2020-04-03, 22:14
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet är bara hur du ska kunna köpa en BR om du inte har ett jobb att gå till?

Det här kommer inte direkt att minska bostadsbristen om du trodde det. Snarare tvärtom. Byggandet kommer att tvärstanna.

Dock tror jag att det här kommer att vända förr eller senare. Det kommer att gå bättre för oss än för italien.
Du som tror på marknadskrafterna, och att dessa skulle producera bostäder i rätt mängd till rätt pris om bara marknadsmekanismerna fick råda, med fri prissättning: varför producerar inte dessa marknadskrafter handsprit och skyddsutrusning för vårdpersonal i rätt mängd och till rätt pris nu? Där råder ju ingen prisreglering? Varför gapar hyllorna tomma på apoteken?
Citera
2020-04-03, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Du som tror på marknadskrafterna, och att dessa skulle producera bostäder i rätt mängd till rätt pris om bara marknadsmekanismerna fick råda, med fri prissättning: varför producerar inte dessa marknadskrafter handsprit och skyddsutrusning för vårdpersonal i rätt mängd och till rätt pris nu? Där råder ju ingen prisreglering? Varför gapar hyllorna tomma på apoteken?

Oerhört korkad fråga. Om efterfrågan ökar väldigt snabbt blir det förstås brist tills produktionen hinner reagera och möta efterfrågan. Speciellt svårt blir det om de som tillverkar också sitter i karantän. Men jag läste för några dagar sedan om en parfymtillverkare tror jag det var som omedelbart ställde och tillverkade massor handsprit som de skänkte bort.
Citera
2020-04-04, 13:35
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Oerhört korkad fråga. Om efterfrågan ökar väldigt snabbt blir det förstås brist tills produktionen hinner reagera och möta efterfrågan. Speciellt svårt blir det om de som tillverkar också sitter i karantän. Men jag läste för några dagar sedan om en parfymtillverkare tror jag det var som omedelbart ställde och tillverkade massor handsprit som de skänkte bort.
Men nu är det ju mer än en månad som epidemin tog fart på allvar i Sverige. På en månad borde man ju hunnit tillverka handsprit så vi kunde bada i den, och andningsskydd till alla medborgare. Men det är klart att om vi inte själva har kompetensen att tillverka detta i Sverige utan måste importera, då blir det svårt. Min svärfar brukar tillverka hembränt i sin källare, myndigheterna kan anställa honom så kanske vi kan få fart på sprittillverkningen.
Citera
2020-04-04, 13:42
Medlem
Citat:
Men nu är det ju mer än en månad som epidemin tog fart på allvar i Sverige. På en månad borde man ju hunnit tillverka handsprit så vi kunde bada i den, och andningsskydd till alla medborgare. Men det är klart att om vi inte själva har kompetensen att tillverka detta i Sverige utan måste importera, då blir det svårt. Min svärfar brukar tillverka hembränt i sin källare, myndigheterna kan anställa honom så kanske vi kan få fart på sprittillverkningen.

Uppenbarligen inte, det tar tid att ställa om produktionen speciellt i ett sådant här läge då många inte ens går till jobbet, förstår du verkligen inte det?

Men omställningen sker, t.o.m. de som normalt sett inte tillverkar handsprit har börjat göra det.
Citera
2020-04-04, 13:50
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Uppenbarligen inte, det tar tid att ställa om produktionen speciellt i ett sådant här läge då många inte ens går till jobbet, förstår du verkligen inte det?

Men omställningen sker, t.o.m. de som normalt sett inte tillverkar handsprit har börjat göra det.
Du har absolut helt rätt, men jag tycker att det borde vara prio ett att få fram dessa saker. Hela utgången av den här epidemin står och faller med detta. Det är inget mindre än en skandal att vårdpersonal inte ska kunna sköta sina jobb för att det fattas andningsmasker, och att vi vanliga medborgare inte kan skydda oss för att det saknas handsprit. Jag tänkte skriva att regeringen kunde låta "The Absolut Company AB" (Absolut Vodka) tillverka handsprit istället för vodka, men det företaget är ju sålt och ägs numera av franska Pernod.
Citera
2020-04-04, 13:58
Medlem
Citat:
Du har absolut helt rätt, men jag tycker att det borde vara prio ett att få fram dessa saker. Hela utgången av den här epidemin står och faller med detta. Det är inget mindre än en skandal att vårdpersonal inte ska kunna sköta sina jobb för att det fattas andningsmasker, och att vi vanliga medborgare inte kan skydda oss för att det saknas handsprit. Jag tänkte skriva att regeringen kunde låta "The Absolut Company AB" (Absolut Vodka) tillverka handsprit istället för vodka, men det företaget är ju sålt och ägs numera av franska Pernod.

Då kan du känna dig glad över att vi har kapitalism för kommunism med 5-års planer har aldrig lyckats anpassa sig efter snabba förändringar. Tyvärr råder inte detta fullt ut i Sverige och pga att politiker styr över sjukvården finns brister där.
Citera
2020-04-04, 16:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det var väl få som förutsåg denna pandemi? Inte så lönsamt att sitta på överlager av handsprit bara för att? Vem fan gör det?

Nya bostäder är en nischprodukt och inte menat att alla ska ha råd med, precis som med nya bilar. Bara tramsigt att skylla på marknaden.
Citera
2020-04-07, 09:09
Medlem
Citat:
Du svarade inte på frågan, varför köpte du inte om det var rea?

Citat:
Det låter som det var du som var helt okunnig om denna rea du påstår ägde rum, varför köpte du inte då?

Finns en bok i ämnet. Skriven av Kent Werne. Tror jag har rekommenderat den för
okunniga/faktaförnekare/extremliberaler. Köp den istället !
Citera
2020-04-07, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Finns en bok i ämnet. Skriven av Kent Werne. Tror jag har rekommenderat den för
okunniga/faktaförnekare/extremliberaler. Köp den istället !

Jaha står det i den boken varför du inte köpte under rean?
Tror du det här är en boktips-tråd?
Citera
2020-04-07, 09:32
Medlem
Citat:
Jaha står det i den boken varför du inte köpte under rean?
Tror du det här är en boktips-tråd?

Glömde att du inte kan läsa den enda bok som skrivits om utförsäljningarna,
bara Hayek och Rand. I det nyliberala pojkrummet.

Bra att du hinner skriva innan du går till jobbet !

20.000 kr/m2 på Norr Mälarstrand. Och inga bostäder byggda t ex för de pengar man
valde att inte ta in. Fullt medvetet. Är det utförsäljning så är det. Man kunde valt att
behålla fastigheten. Men ideologin sade något annat.
Citera
2020-04-07, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Glömde att du inte kan läsa den enda bok som skrivits om utförsäljningarna,
bara Hayek och Rand. I det nyliberala pojkrummet.

Bra att du hinner skriva innan du går till jobbet !

20.000 kr/m2 på Norr Mälarstrand. Och inga bostäder byggda t ex för de pengar man
valde att inte ta in. Fullt medvetet. Är det utförsäljning så är det. Man kunde valt att
behålla fastigheten. Men ideologin sade något annat.

Min fråga var varför du inte köpte om det var rea, har du inget svar på det?
Du kanske inte ansåg att det var rea?
Citera
2020-04-07, 09:40
Medlem
Citat:
Min fråga var varför du inte köpte om det var rea, har du inget svar på det?
Du kanske inte ansåg att det var rea?

Vilket då ? Och har du läst boken ? Om utförsäljningarna ? Den borgerliga ideologin alltså.
Bättre att skänka bort allmän egendom godtyckligt än att staten äger. Som när Sovjet
avvecklades.

Tur att du hinner skriva så många kloka och likalydande inlägg så här på morgonen innan
du skall gå till jobbet !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in