2020-04-06, 22:12
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Hon måste ha varit under press, både på jobbet och hemma.

Det är ju sällan bara en sak som får en "duktig flicka" att tippa över. Jag misstänker att HD bär mer sig en del från barndommen. Att vara en "duktig flicka". Medberoende av ett eller annat slag. Något som människor med manipulativ läggning ser lockande. Sedan att leva med SD alla dessa år och bli kontrollerad. Inte konstigt att det nånstans faktiskt tog slut. Jag känner med henne.
Citera
2020-04-06, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag tolkar det som att man slår på tändningen/startar motorn mellan de tidpunkterna. Kanske för värme.
Att GPS då ändå är i viloläge kanske kan förklaras med att bilen stod still på samma plats?

Från 02:51-05:59? Skulle batteriet kunna ta stryk under så pass lång tid...? (Jag vet ju såklart inte - ursäkta min ihärdighet!)
Citera
2020-04-06, 22:20
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Från 02:51-05:59? Skulle batteriet kunna ta stryk under så pass lång tid...? (Jag vet ju såklart inte - ursäkta min ihärdighet!)
Inte om motorn är igång
Citera
2020-04-06, 22:23
Medlem
Citat:
Inte om motorn är igång

Men..... att stå på tomgång i flera timmar...???
Och varför är inte HD's påstådda rutt inte med på listan?(Jag vet ju såklart inte - ursäkta min ihärdighet!)
Citera
2020-04-06, 22:26
Medlem
Citat:
Ok, tack..!

Dock kvarstår min fundering:
Varför har han i så fall använt GPS till återvinningscentralen 12/5?
Varför har han använt GPS till och i Västerås (sin hemstad) 10/5

Min tolkning är att han tänkte använda denna gps på utlandsresan. Även om det fungerar bättre med en mobil att cacha till vardags så har vanlig frilufts-gps flera fördelar, man slipper mobilavgifter, behöver inte bry sig om mobiltäckning, den håller för en dags användning och man kan oftast använda vanliga batterier i nödfall. Enda problemet är att lägga in cacher för resmålet innan avresan.

Turerna veckan innan är då bara för att kolla att gpsen fungerar igen, att batterierna räcker för att dokumentera en dagstur med hyrbil på resmålet och att han kan ladda tillbaka rutten ur sin gps (och kolla att kablar fortfarande fungerar). Turen till Arlanda var nog i så fall också en del av resan som han ville dokumentera som ett minne och då vill man nog ha något bättre än sin google timeline.
Citera
2020-04-06, 22:26
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Nej det var en utförlig beskrivning tycker jag, nu börjar jag förstå vad det handlar om. Päminner lite om Pokemonhysterin fast detta har lite sektvibbar inblandat, det som fattas är väl att SD var den evige lekledaren och hade sex med alla kvinnorna.

Fast Lena verkar ju varit rätt lössläpt då hon tycks ha dejtat och legat med dom flesta inblandade männen. Kan inte ha varit lätt för SD om han var den svartsjuke typen, få höra att hon pippat en ny gubbe som han känner var och varannan dag typ.

Tror att jag föredrar Magnus Härenstam eller t o m Rickard Sjöberg som lekledare före SD... Ja, t o m Lotta Engberg leder nog lekar bättre än SD. Sex med alla kvinnor tror jag annars att SD mest fantiserade om. Det mesta tyder väl på att han bara fick till det med LW, och om man ska tro vissa rykten i tråden JG? Inget fel i det men får inte intrycket att han fick lika många napp som han fiskade efter. Eller gav försöken med kvinnorna i grannskapet någon frukt till slut?

Angående LWs dejtande. LW var ju fri och singel. Hon hade kanske en del att ta igen efter en förmodat kärnfamiljeidoliserande frikyrkofrom uppfostran samt därpå giftemål rakt in i en kärnfamilj med UW. Vet många kvinnor som blivit hårt hållna hemifrån som sedan, när de på något vis insett att de är vuxna med frihet, haft en period då de kanske släppt på tyglarna lite väl mycket för sitt eget bästa. Dock brukar det inte sluta med mord då de inte råkat ut för någon som SD.

Tror att det är Cocinella som brukar sätta in detta med LWs dejtande i lite perspektiv. Utslaget på så många år som singel så var LW inte vidare extrem. Klart att en ev diagnos (bipolaritet som jag spekulerat om utifrån vittnesmål med vänner och brorsan i FUP) gjorde hennes förmåga att sköta det snyggt något sämre, men sett till antal var hon väl inte så lössläppt? Och hon såg ju bra ut, var extrovert och pratglad så hon fick nog många män att hoppas. Sedan verkade hon ju vara en kul kompis att ha med ut i skogen också. Hennes barn var stora nog att klara sig själva längre stunder och hon hade en massa energi vilket nog kan ha varit attraktivt för män som fastnat i slentrian i ekorrhjulet med den egna frun.

Om spekulationen om bipolaritet skulle stämma och man adderar att hon hade en massa att ta igen från sin uppfostran (spekulation) så kanske hon behövde leka av sig under några år innan hon kunde lugna ner sig och hitta den rätte. Förbaskat synd bara att hon aldrig hann träffa den rätte med stort R som bara svept mattan med SD. LW hade förtjänat att få träffa en sådan man och bli så kär att hon flyttat iväg långt bort från paret D och deras fuskloggande, mordplaner och Järngäng. Man önskar så gärna när man läser i den här tråden, att man kunnat vända tillbaka tiden, släpa fram LW till den där mannen som ju var den rätte och få henne att bara skita i SD en gång för alla. Hon hade kunnat ha ett långt, härligt liv framför sig där hon fått lugna ner sig, fått hjälp, fått mer ork att finnas där för barnen och deras barn på sikt. Hon hade så mycket att ge med sin energi men hon mördades just då hon verkade bli stark nog att gå från SD och den illa klingande tretaktsvalsen med paret D.
Citera
2020-04-06, 22:32
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Men..... att stå på tomgång i flera timmar...???
Och varför är inte HD's påstådda rutt inte med på listan?(Jag vet ju såklart inte - ursäkta min ihärdighet!)
Jag vet inte heller men även en varm sensommarnatt kan det bli kallt, en bil är som ett kylskåp, så min gissning i ditt scenario är att man startat motorn för att få värme i bilen och även kunna ladda mobiler.
Varför de inte checkade in i sitt hotellrum är för mig en större gåta.
Citera
2020-04-06, 22:34
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
Tror inte det ligger så mycket ekonomiska motiv bakom. Att HD ofta sjukskrev sig för att resa och geocacha vet vi.
Att Stefan cachade på arbetstid vet vi. Resten av järngänget då? Ja fusk och statistikjakt är genomgående hos dom, men inget ekonomiskt, åtminstone inget som kommit fram
Intressant är dock sambanden mellan stölderna på SDs jobb och hans resor, som sammanföll.

Ja Lena, hon utstrålade skärpa, intelligens, glädje och hög moral.
Att hon sjunkit så djupt i en felaktig och destruktiv relation kunde man inte ana.

Okej. Nej, det kanske borde ha synts i FUP om det funnits något substantiellt inom det spåret. Minns bara att Honan gjorde ett sådant bra gräv kring detta och att vi i tråden aldrig fick något egentligt svar kring en del av transaktionerna runt geoturen.

Ja, stölderna hos SDs jobb är ju ytterligare ett uppslag på bidragande motiv. Kanske LW undrade hur SD kunde ha råd med USA-resa och löfte om Kilimanjaro-resa men förhöll sig tyst länge. Så började hon fundera och ifrågasätta alltmer samt till slut blev förbannad på paret D i samband med deras USA-resa och då hotade att avslöja?

Tänker att det är just de kvinnorna som sjunker djupast. De som är starka och intelligenta och som har en självbild att de klarar av att fixa saker. Den typen av kvinna tror sig kunna fixa trasiga emotionellt trubbiga män som SD, fixa det som är trasigt, lappa och laga.

De sjunker allt djupare medan de lyfter mannen som drar ner dem. Ren tragik.

Svagare kvinnor ger upp mycket tidigare, accepterar hjälp och klarar sig. Starka kvinnor går under med buller och brak medan vännerna står oförstående intill utan att kunna förstå vad som flugit i deras starka kompis. Ett vanligt mönster av vad jag hört av bekant på kvinnojour.
Citera
2020-04-06, 22:36
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
Tror inte det ligger så mycket ekonomiska motiv bakom. Att HD ofta sjukskrev sig för att resa och geocacha vet vi.
Att Stefan cachade på arbetstid vet vi. Resten av järngänget då? Ja fusk och statistikjakt är genomgående hos dom, men inget ekonomiskt, åtminstone inget som kommit fram
Intressant är dock sambanden mellan stölderna på SDs jobb och hans resor, som sammanföll.
Det som är konstigt är att den geotour som de skapade och fick bidrag till av kommunen inte verkar ha redovisats.
Ingen vet hur pengarna har använts och kommunen svarar inte på frågor om detta.
Det ska vara offentliga uppgifter och det ska redovisas.

Är den ansvariga på kommunen kompis med paret SD och HD?
Det verkar vara många som är kompisar med varandra i Örebro.

Jag kommer inte ihåg vem i tråden det var som försökte forska i detta men det var tvärstopp på informationen från kommunen.
Citera
2020-04-06, 22:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag fattade det som att det var mycket fram och tillbaka och att reviewern hade försökt att få dem båda lugna ner sig. Jag kan för lite om det tekniska för att kunna svara exakt på alla frågor men jag har fattat det som att du har rätt att ta bort loggar på de cache:ar du s k gjort och äger.
Varför skulle de lugna ner sig?
Den ena hade rätt och den andra fel.
Det kan inte vara så svårt att tala om vem av dem som hade rätt, om inte reviewern var extremt konflikträdd och ville vara kompis med alla.
Citera
2020-04-06, 22:37
Medlem
Citat:
Jag vet inte heller men även en varm sensommarnatt kan det bli kallt, en bil är som ett kylskåp, så min gissning i ditt scenario är att man startat motorn för att få värme i bilen och även kunna ladda mobiler.
Varför de inte checkade in i sitt hotellrum är för mig en större gåta.

De misstänkte avlyssning/buggning?
Citera
2020-04-06, 22:38
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det som är konstigt är att den geotour som de skapade och fick bidrag till av kommunen inte verkar ha redovisats.
Ingen vet hur pengarna har använts och kommunen svarar inte på frågor om detta.
Det ska vara offentliga uppgifter och det ska redovisas.

Är den ansvariga på kommunen kompis med paret SD och HD?
Det verkar vara många som är kompisar med varandra i Örebro.

Jag kommer inte ihåg vem i tråden det var som försökte forska i detta men det var tvärstopp på informationen från kommunen.

Det var Honan om jag minns saken korrekt. Hon gjorde som vanligt ett hästjobb och grävde men fick tvärstopp. Tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in