2020-04-06, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
De äldre håller sig undan mer. (Finns självklart undantag. Som de på aktuellt) men samtliga äldre jag känner håller sig undan sociala kontakter.
De unga däremot. De kör på som vanligt.

Kan detta vara en anledning?
Troligtvis ja. Även om det är en liten andel unga som råkar illa ut så blir fortfarande ett litet tal (risken) gånger ett stort tal (antal ung smittade) ett ganska stort tal (unga på IVA). Om de äldre samtidigt håller sig borta så blir andelen unga på IVA ännu större.

Sen tåls det att upprepas att även om yngre löper mindre risk så är ändå risken mycket större än för t.ex. influensan, även för yngre. Det här är en farlig sjukdom som man ska undvika om man kan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Ja det vore nog sämsta tänkbara om han stryker med, men Boris lär få bästa möjliga vård. Sedan verkar det knepigt hur Corona påverkar vissa, verkar ju som många är immuna och får milda symtom trots allt.
Jag tror även vältränade kan vara i fara eftersom man påfrestar sina organ om man tränar med tex en dold Corona i kroppen.

Fetade.

Framtiden kommer att visa genetiska skörheter i hur det slår. Det finns säkerligen sådana. Prematurt födda, individer som ofta var sjuka som barn, rödhåriga, svagpigmenterade, sköra av naturen.

Just nu sätter fantasin gränser, underlaget finns inte.

Men. Oavsett, finner jag det extremt stötande att leta fel i människor.
Alla bör vara ödmjuka inför det faktum att de troligen kommer att få åkomman. Alla som överlever bör vara lika tacksamma.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Läskigt då bara häromdagen så tyckte jag det var konstigt att Boris verkade så "frisk" och normal i sin senaste video. Inge dålig röst, hes eller såg så sjuk ut.

Nu ligger han på intensiven. Hur lång tid kan det ha gått från hans senaste video till akut till intensiven? 1-2 dagar?

LÄSKIGT fort händelseförlopp!
Han har varit sjuk i 11 dagar. Så det gick inte snabbt?
Citera
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Min magkänsla gillar inte detta men jag kan ha fel.
Handlar om lungkapacitet. Mindre feta kan ha usla lungor för att de aldrig tränar. Det blir tufft för dom när lungorna tar upp mindre syre än normalt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Tror vi kommer att få se en väldigt skev bild av ålder på svårt sjuka i sverige jämfört med andra länder.
Som alla vet är Mena kraftigt överrepresentaterade i vården på IVA och döda, speciellt somalier.
Tänk på att många av dessa kom hit som "barn" när många i själva verket var allt mellan 18 - 45 år.
En femtonåring som kom för 5 år sedan och nu är "20" kan i verkligheten vara 50 år.

Hur vet du att MENA är kraftigt överrepresenterade i vården på IVA?
Citera
2020-04-06, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.hog
Hur är det möjligt? Dom eminenta kineserna har ju utrotat viruset enligt många på detta forum
Nej. Den strängaste karantänen i världen kunde inte knäcka viruset. . . .
Citera
2020-04-06, 22:43
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.hog
Hur är det möjligt? Dom eminenta kineserna har ju utrotat viruset enligt många på detta forum

Märkligt att så många verkar tro på kinesernas siffror fortfarande, det kryllar av dem i kommentarsfälten. En normalbegåvad 5-åring fattar ju att gulingarna ljuger.
Citera
2020-04-06, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Tråkigt, väldigt tråkigt!
Eller kanske du är glad för att du möjligtvis kommer att få en immunitet och snart kan börja bygga upp Sverige igen?
Tror alla kommer få det för eller senare! Är glad när jag kan börja jobba m.m igen.
Citera
2020-04-06, 22:44
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Många unga, svårt sjuka.

Vårdpersonal på Södersjukhuset i Stockholm är förvånade över andelen unga de ser med covid-19. – Vi ser fler än vi förväntat oss, unga personer utan riskfaktorer som drabbas hårt av covid-19, säger Karin Hildebrand, intensivvårdsläkare på Södersjukhuset.

Covid-19 kommer att smitta ner hela befolkningen. Även unga personer.
Citera
2020-04-06, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Det cirkulerade tidigt information från både Holland och Frankrike att hälften av IVA patienterna vad under 50 år.
Då hette det att de var unga skidåkare från Italien som låg inne. Detta var drygt två - tre veckor sedan.

Idag på Aktuellt kommenterade IVA läkaren att de var förvånade över hur många unga som låg i respirator.
Något som våra Corona Bob Tegnel in sin intervju kände sig nödgad att mot säga med att det var fåtal unga och de har därför blivit uppmärksammade, innan hans fokus som alltid gick över till 70 plus.

Boris J följer mönstret som också sades på Aktuellt, drygt en vecka sjuk hemma i feber och sen en snabb försämring och nästan ett akut IVA behov. Nu väntar ca. fem dagars kamp och sen är det 50-50 om han överlever.
Märktes att stämningen i studion blev lite nersatt när nyheten om Boris kom. Den 55 åriga Boris har chansen att bli en game changer i allt detta. Det som behöver hända för att ännu fler ska vakna upp till allvaret.

För övrigt ett ganska lamt intryck av Björn Olsen, han som har sagt flera gånger i artiklar och intervjuer, att vi måste göra mkt mer i Sverige. Restriktioner och stänga ner etc., nu satt han ganska stum med armarna ihopknutna och sa inget alls om det och ganska fåordigt om det han svarade på.

Det är fortfarande så att det är väldigt få under 50 som dör. Av Sveriges 477 bekräftade dödsfall, tror jag inte ens det tio som var under 50. I vart fall inte mycket fler än så.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Före Stockholm?

Ah, Tengele Kommer gråta!

Fängelser måste ha mycket högre R0 än Stockholm trots att Stockholmare fortfarande gillar o trängas
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Flera länder i Europa har utegångsförbud, men när restriktionerna släpps kan smittan ta ny fart säger Anders Tegnell.

Mannen som alltså avfärdat allt som har med att ta i med hård handskarna säger såhär.

Han är alltså medveten om att detta är en bra metod men samtidigt förnekat det?

Jag kanske tolkar helt fel

Hans mål har hela tiden varit att få en långsam utveckling så att sjukvården hinner med. Lokalt kan man kanske utrota viruset men det håller bara till dess det kommer in igen i ett obevakat ögonblick. Lösningen är därför immunitet eller vaccin om man tänker logiskt.
SARS stoppades därför att resandet för 17 år sedan var mindre samt smittsamheten mindre och att man därför kunde smittspåra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in