ska hamna i magen och ännu viktigare, att födan inte ska hamna i luftvägen. Svalget är aktivt under tal, hostning, kräkning och kväljning."

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.tandlakartidningen.se/media/410719/68_78.pdf&ved=2ahUKEwimtPGzx9boAhVGaJoKHTtWD1kQFjA BegQIDBAG&usg=AOvVaw1qHHL50NKru9ArtTlLr4zR&cshid=1 586270925570
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
En bekant har precis genomgått en levertransplantation på Huddinge. Hur kommer han prioriteras enligt socialstyrelsen rekommendationer om han får covid-19?

1) Han skulle ha tagit bättre hand om sin lever till att börja med. Han ska vara väldigt lycklig över att ha hittat en ny efter att ha förstört sin egen
2) Han får nu immunnedsättande mediciner så att kroppen inte ska stöta bort den nya levern
3) Han är vidöppen för infektioner och virusangrepp
4) Läkare med begränsade resurser kommer alla dar i veckan att prioritera bort honom mot någon med bättre prognos. Vi är inte där ännu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Tegnell är positiv och pratar minskat antal som har plats i intensivvården, betyder detta att dödstalen kommer gå ner nu, och att toppen nåddes idag?

Nej, de som dör idag, smittades för mellan 2-4 veckor sedan. Om antalet nya fall som är bekräftade sjunker från och med nu, så kommer dödstalen börja sjunka om 2-4 veckor. Jag tycker att det finns små tecken på att nya fall åtminstone inte rusar iväg, snarare en liten minskning sett till senaste veckan.
Vi får hoppas att det håller i sig..
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Tegnell är positiv och pratar minskat antal som har plats i intensivvården, betyder detta att dödstalen kommer gå ner nu, och att toppen nåddes idag?

Ja absolut, imorgon blir det bara 10 döda. Och sen i övermorgon kommer det troligtvis att blir -10, typ att han börjar med att återuppliva folk så vi kommer i sync igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag börjar snart bli så förbannad på den här Tegnell så det blir farligt.

Han kör en blandning av lögner, halvsanningar, bortförklaringar samt kokta grodans taktik. Svensken är för dum för att se igenom hans siffertrixande. Hade någon för några veckor sedan sagt att vi skulle rapportera 114 nya döda på ett dygn så hade man ramlat av stolen. Men inte nu med överfulla bårhus och kylcontainers.

Han pratar om eftersläpningen i siffrorna som något som skulle göra att de egentligen är bättre än de är. När det är precis tvärtom ju. Så fungerar eftersläpning i en uppåtgående kurva!

Sen får han frågan varför Norge lyckats bättre. Hans enda svar "De har varit bättre på att inte få in smittan i äldreboenden". Varför säger han så här? Jo för då kan han vända det till att "vi inte har varit tillräckigt bra på att skydda våra äldre äldre", som är hans paraduttryck.

Fy FAN vad jag hatar denna människa. Det finns inte ord.
Emotser gärna ett svar på min replik (23.18 igår) till ditt inlägg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Här var det jag letade efter. Men det är bara ett sjukhus:

Här är vad Intensivvårdsläkaren Karin Hildebrand på Södersjukhuset i Stockholm säger om saken.
Statistik för IVA-fall.

25,1 procent av vårdtillfällena har gällt patienter mellan 50 och 59 år.
11,9 procent har gällt patienter 40-49 år.
3,6 procent har gällt patienter 30-39 år
4,4 procent har gällt patienter 20-29 år.

Visst är det övervägande äldre. Men nästan 20% är under 50 år. Då skall man alltså komma ihåg att platserna är på upphällningen, liksom personal och materiel. Det är högst troligt att man slår i taket inom ett fåtal dagar. Då kommer allt fler unga att bli utan vård och då kommer också en hel del att dö.
Detta går inte att förneka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-forvantat-ossr
"
Takk for informasjon. Det er veldig trist at mennesker ikke får vård pga at det ikke finnes nok kapasitet.
Jeg skal se om jeg finner en statistikk om alder på norske pasienter som får eller har fått intensivbehandling.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Tegnell snackar bara skit. Virus kan visst både infektera strupen (såklart) men kan även ta sig igenom magen och infektera mag–tarmkanalen, det är så man kan bli spyfärdig och få diarré vid flunsa.

Så det var rent trams. Ett paniksvar som han drog fram ur röven för att rädda ansiktet. Typiskt tecken på narcissism.
Detta låter mycket underligt, du har missat att alla virus har inte samma egenskaper eller?
Citera
2020-04-07, 16:52
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Jag förstår att du inte begriper men jag ska kortfattat försöka förklara hur det är i Finland där jag bor. Butiker, köpcentrum, frisör, apotek, reservdelsbutik mm har öppet. De flesta fabriker jobbar på. Alla friska får gå ut. Sjuka håller sig hemma. Barer, restauranger, bibliotek, biografer och andra "inte så viktiga" sociala grejer är stängda. Människor rör sig ute i naturen i stället för att vara sociala inomhus.

Då ju enda skillnaden egentligen att vi har krogar öppna och i Finland är dom stängda. Men jag har för mig att skolorna är stängda och Nyland är satt i karantän vilket innebär förbud mot in och utresor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in