Citat:
Hoppas jag inte har snurrat bort mig själv nu men jag menar med cache de där geocache-registreringarna eller vad man nu ska kalla det som alla dessa inblandade nutjobsen är ute och letar efter. Om jag inte minns fel hade LW plockat bort just 17 av HDs cacher, vilket hon kunde göra eftersom hon administrerat just dessa på något sätt. Fråga mig inte varför hon kunde det, finns säkert några som har stenkoll på geocaching här i tråden....och där kom en bättre beskrivning ovanför detta inlägg.
Är väl trea på detta men ,som det är, så ägs ju varje cach-gömma utav en person ; en del har flera ,och några nöjer sig med ett par stycken...
De läggs ut och underhålls under åren med att göras rent (från barr jord-jox och diverse myror och småknytt som kan få för sig att bo i burken/lådan.
Ibland måste dess ägare rensa lite i bråten ,om ifall varje person lägger i en bytesgrej ,finns en slags lag att ta en sak om du lägger i en sak ,och det brukar vi geocachare följa ,tro det eller ej (mera "mugglare" (de som inte pysslar med sporten,som typ snor både bytesgrejjor + låda ).
Kan vara allt från nyckelringar till små jojjodjur ,minisaker som ungar gillar eller något samlarkort eller mugg-underlägg från Dortm*unds ölbryggeri ,ibland glaskulor för de som vill spara ihop till en pyramid etc.etc.
En gång hade någon filur pulat ner en ett spelkort på en lättklädd dam ,då blev det skriverier inne på loggningarna ....tokigt nog ...ingen bytte till sig det kortet så det hängde med i vått och torrt ,tills det rensades bort utav ägaren..Kan va kul om ifall någon turist från ett annat land lyckats pula i nån liten flagga ifrån deras land osv.
Aja ,för att komma till saken SÅ är det ägaren utav burkgömman som har rättigheten att ändra och radera på både skrivna loggar och vem som har loggat och har ansvar för att loggningen gått till på rätt sätt .
Sen är vi ju olika till mans så om någon tex lyckats vara med på ett letande men ej haft penna med sig eller kanske inte vågar gå ner längst inne i grottan tex. så kan ju någon i gänget slänga dit dennes nick ,sådär bara för att .Eller inte vågar klättra högst upp i trädet osv.
Och ägaren till gömman brukar inte få för sig att ändra på det ,eftersom den största glädjen i denna sport är ju JUST att människor kommer ut på ett litet äventyr med gömman som skatt blir belöningen.men egentligen är det ju själva platsen ,utsikt eller ej som gör det trevligt att sätta sig ner och fika och ta del av moder jord.Att helt enkelt "Softha "
Godis och matvaror är förbjudet att lägga i just på grund utav insekters förmåga att hitta dit ,spelar ingen roll om lucia står för dörren ,inga pepparkakor i burkarna ...och vi som då och då funnit en sugtablett som färgat ner hela lådans innehåll eller ett gammalt torkat tuggummi eller kladdigt regnvått tuggummi som luktar bugg hallon eller en ytterst mjuk pepparkaka som inte går att äta ,vi vet ju varför det inte r någon hit att lägga i sådant.
Blir man hungrig under letandet tar många därför med sig sitt tugg till kaffet istället ,mer en vana ,har det blivit.
Så det är därför många av oss gillar detta nördande efter geo-burkar ,det som började med att en kille i USA bad militären att få använda koordinaterna som privatperson -dessa koordinater som förr användes för att placera bomber och annat under World War 2 .
Att dessa koordinater kom till allmänhetens "ägo" gjorde att det kändes som en vinst för folket på något sätt ; att INTE jordglobens yta ägdes utav enbart militärmakter utav av oss som älsakr att vara i skog och mark ,tror det var det som gjorde att det blev så pass populärt - att använda koordinaterna till fredliga ting .
När det till slut blev okej för "folket" att få till sig dessa jordglobens koordinater så bodde ju vi varje person på varsin koordinat och sen kunde Geocaching-sporten börja ,genom att man utgick ifrån sin hemmakoordinat för att sen följa var någonstans gömman var placerad utifrån de dit skrivna koordinater som ägaren till burkgömman hade bestämt att den skulle finnas på ,inte närmre än 162 meter ifrån någon annan burk ,så har man tur finns det möjlighet att gömma ett par runt husknuten .
Detta var en beskrivning på hur kul det har varit att tagit sig ut i skog och mark och få se många fina platser som de som gömmer burkar, har vetat om eller helt enkelt hittat i skog och mark...
Men nu känns allt hopplöst så man vet inte hur man skall ställa sig i den här situationen ,allt blev svårmodigt och får en känsla utav sorg när jag tänker på att ge mig ut ....
Att geocaching skulle innehålla mord .......
Senast redigerad av landbandy 2020-04-06 kl. 23:06.
Senast redigerad av landbandy 2020-04-06 kl. 23:06.