2020-04-07, 01:09
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Dom asiatiska länderna har generellt satsat på att övervaka människors rörelser, istället för att införa utegångsförbud.

Jag inser att det kan krävas stora ingrepp i individernas friheter för att stoppa en epidemi. Men jag vill inte att Västvärlden inspireras av Asiens metoder, som bygger på övervakning. Myndigheterna kanske återanvänder övervakningssystemen i andra syften än att stoppa smittspridning? Kan medborgarna vara säkra på att övervakningen upphör när epidemi-faran är över?

Ifall myndigheterna behöver göra ingrepp i medborgarnas friheter, så föredrar jag att myndigheterna använder grova verktyg, såsom avspärrningar och karantän. Sådana verktyg kan myndigheterna inte behålla i smyg, efter att epidemi-faran är över.

Går att fixa med en app som i Sydkorea som jag gladeligen installerat. Litar mindre på Tengele o Löfvén än jag hade gjort på Sydkoreas ledare i det här fallet.
Citera
2020-04-07, 01:09
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Nej, det är inget nytt. Det är ett känt faktum att Italien var epicentrum i Europa. Viruset fick sprida sig i det tysta under lång tid. Vilka ursäkter har vi som har kunnat stå och se på med stormen närmat sig.
Vad har ”... känt faktum att Italien var epicentrum ...” att göra med att det var där viruset började sin bana?
Läste för typ en månad sen i en ansedd amerikansk medicinsk tidskrift att den (då kända?) förste europén att smittas var en tysk affärsman som hade haft besök av en kinesisk dito. Tysken hann sen sprida smittan till flera världsdelar och till en av de orter i norra Italien som först drabbades.

En av de drabbade småorterna i norra Italien funkar också som en knutpunkt för typ vägtransporter.

Men visst, vi stod bara och tittade på istf att vidta åtgärder. Och det är det som är det stora problemet. Visst, Italien underskattade också faran initialt, men sen så växlade de upp rejält - och det skulle andra länder också gjort.

Det lustiga är dock - sett till ”länderna-som-först-bara-tittade-på” - var att de inte skickade sjukvårdsmaterial till Italien ”utifall” de själva också skulle drabbas.
Man räknade alltså själva med att drabbas, men agerade ungefär som att man inte skulle drabbas.
Citera
2020-04-07, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
https://www.thesun.co.uk/news/11331115/british-ministers-coronavirus-china-lab-leak-theory/

Som sagt, jag tror att ni kan glömma att det här är viruset uppstod på en marknad.

Kinas reaktion på det hela borde väl få de flesta att inse det. Ni kan glömma det här med flockimmunitet.

Resten av världen kommer så småningom bli tvungna att göra som Kina.
Å andra sidan har ju Kina inte varit så framgångsrika.
Citera
2020-04-07, 01:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Covid-19 kommer att smitta ner hela befolkningen. Även unga personer.
Ja, vad vill du ha sagt med det? I mitt inlägg anger jag sjukvårdens förfäran då de får in många fler unga, svårt sjuka, än vad de trott skulle bli fallet.

Frågor på det?
Citera
2020-04-07, 01:12
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Här, titta.

https://www.statista.com/statistics/1105061/coronavirus-deaths-by-region-in-italy/

Dödsfallen i Italien ordnat efter ålder, det största kända urvalet vi har. Även om unga med hypertoni, astma eller nedsatt immunförsvar fått covid-19 har i princip alla överlevt. Siffrorna talar klarspråk: sjukdomen drabbar främst äldre allvarligt. Inget snack om saken.
Jo, så är det. Men även andra har drabbats, och det måste man ha i bakhuvudet.
Viruset är farligt, punkt slut!
Allt annat är förledande hårklyverier.
Dessutom vet man ännu inte hur viruset verkligen är.
Citera
2020-04-07, 01:12
Medlem
Haloumis avatar
Storbritannien köpte 17,5 miljoner stycken antikroppstester. Som nu visar sig vara helt värdelösa.

"The Government has ordered 17.5 million antibody kits – which would tell patients through a finger-prick blood test if they have already had the virus and recovered.
However, Professor John Newton said that all of the coronavirus tests had failed evaluations and “are not good enough to be worth rolling out in very large scale”.

https://www.thesun.co.uk/news/11336149/uk-millions-coronavirus-antibody-tests-none-work/
Citera
2020-04-07, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
De som ignorerar alla rekommendationer i nuläget kommer att se till så att allting stängs ner.

Det här är varför vi borde ha stängt ner redan för en månad sedan. Det kommer ändå att ske snart eftersom folk struntar i alla rekommendationer.

Dock så tror jag att detta var regeringens plan från början. De förstod hur det skulle bli.

Nu kan de stänga ner allt genom att skylla på folket. En nedstängning var planen från första början men de valde att vänta ett tag till för att kunna rädda sitt eget skinn.
Vilka töntar i inslaget i Aktuellt ikväll. De borde sanktioneras på något sätt...
Citera
2020-04-07, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Den allmänna vårdsituationen kan du diskutera i en annan tråd. Jag syftade på virus-biffen. Just nu mäktar vården i Sverige med den. Det råder inte panik eller desperation på sjukhusen. Alla som kommer in får vård.

Sen kan man ALLTID säga att situationen skulle va ännu bättre om det fanns mer personal, utrustning osv.

Att det fortfarande inte är totalt fullt på IVA i SVerige beror på att det är så många som har dött. Hittills nästan 500 personer. Det är nästan lika många som ligger på IVA nu. Norge har till exempel bara 76 dödsfall trots att de nästan har lika många smittade och förut hade fler.
Det verkar nästan som att Svenska IVA haren medveten strategi att man vårdar ett tag sedan stänger man av respiratorn för att ge plats till en ny patient.
Citera
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Du måste nog hjälpa mig med en länk, ser inget om att hon har blivit nekad att besöka sin sambo.
Not allowed to go there, kolla uk stream.
Kanske egna läkaren? Men tvivlar.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Går att fixa med en app som i Sydkorea som jag gladeligen installerat. Litar mindre på Tengele o Löfvén än jag hade gjort på Sydkoreas ledare i det här fallet.
I Italien har man diskuterat denna, som att den skulle vara nästa steg.
Infon skickas krypterad och ska inte kunna kopplas till användarens person. Man ska se över det där med privacyn.
(Nu kommer förstås nån säga att man ju kan lånbytas telefon ...)

Vet inte riktigt hur ”startpunkten” sätts, men som jag minns det tar man tempen på Varje morron och läser in den.

Jag tycker det i grunden är en bra idé.
Citera
2020-04-07, 01:17
Medlem
JustZlatans avatar
Rent teoretiskt, kan Corona-viruset döda halva jordens population, ca 3,75 miljarder människor?
Citera
2020-04-07, 01:19
Medlem
Talespins avatar
Det finns flera fall där sjukhus har testat sjuka patienter för Corona där testet har kommit tillbaka som negativt. En dag senare däremot så har det kommit tillbaka som positivt.

Hur är detta möjligt? Är testen på sjukhusen så pass dåliga eller är det någonting speciellt med det här viruset?

Kan det vara betydligt fler som är smittade trots att testen visar negativt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in