Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Jag håller med dig. De har gjort allt konsekvent försent. Det sista som beseglar Sveriges öde är att låta folk resa runt inrikes i påsk. De vill inte förbjuda det men de kan inte heller göra inget, därför har de valt att uppmana folk att stanna hemma. Vilket naturligt vis alla vet inte kommer att ske. Det måste vara så tråkigt nu i Stockholm och risken är att man blir smittad så många sticker och vissa har redan gjort det. Kan de sedan smussla med sanning och prata bort saker i två veckor till efter det så får vi en sådan brant kurva som vi bara kan utan att det kan kallas folk mord. Det mest skonsamma för ekonomin.
Problemet är att det är en dålig ide och det kommer inte funka.
På vilket sätt är det en dålig idé?
Om man har studerat det hela visste man också att det skulle bli många döda. Så de var förberedda på det.
Ingen kunde ge lite mer exakt data för ingen har nån aning hur det kan bli.
Men de kanske har räknat en spann:
"Det kan bli allt mellan 10 tusen till 100 tusen. Är det försvarbart? För det mesta är aldre aldre (cit.) samt i första hand folk som har andra mer eller mindre allvarliga sjukdomar. Nån ung vuxen eller till och med ungdom kan stryka med men bara sällsynta fall. Ska vi köra?"
Alternativet hade varit det mest uppenbara, dvs göra som alla andra länder och lägga näringslivet på is med massa ekonomiska konsekvenser. Utöver det hade man behövt lägga pengar på att rusta upp militärer som man gjort i andra länder.
Så de har kunnat ta två flugor i en smäll. Inte förstöra ekonomi på samma sätt som alla andra länder. Utöver det bli av med massa oönskat folk som "bara äter upp massa resurser". Vilket ypperligt tillfälle.
Så som de tänker är det inte en dålig idé. Visst behöver man vara extremt cynisk för att göra nåt sånt.
Men i så fall är de det.
Det som kan göra att det var en dålig idé är att Sverige för en enorm förlust i form av människoliv.
När det varje dag blir lika många döda som vid Estonia-katastrofen kommer alla eller de flesta av 46% eller vad det är som nu stöder Löfven att kräva att regeringen ska få betala för det.
Så jag tror de "hoppas" att det bara dör max ett par hundra om dagen. Men blir det värre, ja, då håller jag med att det kommer visa sig vara en dålig idé.