2020-04-07, 15:20
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ytterligare en som inte vill ta till sig vad en kamp mot virust kan vara. Det att man stoppar eller bromsar smittspridning och därefter håller samhället relativt öppet medans man testar, smittspårar och isolerar tills vaccin kommer.

Den vägen vi tar leder till mer död. Har vi otur så får vi fler döda än de flesta länder i världen per capita. Till och med fattiga länder för där finns inte lika många äldre som i väst. Är man villig att acceptera det så är det väl bara att köra hårt och hoppas att dina äldre anhöriga inte dör (jag antar att du är yngre och känner dig odödlig). Jag accepterar det inte, inte utan en rimlig kamp. Här har vi ju lagt oss platt medans de flesta andra länder kämpar för dom tror på något.

Båda metoder innebär risker ekonomisk men en försöker att rädda liv (även de som en del ser som värdelösa). Ska vi gå vidare sen i samhället med att fortsätta att tänka så här kan man undra. Egoism, bekvämlighet och privat ekonomi först. Varför inte, jag har råd med privat vård och en god privat åldringsvård i framtiden men jag stannar inte kvar i detta land om det är så vi ska ha det. Då flyttar man till ett land med mer kämparglöd och framtidstro. Hur vill du att din ålderdom ska se ut eller väljer du dödshjälp efter 65 år? Åldringsvård eller sjukdomar är dyrt och det är inte säkert att de yngre är villiga a betala skatt för det i framtiden då vi lärt dom nu att liv inte har något värde för en del.

Ytterligare en som inte kan läsa vad jag skriver... Ja, jag säger ju det, bromsa smittspridning för att på sikt få flockimmunitet! Är det svårt att förstå? Ung och ung, jag är 40 (snart) med föräldrar och svärföräldrar i åldrar somklassas som riskgrupp, hoppas jag att de dör? Naturligtvis inte. Hoppas jag att andra dör? Naturligtvis inte heller. Ja, det är orättvist att vi är epigenetiskt predisponerade att tillhöra riskgrupper, men nu är det så. Vad är uppmaningen? Att folk inom riskgrupperna ska undvika smittas för att undvika överbelastning av vården, ja det är orättvist att vissatvingas stanna hemma men dessvärre går det inte att göra något åt det, mer än att låta ALLA stanna hemma, vilket egenvärde det nu skulle ha. Visst, jag kan tycka att det inte skulle vara orimligt att alla över säg 60 ska få tjänstledigt med bibehållen lön året ut, eller liknande, meniga fattar ärligt talat inte vinsten med att stänga ner ett helt samhälle bara för att skjuta på det oundvikliga, att en del kommer att dö
Citera
2020-04-07, 15:20
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
591 / 34 = 17,4

Och hur definierar Finland respektive Sverige döda av covid
Citera
2020-04-07, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Norge har fler döda per capita än Skåne. Det ligger i sverige.
Hur går det till?
Och alla länder verkar mäta på olika sätt så dessa jämförelser känns inte så värst meningsfulla.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Du hade rätt, 114 nya döda idag enligt FHM.

Inte konstigt att Tegnell avböjde sig personliga frågor efteråt redan i början av pressträffen.

Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Är ni dumma på riktigt? Dom säger ju att det är eftersläp på siffrorna och gjorde till och med en graf över det. Vissa av dom som kommit upp som döda "idag" var ju döda redan för över en vecka sedan.

Folk får ju ta och lugna sig lite..

- Det kan vara som du säger, korrigeringar för tidigare underrapportering.

Men ifall det fortsätter att komma rapporter på över 70 dödsfall per dygn, så är det hög tid att skrota Anders Tegnells strategi.
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Är rätt så säker på att Tegnell fingrar sig till sömns varje kväll med ett stort leende på sin deformerade mun.

Drömmarna består av coronaviruspartiklar som han smeker lite lätt samtidigt som han i fjärran ser den svenska flaggan brinna. Det svenska folket ligger uppradade i sina kistor och Tegnell fäller en tår, en glädjens tår.

Varför skulle han göra det?
Citera
Medlem
Samnytt refererar till betalartikel i Ö-P. (För den med källa-tourettes)
Norsk militär ska stoppa flyende svenskar.

https://samnytt.se/norska-gransen-patrulleras-av-militar-vill-stoppa-flyende-svenskar/

Citat:
I Norge är förtroendet lågt för de svenska myndigheternas som man uppfattar det otillräckliga smittskyddsåtgärder mot coronapandemin. Nu sätter den norska regeringen in militär för att hålla gränsen mot Sverige.

”Vi är uppriktigt rädda för svenskar”, förklarar en av de militärer som posterar gränsbevakningen Jon-Helge Gressett och hänvisar till smittspridningen i Sverige som han diplomatiskt beskriver som ”en helt annan” än den i Norge.

Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
591 / 34 = 17,4

Och hur definierar Finland respektive Sverige döda på grund av Covid
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremadog
Man vill dock veta två saker. 1, vad är normen? 2, hur många av dem har Corona, och hur många av dem har enbart en liten snuva men man får inte gå till jobbet längre med minsta symptom på någon form av förkylning.
Du menar vanlig sjukfrånvaro statistik? Ja du enligt den skola i centrala Stockholm mina barn går i med 900 elever är sjukfrånvaro kraftigt förhöjd bland lärarna.
Sen om det är Corona, ångest, förkylning/annat eller arbetsvägran är ytterst oklart eftersom inte lärare prioriteras att testas
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Lärarna beordras vara hemma vid minsta symtom. Tvingas. Om det fanns tillgänglig testning skulle många arbeta.
Okej, då är problemet av övergående karaktär.
När de tillfrisknat från sin hosta och snuva återgår de i tjänst.
De flesta har inte sjukdomen covid.
Citera
2020-04-07, 15:22
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moki
Tror det är TV2 Norges snubbe. Han satt längst fram på gårdagens PK och zoomades in iförd sitt munskydd medan Tegnell dissade detsamma.

Klok man.
Jag själv använder munskydd de få gånger jag vistas i offentliga miljöer.
Tror det är bra att människor får se att andra gör det.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
...

Det är bra du trots arrogansen och narcissismen kan erkänna du gjort fel om än på klassiskt defensivt sätt. Det är ju just detta Tegnell och company gör men lika barn leka bäst?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Många experter tror att mörkertalet för antal smittade kan vara så mycket som 100 gånger mer än de som har registrerats i vården. Det skulle innebära nånstans mellan en halv till en miljon smittade.

Endast svenska experter på nivå med Tegnell tror det, ingen andra experter tror på dessa siffror.

Om hälften av Sverige skulle smittas i april skulle R0 vara över 300 eller något liknande, Tegnell sa just att det var 1.7.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in