Citat:
Ytterligare en som inte vill ta till sig vad en kamp mot virust kan vara. Det att man stoppar eller bromsar smittspridning och därefter håller samhället relativt öppet medans man testar, smittspårar och isolerar tills vaccin kommer.
Den vägen vi tar leder till mer död. Har vi otur så får vi fler döda än de flesta länder i världen per capita. Till och med fattiga länder för där finns inte lika många äldre som i väst. Är man villig att acceptera det så är det väl bara att köra hårt och hoppas att dina äldre anhöriga inte dör (jag antar att du är yngre och känner dig odödlig). Jag accepterar det inte, inte utan en rimlig kamp. Här har vi ju lagt oss platt medans de flesta andra länder kämpar för dom tror på något.
Båda metoder innebär risker ekonomisk men en försöker att rädda liv (även de som en del ser som värdelösa). Ska vi gå vidare sen i samhället med att fortsätta att tänka så här kan man undra. Egoism, bekvämlighet och privat ekonomi först. Varför inte, jag har råd med privat vård och en god privat åldringsvård i framtiden men jag stannar inte kvar i detta land om det är så vi ska ha det. Då flyttar man till ett land med mer kämparglöd och framtidstro. Hur vill du att din ålderdom ska se ut eller väljer du dödshjälp efter 65 år? Åldringsvård eller sjukdomar är dyrt och det är inte säkert att de yngre är villiga a betala skatt för det i framtiden då vi lärt dom nu att liv inte har något värde för en del.
Den vägen vi tar leder till mer död. Har vi otur så får vi fler döda än de flesta länder i världen per capita. Till och med fattiga länder för där finns inte lika många äldre som i väst. Är man villig att acceptera det så är det väl bara att köra hårt och hoppas att dina äldre anhöriga inte dör (jag antar att du är yngre och känner dig odödlig). Jag accepterar det inte, inte utan en rimlig kamp. Här har vi ju lagt oss platt medans de flesta andra länder kämpar för dom tror på något.
Båda metoder innebär risker ekonomisk men en försöker att rädda liv (även de som en del ser som värdelösa). Ska vi gå vidare sen i samhället med att fortsätta att tänka så här kan man undra. Egoism, bekvämlighet och privat ekonomi först. Varför inte, jag har råd med privat vård och en god privat åldringsvård i framtiden men jag stannar inte kvar i detta land om det är så vi ska ha det. Då flyttar man till ett land med mer kämparglöd och framtidstro. Hur vill du att din ålderdom ska se ut eller väljer du dödshjälp efter 65 år? Åldringsvård eller sjukdomar är dyrt och det är inte säkert att de yngre är villiga a betala skatt för det i framtiden då vi lärt dom nu att liv inte har något värde för en del.
Ytterligare en som inte kan läsa vad jag skriver... Ja, jag säger ju det, bromsa smittspridning för att på sikt få flockimmunitet! Är det svårt att förstå? Ung och ung, jag är 40 (snart) med föräldrar och svärföräldrar i åldrar somklassas som riskgrupp, hoppas jag att de dör? Naturligtvis inte. Hoppas jag att andra dör? Naturligtvis inte heller. Ja, det är orättvist att vi är epigenetiskt predisponerade att tillhöra riskgrupper, men nu är det så. Vad är uppmaningen? Att folk inom riskgrupperna ska undvika smittas för att undvika överbelastning av vården, ja det är orättvist att vissatvingas stanna hemma men dessvärre går det inte att göra något åt det, mer än att låta ALLA stanna hemma, vilket egenvärde det nu skulle ha. Visst, jag kan tycka att det inte skulle vara orimligt att alla över säg 60 ska få tjänstledigt med bibehållen lön året ut, eller liknande, meniga fattar ärligt talat inte vinsten med att stänga ner ett helt samhälle bara för att skjuta på det oundvikliga, att en del kommer att dö