2020-04-06, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det finns många bilder från hans geocachingturer som visar bilens GPS.

Passar på med en fråga när du nu är i tråden. Du hade en förklaring tidigare om varför just dessa cacher som LW tog bort var så otroligt viktiga för HD inför USAresan. Något om tävlingsklass???

Kan du snälla ta det igen, tack!
Citera
2020-04-06, 20:58
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
En alldeles utmärkt förklaring. T o m jag förstod som har noll kunskap i detta .

Haha tack.. det kom en mer detaljerad och tydlig sen Men det var ungefär på den nivån jag fattat det. Strax innan detta fallet var jag sugen på att ta upp den hobbyn. Men nu not so much.
Citera
2020-04-06, 21:00
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ja, jag kan inte heller släppa den "slumpen" som Piastrone eller någon uppmärksammade. I ett så märkligt fall så börjar man ju undra om inte även detta kan peka på något.

Som jag förstått det av insatta i geocaching: HD separerar på papperet från SD och skaffar ett separat geocaching-konto under namnet SysterHax. Med till sitt eget konto för hon då över loggar över cacher hon aldrig varit på plats för och 17 av dessa fuskloggar är LWs. LW vet att HD fuskar och aldrig har varit där utan bara tagit över SDs loggar så hon raderar samtliga 17 som hon själv har makt över. Sedan dör LW ihjälslagen av ett brutalt övervåld av 17 slag. Strax därpå skyndar sig HD att fusklogga tillbaka de 17 loggarna igen. Man kan om man vill se ett mönster här. Eller slump.

Noterar även att det på sistone varit diskussioner om hur Järngänget verkar ev ha fuskat och löst geocachingen ihop. Både JG och SD säger sig (var det i FUP eller i förhör?) vara dåliga på mystar men har enligt statistiken löst en massa. HD sägs vara den som är bra på mystar men har å andra sidan loggat en massa loggar där hon tydligen, enligt uppgift, aldrig satt sin fot.

Har för mig att någon insatt tidigare i denna långa tråd förklarade vad som var accepterat och vad som räknades som fusk. Som jag förstod det så var det okej att logga en cache om man följt med hela vägen dit men t ex inte nått ända fram pga fysiskt handikapp. Låt säga, en rullstolsbunden geocachare hjälper till att lösa en cache och åker med ut så långt hen kan men måste stanna där terrängen blir för eländig. Det ska däremot inte anses schysst att logga något om man sitter hemma och bara för in någon annans arbete.

Jag undrar, hur stor roll har prestigen och fusket inom geocachingen spelat inom Järngänget runt paret D? Man får nästan intrycket att HD kunde ha överseende med att SD hade sex med andra kvinnor men konkurrensen däremot om att vara cachedrottningen var det som triggade mordet. Vet att en del spekulerat om att paret D skulle ha haft ett öppet förhållande. Kanske var det så inledningsvis men så fick SD känslor för LW på något vis och parallellt med det seglade mugglaren LW om HD som den bästa mystlösaren i Örebro varpå hon blev för mycket? Addera ovanpå det att relationen inom den innersta trion och utvidgat med Järngänget var infekterad redan och sedan möjligt ekonomiskt fiffel med geoturen som den osannolika trion anordnade. LW kanske blev obekväm för flera av flera anledningar?
Ja det ligger nog mycket i det du spekulerar kring, geocaching, prestige och fusk.
Många, de flesta faktiskt verkar ha blivit besatta och maniska med burkletande.
Att Stefan skulle vara värst, med hjälp av JG, HD och fusk, är inte alls förvånande.
Citera
2020-04-06, 21:05
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Från början hade HD och SD ett gemensamt geocache konto. Efter att de skiljde sig så skaffade HD ett eget konto. På det egna kontot loggade hon bakåt de cachar som hon och f d maken SD hade loggade på hans konto. Det var bara det att på vissa av dem hade inte HD fysiskt varit med. Bland dessa fanns 17 st som LW hade gjort. LW såg väl sin chans där att djävlas med HD så hon tog bort loggarna för HD med anledningen att HD inte varit med fysiskt och sa att hon kunde logga dem igen när hon fysiskt varit på plats. HD loggade på igen och LW loggade av igen. Kontakt togs med nån reviewer i denna frågan och läget var ganska infekterat. Och efter att LW hittats mördad så loggade HD samtliga dessa 17 cachar igen. Det är också så att i den sista kommunikationen mellan SD och LW så skickar LW en bild på en cache som är hennes egen där hon bytt ut den fysiska loggremsan mot en ny och skickar en bild på den gamla till SD. Funderingen i tråden är att detta var bevis för att HD inte fysiskt loggat - och att själva droppen för SD var när LW gav sig på HD.
Varför var läget infekterat?
Kunde inte reviewern tala om vem av LW och HD som hade rätt?

Om HD hade rätt så skulle väl LW ha gett med sig?

Om LW hade rätt så fattar jag inte att de inte reagerar nu när HD efter mordet på LW loggar hennes cacher igen.
Är dessa reviewers kompisar med HD?
Tycker de synd om HD?
Är de rädda och oroliga för att bli mördade om de tar bort HD:s loggningar?

Vad gäller egentligen när det handlar om att logga cacher man inte har besökt?
Citera
2020-04-06, 21:08
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Om LW hade rätt så fattar jag inte att de inte reagerar nu när HD efter mordet på LW loggar hennes cacher igen.
Tycker de synd om HD?

Jag fattade det som att det var mycket fram och tillbaka och att reviewern hade försökt att få dem båda lugna ner sig. Jag kan för lite om det tekniska för att kunna svara exakt på alla frågor men jag har fattat det som att du har rätt att ta bort loggar på de cache:ar du s k gjort och äger.
Citera
2020-04-06, 21:09
Medlem
Citat:
Haha tack.. det kom en mer detaljerad och tydlig sen Men det var ungefär på den nivån jag fattat det. Strax innan detta fallet var jag sugen på att ta upp den hobbyn. Men nu not so much.
Verkar vara en farlig sport. Svartsjuka, lurendrejeri i loggorna, fulspel, äktenskapsbrott, skilsmässor, lögner och, sist men inte minst, mord. Nix inget för mig heller.
Citera
2020-04-06, 21:10
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Så kan det självklart vara och det känns även för mig som en troligare anledning. Det är bara det med just 17 som får en att fundera. Hur såg till exempel LW ut efter 8 slag? Eller 13? Hon borde varit död och vanställd redan då. Att han fortsatte och slutade på just 17 är ändå ett sammanträffande som öppnar för spekulation. De skulle injicera svinet med ett sanningsserum

En lite mer realistisk önskan skulle vara en komplett gärningsmannaprofil av eliten av FBIs profilerare(som jag inbillat mig är bäst) som man sedan fick läsa själv. Som Mindhunter-serien på netflix/bok av John Douglas.

Om de 17 slagen har en symbolik eller är en slump får vi väl troligen aldrig svar på.
Som Elsa skriver så krävs det ofta mer än man kan tro att slå ihjäl ngn. Görs det sen i affekt blir också slagen ofta mindre precisa.

Det är väl också så att LW hade dokumenterade avvärjningsskador på händer och armar?
Troligtvis utdelas det direkt dödande slagen i slutet av serien.
Lena har med all sannolikhet hunnit både skrika för sitt liv och känna ren o skär dödsångest.

Stefan Davidsson är djävulen personifierad och han kommer högst troligt aldrig att lägga ett uns av skuld på sig själv.
Citera
2020-04-06, 21:13
Medlem
Flaskbackares avatar
Någon som vet varför HD fick denna "psykos" eller vad det nu var å blev sjuk, fanns det nån utlösande faktor? Och har det framkommit varför SD blev häktad den andra gången, dvs vad hade åklagaren hittat som stärkte misstankarna och lyckades få honom häktad på sannolika?
Citera
2020-04-06, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det bör nog vara Garmin GPS, beslag BG55955-8 (första sidan i beslagsprotokollet med bilden som visar vilka enheter som påträffades hos LW och SD) .

Ok, tack..!

Dock kvarstår min fundering:
Varför har han i så fall använt GPS till återvinningscentralen 12/5?
Varför har han använt GPS till och i Västerås (sin hemstad) 10/5
Citera
2020-04-06, 21:22
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Någon som vet varför HD fick denna "psykos" eller vad det nu var å blev sjuk, fanns det nån utlösande faktor? Och har det framkommit varför SD blev häktad den andra gången, dvs vad hade åklagaren hittat som stärkte misstankarna och lyckades få honom häktad på sannolika?

Nej det framkommer inte ur FUP. Heller inte vilken diagnos hon hade. Det låter lite som en utmattningsdepression utifrån hur det beskrivts. Psykos är nog egentligen felaktigt. Hon orkade ingenting och var tungt medicinerad - SD hjälpte henne med medicinerna. Han kunde lämna henne på ett ställe på morgonen och hon var kvar där när han kom hem. Han uttryckte oro att hon skulle ta sitt liv. Samtidigt som han vid ett tillfälle erbjudit sig hjälpa henne med just det.
Citera
2020-04-06, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Den ser ut att vara fastmonterad (är väl i stort sett standard numera), och utifrån egen erfarenhet av gps-utrustade bilar slås den väl av/på samtidigt som bilens övriga elsystem.

Och vad säger då detta i dina öron?

Citat:
GPS-DATA 16e maj
00:28 ekersvägen utanför varberga centrum
02:17 Stockholmsvägen 51 Märsta (bör vara hotellet)
02:29 GPS startar upp, men rör sig inte, verkar gå i viloläge mellan 02:51-05:59
06:07 Stockholmsvägen 51 Märsta
06:16 Långtidsparkering, Benstocken Arlanda

Sida 664 A. 163

Viloläge men uppstartad? Hur funkar det?

EDIT:

Övriga datum i närtiden som den varit i gång:
29/4
30/4
1/5
3/5
4/5
5/5
6/5
7/5
8/5
9/5
10/5
12/5
RANDOM?? MANUELLT?? AUTOMATISKT??

Om INTE Random och EJ Manuellt - varför är HD's tur till friidrotten med dottern 14e maj inte med på listan över GPS-aktivitet?

(Som ni kanske förstår så fiskar jag efter om de kunnat göra sig av med mordvapnet på natten och om HD verkligen var borta på träning kvällen 14e maj)
Senast redigerad av uncommon-name 2020-04-06 kl. 21:38.
Citera
2020-04-06, 21:26
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Tycker de synd om HD?

LW hade rätt som ägare (CO, cacheowner) att ta bort fuskloggar på sina cacher.
Annars händer inget om ingen rapporterar till Groundspeak, och ibland inte då heller.
Ungefär som att fuska när man spelar golf.

Citat:
Jag fattade det som att det var mycket fram och tillbaka och att reviewern hade försökt att få dem båda lugna ner sig. Jag kan för lite om det tekniska för att kunna svara exakt på alla frågor men jag har fattat det som att du har rätt att ta bort loggar på de cache:ar du s k gjort och äger.

Stämmer, men förutom ev svartsjuka och annat så handlar det om statistik. För maniska människor inom geocaching, där samtliga (nästan) ingick, är statistik, prestige oerhört viktigt. Nästan som ett tvångssyndrom.
Tänk på att Lenas vänner och senaste älskare JH, inte avbröt sin geocachresa till Norge bara för att Lena var försvunnen sedan drygt ett dygn.
Jepp samma JH som senare skriver tårdrypande geologgar om sin saknad av Lena. Men geocaching var viktigare, Stefan är lika manisk, men lägg till psykopat också, onska, elakhet och inbiten fuskare och lögnare.
Inte konstigt att det slutade som det gjorde.
Senast redigerad av Lillarumy 2020-04-06 kl. 21:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in