Citat:
Fast du felciterar henne. Hon uppger: "Vi ser fler än vi hade förväntat oss av unga personer utan riskfaktorer, alltså utan andra sjukdomar, som drabbas hårt av covid-19 och som kräver intensivvård, sa hon i Aktuellt på måndagskvällen. Dvs i hennes begrepp av riskfaktorer omfattas bara sjukdomar inte tex. allmän dålig livsstil som rökning etc. Kanske inte ens övervikt.
Citat:
Ja, ni har rätt i att hennes "alltså" öppnar för tolkningar. Till skillnad från er tror jag dock inte man ska negligera hennes observation om att unga i högre utsträckning än väntat hamnar på intensiven. Samt att de blir svårt sjuka. En faktor i sjukdomsförloppet är cytokinstormen och den kan bli oerhört fulminant hos en ung människa där immunförsvaret är mer aktivt än hos en äldre person. Hon säger ”utan riskfaktorer, alltså utan andra sjukdomar”, redan där är innebörden öppen för tolkning i min bok. Sedan förstår jag att arbetslösa, misogyna incels som normalt brukar skylla sina tillkortakommanden på ”invandringen” letar varje halmstrå som bekräftar deras ”uppskattningar”. Fullt naturligt.
Att det finns vissa ungdomar och yngre medelålders med dåliga värden på grund av både det ena och det andra är just ”allmänna utsvävningar”, eftersom det är precis så det är. För att inte tala om den psykiska hälsan.
Att det finns vissa ungdomar och yngre medelålders med dåliga värden på grund av både det ena och det andra är just ”allmänna utsvävningar”, eftersom det är precis så det är. För att inte tala om den psykiska hälsan.
Sedan visst, de kan ha rökt, de kan ha sovit dåligt, de kan ha psykisk ohälsa men det vet ni inget om - det är något ingen av er har belägg för.