2020-04-07, 16:42
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag är lärare för årskurs 4.
I min klass går 20 elever. Sista veckan var det mellan 3-5 elever i skolan varje dag så många föräldrar har sina barn hemma. Åtminstone i min klass.

Har hört liknande från flera olika skolor. Jag anser att skolorna borde ha stängts för länge sedan. Ta väl hand om er.
Citera
2020-04-07, 16:42
Medlem
Är det bara jag som hör sjukt mycket sirener i Stockholm idag? Jag bor rätt nära Karolinska i Solna och brukar höra några ambulanser varje dag. Men idag är det konstant. Hela tiden. Aldrig varit med om något liknande.
Citera
2020-04-07, 16:43
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
En fråga, om någon vet hur det fungerar

- Anders Tegnell säger att smittan sprider sig från människa till människa via droppar som tar sig till luftvägarna.

- Idag sa han att det gör inget om någon hostar på din mat på restaurangen, eftersom viruset dör i din mage.

Vad är då poängen med att tvätta och sprita händerna?
Den frågan har jag försökt att ställa till Aftonbladet i 2 veckor, varje dag.
Liknande frågor om smitta via mat hänvisas till Folkhälsomyndigheten där man påstår att smittan inte sprids via livsmedel.
Tegnell sa också idag att virusen dör när de hamnar i magen via mat.
Frågan är bara hur de får ner den smittade maten i magen utan att först hamna i munnen som så klart tar upp smitta.
Man ska tvätta händerna och inte peta sig i ansiktet då de kan medföra smitta. Då måste de ju va ganska självklart att man även kan bli smittad av mat dom fått smitta på sig, tex genom att pizzabagaren nyst i min sallad eller missat att tvätta händerna innan han hackar gurkan osv.
Varm mat däremot bör ta död på bakterier, men annars är de nåt dom inte vill prata om helt klart.
Citera
Avslutad
Man kan bli smittad om man tex får ett fat på resturangen som någon med smitta tagit i sen tar du på samma ställe på fatet och en stund senare råkar du röra ditt ansikte då har viruset spritts till dig..eller om personerna som satt före dig burit smittan och viruset finns på bord stolkarmar ,om du tar i samma sen kliar dig i ansiktet då kan du bli smittad . Eller lägger din mobil på bordet där det är smittavirus får du det sen via din mobil.
Citera
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Fattar du inte vad det ställer till med när befolkningen använder sig utav akuten som ett dygnetruntöppen vårdcentral?

Svensk sjukvård håller väldigt hög klass, när den inte är varken nerbantad med resurser eller idioter som väljer att åka in med ungen som har öroninflammation en lördagkväll.

Det ena utesluter det inte det andra. Nyanser ffs...

Vad menar du? Svensk sjukvård är ju nerbantad och nerlusad med folk som springer till akuten när de slagit i tån. Det är ju det som är svensk sjukvård. Det där braiga och den höga kvalitén är ju bara en fantasi, det vill säga så som svensk sjukvård inte är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Många på Flashback lyssnar nog på Björn Olsen som är Sveriges ledande virusexpert.
Okej, källa magen på det eller?
Citera
2020-04-07, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
De säger väl i stort sett att först var det relativt stor andel rel unga (från ex Järva) men nu är det mera "normalt" äldre.

Men användaren "climosol" (tror jag) postade någon statistik från ett sjukhus i Stockholm där det fortfarande var rätt många yngre.

Dessutom testar Sverige nästan bara insjuknade på sjukhus och vårdpersonal ev.

Plus att många äldre nog har legat och dött ensamma hemma eller på ålderdomshem och inte kommer in i den statistik för döda från Covid-19 som sjukhus och regioner rapporterar - igen ingen test på många efter död utanför sjukhus.
Takk for informasjon!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk for svar heavydutybody og GaretheGOLFERbale!

"Den svenske statsepidemiologen Anders Tegnell ble av Aftonbladet i dag spurt om hvorfor Sverige har så mange flere coronadødsfall enn Norge.
– Det er to grunner: At vi har smitten hos yngre personer (i Norge) enn vi har hatt i Sverige. Den andre grunnen er at vi har hatt mye mindre spredning på pleiehjem i Norge enn i Sverige. Vi har en diskusjon for å forstå hva forskjellene kan skyldes med tanke på struktur, testing og bruk av personell som gjør at norske pleiehjem har vært bedre på å holde smitten borte."
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e8c8462a9a55100113468f7

Er det noen som vet alderen på alle smittede i Sverige og i Norge? Det finnes sikkert en oversikt over alderen på de registrert smittede, men den oversikten er kanskje ikke offentlig slik at vi kan lese den?

Er ikke en av grunnene til at det har vært flere dødsfall i Sverige enn i Norge det at Sverige ikke har begrenset smittespredningen like mye som Norge? Nevnte ikke AT dette i intervjuet?
(Jeg har ikke lest eller hørt hele intervjuet).

Här var det jag letade efter. Men det är bara ett sjukhus:

Här är vad Intensivvårdsläkaren Karin Hildebrand på Södersjukhuset i Stockholm säger om saken.
Statistik för IVA-fall.

25,1 procent av vårdtillfällena har gällt patienter mellan 50 och 59 år.
11,9 procent har gällt patienter 40-49 år.
3,6 procent har gällt patienter 30-39 år
4,4 procent har gällt patienter 20-29 år.

Visst är det övervägande äldre. Men nästan 20% är under 50 år. Då skall man alltså komma ihåg att platserna är på upphällningen, liksom personal och materiel. Det är högst troligt att man slår i taket inom ett fåtal dagar. Då kommer allt fler unga att bli utan vård och då kommer också en hel del att dö.
Detta går inte att förneka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-forvantat-ossr
"
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Tegnell är positiv och pratar minskat antal som har plats i intensivvården, betyder detta att dödstalen kommer gå ner nu, och att toppen nåddes idag?

Han sa ju att toppen är framför oss.
Citera
2020-04-07, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Aftonbladets kanske mest korkade krönikör, Lena Mellin, har nu hittat ett problem med de som styr Regeringen och FHM och andra institutioner av vikt för hur vi hanterar coronaepidemin:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Qob9jW/farbroderna-star-langst-fram-under-coronakrisen

I flera veckor har vi sluppit det ständiga tjatet om miljö, genus och HBTQ i medierna, men tydligen är det dags att börja dra igång den eviga propagandakvarnen igen.
Håller med oerhört irrelevant av en ointressant krönikör
Citera
2020-04-07, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Okej, källa magen på det eller?

Jag brukar använda huvudet när jag tänker, jag vet inte hur du gör.
Citera
2020-04-07, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Har hört liknande från flera olika skolor. Jag anser att skolorna borde ha stängts för länge sedan. Ta väl hand om er.

Jag är kluven.
Men jag respekterar de föräldrar som håller barnen hemma.
Det ifrågasätter jag ej.
Barnen är deras mest dyrbara personer i livet. Klart de är rädda om dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in