2020-04-07, 09:30
Medlem
Meeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Alla är ju naturligtvis förvånade att unga får viruset med tanke på att många experter i början gick ut i media och sade att bara gamlingar skulle dö.

Tror ingen sa att "bara gamlingar skulle dö" men just nu är 98,9% av alla som har dött över 50 år. Känns ju som det är ganska klart att gamlingar har det värre och att chansen att dö som ung är extremt liten?
Citera
2020-04-07, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jo, men Tegnell har ju upprepat detta i tv till det oändliga alltså att "vi jobbar inte så" dvs går ut med regler och bestämmelser och talar om förbud hit och dit utan de "jobbar så" att de rekommenderar eller rekommenderar inte. De litar på det svenska folkets sunda förnuft. Eftersom förankring i allmänheten skyddar bättre än förbud. Enligt statistiken (enl. Tegnell).

Man har rekommenderat att undvika folksamlingar - särskilt inomhus. Men sen kom solen och ställde till det ;-)

Han har helt rätt i att förankring är viktigt.

Problemet med förankring är att det helst krävs en övertygande strategi. Lite fördröjd spridning är inte särskilt övertygande, uppenbart att folk inte kommer bry sig i längden. Den förankring som finns är snarare katastrofrubriker från andra länder, utan dessa hade ingen brytt sig.
Förbud är inte heller i direkt motsatsförhållande till förankring. Utan det kan tvärtom göra en strategi gångbar genom att täppa till alltför stora luckor i frivilligheten och således vara en grundförutsättning för förankring.
Citera
2020-04-07, 09:33
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Man kan anklaga mig för mycket, men fan inte att jag skulle vara röd. Min själ är djupblå.
Jag hatar detta viruset precis lika mycket som dig. Jag var för total lockdown till en början, jag kallade Tegnell för dr Tengelle osv.
Nu är jag inte säker längre på att det finns någon annan väg ur detta förutom med flockimmunitet. Vi har inte råd att hålla allt stängt fram till ett möjligt vaccin, då har vi inget samhälle kvar att skydda..

Det har aldrig varit en talpunkt ens. Vem har någonsin yttrat det? Det har handlat om att kväva det värsta av utbrottet för att sedan kunna återgå till ett normalt liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Krisen har nått Japan....

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qob9kq/coronafallen-okar-snabbt-i-japan--premiarministern-kan-utropa-nodlage

Ansträngd sjukvård och extremt trångbodd storstad - Tokyo - skapar nog samma scenario som i NY.

När Japanerna vacklar blir iaf jag lös i magen.

Ta det lugnt med tobleronen det hjälper inte mot ojämn avföring.

Nu kommer det en andra våg till Japan och Sydkorea.

Det gäller således att köra ett andra race med dödstrött sjukvårdspersonal och ännnu mindre resurser...

Det är det enda gamet som finns, ingen genväg.

Och mitigerande åtgärder, gas och broms
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Är du igång med dina ej underbyggda konspirationsteorier igen nu? Trots att du hade fel angående mörkning av media, trots att du inte visste hur FHM styrs, trots att du fått förklaratför dig hur maktbalansen ser ut, så ger du dig inte? Så jävla tröttsamt med obildade nötter som låtsas veta hur nån inbillad deep state styr och ställer, när det inte ens finns den möjligheten.

Oj, det märks att någon vaknade på fel sida idag! Jag är övertygad om att det finns en korruption inom högre chefer på olika myndigheter samt våra politiker. Det är därför de alla klappar varandra på ryggen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oinbjuden
Ursäkta om det redan har satts upp här, har svårt att läsa 200.000 inlägg !

https://nyhetsbyran.org/2020/03/16/tidigare-forskare-msb-anders-tegnell-vagrade-utveckla-krisberedskap/?fbclid=IwAR2jOYVBk0DTefw-9cilp8LKRG4stHMyweL_-7QOVk555RhHD-MfVFjIskw

Han kanske skulle ha tagit någon kurs om jämställdhet så han förstod att även kvinnor kan göra bra förslag !

Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Rent hittepå. Tegnell har tvärtemot varit kritisk mot bristen på beredskap tidigare och även nu mellan raderna, utan att hänga ut någon, mot regionernas brist på beredskapslager. Så climasol försöker bara desinformera.

Finns annat som tycks motsäga ditt påstende och pekar på att Anders åtminstone tidigare i sin karriär viftat bort behovet av samverkan/kunskap kring beredskap. Inte jag som hämtat källan, vill bara visa att det tycks finns annan erfarenhet av Anders Tegnells karaktär från tidigare kollega t.ex. ( Inlägg 202661 ). Jag känner inte Anders Tegnell men mitt intryck är att det som sägs där i artikeln verkar stämma in bättre på hans sätt/attityd, som han uppvisar, faktiskt. Att inte riktigt ta till sig av andras tankar/idéer...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Alla är ju naturligtvis förvånade att unga får viruset med tanke på att många experter i början gick ut i media och sade att bara gamlingar skulle dö.

Ja, Boris Johnson är 55 år gammal...
Citera
2020-04-07, 09:34
Medlem
Något jag uppskattade var att de delade ut munskydd på galleria el i Österrike. Tror det var Röda Korset. Hur kan det vara att det är så stor skillnad på tillgång på munskydd i länderna och här får ingen svensk gratis munskydd! Dåligt!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
De unga, som måste ha respirator, till skillnad från de som knappt förstått att de haft viruset, är inte de mest uthålliga, de har problem, kanske oklart vilka, men ändå grava problem....skador på lungorna kan nog bestå....

Haha nej du kan inte känna dig trygg längre precis som detta handlat om hela tiden, inte sant?

Läkare på akuellt igår kl 21:03
"Vi är förvånade över hur många som behöver intensvivvård bland unga helt friska människor"

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/?fbclid=IwAR0NdYv0H3QxwysM1sdNMHFkoAevVMe5VZYUaMrx cltO7KgbjuV8oBeAWqk

25% på i IVA är utan riskfaktorer.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Tror ingen sa att "bara gamlingar skulle dö" men just nu är 98,9% av alla som har dött över 50 år. Känns ju som det är ganska klart att gamlingar har det värre och att chansen att dö som ung är extremt liten?

Jodå, tråden är full av liknande uttalanden. Att de hade fel bryr sig givetvis ingen om idag.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Länk?

Aftonbladet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-forvantat-oss
Citera
2020-04-07, 09:35
Medlem
Boris Johnson är på intensiven. Kämpa på!
De som tar ut nåt i förskott är osmakliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in