2020-04-06, 20:56
Medlem
Den här videon lärde mig många detaljer om varför detta viruset är så jäkla framgångsrikt, varför (inte bara om) det är farligare än vad vi stött på hittills

https://youtu.be/NRzddVgSyho

Det är, som de säger i videon, ett nära nog perfekt virus om virusets mål hade varit att maximera antalet döda. Man inser varför detta nog det farligaste viruset vi stött på, hittills

De förklarar t.ex. ner på molekylnivå orsaken till att detta viruset kräver mycket färre viruspartiklar för att orsaka en infektion och hur (inte bara om) det kombinerar flera olika metoder för att generera så mycket skada som möjligt

Viruset har flera av de värsta egenskaperna möjliga. Utöver saker som lömskhet, smittsamhet, dödlighet och uthållighet så har det t.ex. en för virus ovanlig egenskap — den har en kontrollmekanism för att korrigera mutationer. Så utöver att det blir svårare för kroppen att tackla så kan vi nog släppa drömmen om att den ska sänka dödligheten av sig själv likt hur andra virus gjort.

”Ett ondskefullt geni” kallas viruset i videon.

Kort och gott: Den hade klarat svåraste levlen i Plague Inc. (Och ja, till och med infekterat Madagaskar. Det är så illa)

INB4: ”Om viruset är så bra så måste det vara en konspiration som hela världen är med på som ingen i hela världen känner till! Hur kan något annars vara bra?! Inget slumpmässigt kan vara bra! Slumpmässiga saker kan bara vara dåliga!

Nej, han bemöter det med och förklarar varför det tvärtom är extremt sannolikt att såna här virus uppstår, det är snarare förvånande att det inte uppstått tidigare — det är detta evolutionen ”eftersträvar”
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-04-06 kl. 21:06.
Citera
2020-04-06, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Vi kommer peaka när 500 arna börjar dö. Då kommer ni skrika KATASTROF och massdöd. Men när dom är avklarade kommer det minska och aldrig bli högre. Kan det ligga på 300 dom kommande 3 dagarna är saken klar. Men snart kommer dom utöka testningarna och då stiger även dom bekräftade fallen. Men det kommer vara en falsk "ökning". Det kommer resultera i en minskning av döda
Jag orkar ej argumentera mer med dig. Vi får se om några veckor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
I Kina var rökningen det stora problemet (en halv miljard kineser uppskattas vara rökare), men problemet i USA är fetman, de som är överviktiga och feta kommer att ha svårare att klara den här coronasmittan.

Ja. Metabolt syndrom är ett stort problem i USA.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2004/10/13/symtom-pa-metabolt-syndrom-hos-tva-av-tre-ungdomar/
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Med risk för att låta cynisk, men den absoluta majoriteten av de som dött i exempelvis Italien har varit äldre och/eller multisjuka. Dvs varit 75+ med flertalet underliggande sjukdomar.

Jag önskar givetvis ingen att dö men är man 75+ och har flera sjukdomar så kan man inte räkna med mer än ett år i taget, Corona eller inte. Jag tror det snarare är så att Corvid19 samlat ihop 1-4 års dödstal till ett år.
Min mor som garanterat kommer dö om hon får detta kommer bli en siffra i statistiken, givetvis till enorm sorg för mig, mina syskon och alla barnbarn. Men jag vet ju att hon lever på nåder, denna sjukdom till trots.
Citera
2020-04-06, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar

Detta skulle i Sverige ge (vid 50% infektion) en dödssiffra om 5000-10,000 personer.
5,000 personer var även en siffra som Johan Giesecke yppade för någon vecka sedan.
Hur långt förlopp räknar du på här? Sjukvården går redan på knäna.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Jag har som sagt förklarat varför bårhusen är överfulla. Det är för att inga begravningen sker i nuläget.

Att folk ligger på IVA skvallrar väl snarare om att sjukvården funkar? Det är om spädbarnet INTE fått en IVA-plats som det varit kris. Sen blir spädbarn svårt sjuka även av influensa och förkylningar, tråkigt men sant. Det är för de äldre som COVID är farligast. Med det inte sagt att det inte in vara farligt för andra också.

Visst har jag också läst om interna larm att platserna skulle ta slut i helgen, men det gjorde dem ju inte. Enligt senaste beskeden fanns det ganska många lediga IVA-platser i Stockholm och jag har inte sett någon hävda att hens nära och kära inte fått plats på IVA. Motbevisa mig gärna.

Du bad om förklaringar, du fick förklaringar, du avvisar dem för att de inte passar din världsbild. Det är inte ett hälsosamt förhållningssätt.

Med allt detta sagt; om en vecka kan vi vara i ett helt annat läge där bårhusen är överfulla p.g.a. Covid-döda och där bara en bråkdel av de som behöver IVA får det. Men där är vi INTE idag.

Fy helvete vilket creepy inlägg.
Du låter precis som myndighetspersonerna på presskonferensen som försöker ljuga folk fulla med skit utan en enda källa.
Men detta är Flashback, så fram med en källa för dina påståenden. Jag pratar bland annat om det interna nyhetsbrevet som aftonbladet publicerade, som sedan bladdrades bort.

A HEALTHY SOCIETY SHOULD HAVE MORE THAN ONE VOICE!
Så kom inte och snacka skit om att mitt letande efter sanningen är ohälsosamt. 506 döda efter uttalandet om att "Viruset kommer inte till Sverige från Kina" talar emot dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Det här med dödlighet.

Jag läste att forskare från USA konstaterat att dödligheten kunde vara så låg som 0,1%

Danmark har ju inlett ett masstest för att få en uppfattning om antal döda där.

De första siffrorna visade på att ca. 2% av landets befolkning var smittat, vilket med antal döda ger en dödlighet på 0,15%

Förutsatt att ett lands sjukvård inte kollapsar så kan man väl konstatera att tidigare siffror om <5% dödlighet är starkt överdriver. 0,1-0,2% ser väl ut att vara en bra mer realistisk siffra.

Detta skulle i Sverige ge (vid 50% infektion) en dödssiffra om 5000-10,000 personer.
5,000 personer var även en siffra som Johan Giesecke yppade för någon vecka sedan.

Det var väl mycket oklarheter i det testet. Dels risk för falska negativa svar och dels tagna från en blodbank? Jag vet inte hur länge man sparar blod men det kanske var "färskt". Men går man och ger blod om man har milda influensasymptom och en pandemi sveper över världen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Nu sprider du fake News igen. Masstesten är för att testa immunitet. 2% hade immunitet.
Du rabblar massa kalja utan källa.

Vafan snackar du om?

2% hade immunitet ja, dvs. 2% av befolkningen var eller hade smittats.
Om du då ser till antalet döda så ger det en deathrate på 0,15% i grova drag.

Håller du inte med om vad jag skriver så kom med sakliga motargument istället för att skrika fake news.

berätta gärna vad det är för "kalja" jag pratar om, så ska jag bemöta det.
Citera
2020-04-06, 20:59
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Danmark 32 deaths 1mpop
Sverige 47 deaths 1 mpop
Det är samma.
Hade Danmark legat på 14 som Norge eller 5 som Finland hade jag tror accepterat ett tydligt mönster.
U.K 79.
Citera
2020-04-06, 21:00
Medlem
En del Svenskar är rätt korkade. 4 som jobbat i spanien och suttit i karantän där nu ett tag ska flygas hem på onsdag. Nu ska de ha homecoming fest för dem, där ca 10-15 pers är inbjudna till (jag tackade nej). Snacka om att någon garanterat har viruset och kommer smitta alla
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Fy helvete vilket creepy inlägg.
Du låter precis som myndighetspersonerna på presskonferensen som försöker ljuga folk fulla med skit utan en enda källa.
Men detta är Flashback, så fram med en källa för dina påståenden. Jag pratar bland annat om det interna nyhetsbrevet som aftonbladet publicerade, som sedan bladdrades bort.

A HEALTHY SOCIETY SHOULD HAVE MORE THAN ONE VOICE!
Så kom inte och snacka skit om att mitt letande efter sanningen är ohälsosamt. 506 döda efter uttalandet om att "Viruset kommer inte till Sverige från Kina" talar emot dig.
Ok. Jag ställde en fråga till dig . . Så fram med en källa för dina påståenden . .
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det ligger spädbarn på intensiven, överfulla bårhus och larmet har gått internt att iva platserna är slut.
Nej vi klarar inte detta.
Du har ju inte underbyggt något svar alls, då du inte har en enda källa på det du skriver. Dina ord räcker inte här. Sorry.

Har du hittat några bra twitterkanaler eller liknande för
aktuell situation Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in