2020-04-06, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Mycket lustigt.
På vilket sätt ser Danmarks siffror bättre ut än Sveriges, förklara dig?

Österrike kan ha tajmat in sin nedstängning väl, kanske i enlighet med vad deras experter förespråkade?

Och då är nästa naturliga steg att gradvis börja öppna upp.

Men nu var det Danmark vi pratade om.

Ja men nu pratar vi ju inte vad du och jag tycker om Danmarks siffror. 😃
Du nämnde att Danmark och Österrike säger att de gjort fel och att de ska köra vår linje nu.
Och det är inte sant. De är ju nöjda med sitt genomförande och att karantänen bromsat och nu ska de testa att gradvis lätta.

Oavsett så får vi snart se om vi gjort rätt. Jag känner mig (i alla fall i nuläget) trygg med vår linje.
Citera
2020-04-06, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Vafan snackar du om?

2% hade immunitet ja, dvs. 2% av befolkningen var eller hade smittats.
Om du då ser till antalet döda så ger det en deathrate på 0,15% i grova drag.

Håller du inte med om vad jag skriver så kom med sakliga motargument istället för att skrika fake news.

berätta gärna vad det är för "kalja" jag pratar om, så ska jag bemöta det.
Okej du fattar inget ändå.
Hur kan du förklara att vi hade 500 fall på en vecka för 3 v sedan men 500 döda nu?
Citera
2020-04-06, 21:01
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Eller världens mest smartaste. Återstår att se. Vi kommer antingen ha de mest döda av alla. Eller kommer världen hylla Sverige och vi kommer som efter WWII tjäna extrema pengar när vi kan sätta allt igång direkt.

Hur faan ska vi få färre smittade/döda med allt öppet (i slut ändan är det nog lika procent för alla länder, men vi kommer snabbare dit och där kommer stora problemen tyvärr).
Citera
2020-04-06, 21:02
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Ser man på all tillgänglig data som finns så är detta virus supermesigt.

Vad jämför du med?

I New York ska de börja gräva massgravar i stadens parker för att begrava alla döda.

När gjorde man det senast?

Citera
2020-04-06, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobb
Hur långt förlopp räknar du på här? Sjukvården går redan på knäna.

Oj det vill jag inte ens försöka gissa på, jag leker mest med de siffror som finns.

Men det borde väl inte va helt orimligt att om 5,000 personer ska omkomma i denna våg att 3,000isch gör det innan sommaren och resten i höst?
Citera
2020-04-06, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Jag är ingen förnekare av något, försöker hålla ett så brett perspektiv som möjligt.

Inför frågan om att stänga skolorna så alarmerade bla. sjukvårdsförbundet att de då riskerade att tappa 30,000 medarbetare.

Polisen alarmerade att de kraftigt skulle tappa mycket manskap.

Om du har samhällsbärande funktioner som ber dig att inte stänga skolorna då konsekvenserna riskerade att bli brutala, och det samtidigt inte finns någon evidens om att det skulle hjälpa att stänga skolor öht. Vad tar du då för beslut?

Då kör man Best Practice/Lean,/Toyota City shit och lyssnar på vad vetenskapen säger.

Man hittar ej på egna svammlerier som Tegnell.

Ex. Som att day0 var för två veckor sen. Å sen säger hans gudfar Giesecke att day0 är 5 dagar före Valborg.
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-06 kl. 21:07.
Citera
2020-04-06, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det var väl mycket oklarheter i det testet. Dels risk för falska negativa svar och dels tagna från en blodbank? Jag vet inte hur länge man sparar blod men det kanske var "färskt". Men går man och ger blod om man har milda influensasymptom och en pandemi sveper över världen?

Ja okej, missade att det var sån potentiell stor osäkerhet i talen
Citera
2020-04-06, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Inga som helst problem. Många här har dock känslorna på utsidan så förstår dig.

Hur vi agerar i detta påverkar ju ej andra länder? Förstår ej hur du menar riktigt.

Tror din tankevurpa är att du tänker att de isolerar smittan. Det gör de inte.
De bromsar smittspridningen så förloppet går på kanske 6 månader istället för 1 månad.

Att vi snabbare når en immunitet (om man blir immun) till kostnad av massor av liv har jag svårt att se som mer hållbart. Varken för folkhälsan eller ekonomin.
Immuniteten är ännu så länge bara en önskan. Man blir inte ens immun mot en vanlig förkylning som också orsakas av coronavitus.
There are yet to be vaccines or antiviral drugs to prevent or treat human coronavirus infections.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Coronavirus
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag håller med dig. De har gjort allt konsekvent försent. Det sista som beseglar Sveriges öde är att låta folk resa runt inrikes i påsk. De vill inte förbjuda det men de kan inte heller göra inget, därför har de valt att uppmana folk att stanna hemma. Vilket naturligt vis alla vet inte kommer att ske. Det måste vara så tråkigt nu i Stockholm och risken är att man blir smittad så många sticker och vissa har redan gjort det. Kan de sedan smussla med sanning och prata bort saker i två veckor till efter det så får vi en sådan brant kurva som vi bara kan utan att det kan kallas folk mord. Det mest skonsamma för ekonomin.
Problemet är att det är en dålig ide och det kommer inte funka.

På vilket sätt är det en dålig idé?
Om man har studerat det hela visste man också att det skulle bli många döda. Så de var förberedda på det.
Ingen kunde ge lite mer exakt data för ingen har nån aning hur det kan bli.
Men de kanske har räknat en spann:
"Det kan bli allt mellan 10 tusen till 100 tusen. Är det försvarbart? För det mesta är aldre aldre (cit.) samt i första hand folk som har andra mer eller mindre allvarliga sjukdomar. Nån ung vuxen eller till och med ungdom kan stryka med men bara sällsynta fall. Ska vi köra?"

Alternativet hade varit det mest uppenbara, dvs göra som alla andra länder och lägga näringslivet på is med massa ekonomiska konsekvenser. Utöver det hade man behövt lägga pengar på att rusta upp militärer som man gjort i andra länder.

Så de har kunnat ta två flugor i en smäll. Inte förstöra ekonomi på samma sätt som alla andra länder. Utöver det bli av med massa oönskat folk som "bara äter upp massa resurser". Vilket ypperligt tillfälle.

Så som de tänker är det inte en dålig idé. Visst behöver man vara extremt cynisk för att göra nåt sånt.
Men i så fall är de det.

Det som kan göra att det var en dålig idé är att Sverige för en enorm förlust i form av människoliv.
När det varje dag blir lika många döda som vid Estonia-katastrofen kommer alla eller de flesta av 46% eller vad det är som nu stöder Löfven att kräva att regeringen ska få betala för det.

Så jag tror de "hoppas" att det bara dör max ett par hundra om dagen. Men blir det värre, ja, då håller jag med att det kommer visa sig vara en dålig idé.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartatjuren
En del Svenskar är rätt korkade. 4 som jobbat i spanien och suttit i karantän där nu ett tag ska flygas hem på onsdag. Nu ska de ha homecoming fest för dem, där ca 10-15 pers är inbjudna till (jag tackade nej). Snacka om att någon garanterat har viruset och kommer smitta alla

Nej viruset har inte 100 % smittoeffekt. Om 100 personer utsätts för samma smitta kommer inte alla 100 att bli smittade.
Citera
2020-04-06, 21:06
Medlem
abo142s avatar
varför skiljer sig fhm siffror så mkt från ex c19.se?
Citera
2020-04-06, 21:07
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Med risk för att låta cynisk, men den absoluta majoriteten av de som dött i exempelvis Italien har varit äldre och/eller multisjuka. Dvs varit 75+ med flertalet underliggande sjukdomar.

Jag önskar givetvis ingen att dö men är man 75+ och har flera sjukdomar så kan man inte räkna med mer än ett år i taget, Corona eller inte. Jag tror det snarare är så att Corvid19 samlat ihop 1-4 års dödstal till ett år.
Min mor som garanterat kommer dö om hon får detta kommer bli en siffra i statistiken, givetvis till enorm sorg för mig, mina syskon och alla barnbarn. Men jag vet ju att hon lever på nåder, denna sjukdom till trots.
Helt rätt tänkt hobbyBonde, rent logiskt är det så.
Men givetvis vill man på alla sätt undvika att ens nära och kära råkar illa ut och det vore givetvis en enorm sorg att dessa skulle bli siffror i Coronastatistiken eller cancer eller någon annan sjukdom för den delen.

Covid19 är den vi har bäst chans att undvika just nu med minst insats.
Vidtar vi säkerhetsåtgärder lär vi klara detta.

Börjar vi träna, äta hälsosamt och lägga bort olater kan vi också förlänga livet några år kanske och må bättre. Detta är det viktiga att göra långsiktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in