2020-04-06, 20:53
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag behöver veta vad som är problemet med våra siffror på döda. Tegnellidioten säger att vi har en eftersläpning på veckor????????
Vad menas med det och hur många döda har vi EGENTLIGEN?
Varför har vi eftersläpning när de döda rapporeras in i systemet minuter efter att de dör?

Kan någon svara på mina frågor här?

En kraschad sjukvård och överfulla bårhus passar INTE med dödstalet vi har just nu. Hur stor är eftersläpningen som puckot menade skulle minska nu?

Tacksam för info. Blir tokig på bristen på information här!
Vad AT försöker säga, och som inte folk förstår, är att Sverige har gått ner sig så mycket att vi inte är bättre än Somalia när döda kroppar ska räknas vid arbetspassets slut.
Citera
Avslutad
Jag tycker det borde till fler strängare regler eller vad man kallar det ,restriktioner med mer begränsat med folksamlingar kanske karantän Stockholm stängda skolor mera sånt .därför bättre sent än aldrig kan vi hejda smittan mer i samhället vore det önskvärt .
men det ska ältas i riksdagen tills gatorna är fulla med döingar .
Citera
Bannlyst
Åkte förbi Danderyds sjukhus. På väg dit träffat på 4-5 ambulanser.
Utanför akuten fanns en skylt med texten "Fotografering förbjuden".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Det här med dödlighet.

Jag läste att forskare från USA konstaterat att dödligheten kunde vara så låg som 0,1%

Danmark har ju inlett ett masstest för att få en uppfattning om antal döda där.

De första siffrorna visade på att ca. 2% av landets befolkning var smittat, vilket med antal döda ger en dödlighet på 0,15%

Förutsatt att ett lands sjukvård inte kollapsar så kan man väl konstatera att tidigare siffror om <5% dödlighet är starkt överdriver. 0,1-0,2% ser väl ut att vara en bra mer realistisk siffra.

Detta skulle i Sverige ge (vid 50% infektion) en dödssiffra om 5000-10,000 personer.
5,000 personer var även en siffra som Johan Giesecke yppade för någon vecka sedan.
Nu sprider du fake News igen. Masstesten är för att testa immunitet. 2% hade immunitet.
Du rabblar massa kalja utan källa.
Citera
2020-04-06, 20:54
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
För mycket C-vitamin kan kanske också vara farligt och leda till njursten, enligt den här artikeln:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vitamintillskott-kan-leda-till-njursten

Sen står det så här i en annan artikel:

https://kurera.se/besvaren-beror-inte-pa-c-vitaminet-utan-pa-tillsatserna-i-just-brustabletten/

Om den andra artikeln har rätt, då skulle ren C-vitamin (askorbinsyra) utan tillsatser, som tex finns i kryddhyllan i livsmedelsaffären, kanske vara bättre?
Men det kanske finns något farligt i det pulvret också, och risken för överdos/feldos är kanske hög om man tar C-vitamin i pulverform.

Undrar hur de gör med C-vitamin på sjukhusen i Sverige, här är en artikel om sjukhusen i New York iallafall:

https://kurera.se/patienter-med-covid-19-far-c-vitamin-intravenost/
Det går runt tusentals människor som intar flera gram askorbinsyra, skulle njursten vara en bieffekt av för högt intag skulle var och varannan av dessa mig inkluderad fått njursten. Men icke, sanningen är att askorbinsyra förhindrar uppkomsten av njursten.

Denne doktor har gett sina patienter enormt höga doser men ingen har fått njursten:
https://m.youtube.com/watch?v=VkkWDDSti_s

I Sverige? Stackarna är tappad, nämn c-vitamin för en läkare och be h*n förklara vad c-vitamin har för roll för vårt immunförsvar.
Citera
2020-04-06, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Näe, men på sikt.

Det är förnekarna som gottar sig över att dödstalen inte gått ner efter första karantändagen:
”Hö-hö-hö, nu har ni fått er jäkla karantän, men det dog folk ändå.” Och sen en facepalm på det ...

Jag är ingen förnekare av något, försöker hålla ett så brett perspektiv som möjligt.

Inför frågan om att stänga skolorna så alarmerade bla. sjukvårdsförbundet att de då riskerade att tappa 30,000 medarbetare.

Polisen alarmerade att de kraftigt skulle tappa mycket manskap.

Om du har samhällsbärande funktioner som ber dig att inte stänga skolorna då konsekvenserna riskerade att bli brutala, och det samtidigt inte finns någon evidens om att det skulle hjälpa att stänga skolor öht. Vad tar du då för beslut?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
3 stänga ner några veckor så sjukvården hinner med, sedan öppna upp ett tag och när fallen ökar igen stänga ner några veckor igen... Sen håller man på så tills man får immunitet hos tillräckligt många, eller får fram vaccin...

Att man även skyddar riskgrupper hela tiden är ju bra...
Fast riskerar inte det bli lite bergochdalbana för vården då inflödet av patienter ökar respektive minskar några veckor efter ändringar? Då kan Sveriges idé med "halvstängning" ge en jämnare belastning på vården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Men det speglar situationen för 2 veckor sedan. Idag hade vi bara 367 nya fall. En minskning medd 200.

Att vi haft färre antal nya fall idag kan bero på en väldigt massa saker.
Allt från att man inte testat lika många. Till att färre kontaktar sjukvården mm

Det du säger stämmer. Alltså att antalet dödsfall idag speglar hur många som var smittade för 2 veckor sedan. Obs! Faktiska smittade inte konstaterade.

För 2 veckor sedan kanske vi hade ca 50-100 000 smittade i landet. Och det speglar alltså dagens dödssiffror. Minst mellan 40-70 döda per dag.

Nu i dagsläget (2 veckor senare) spekuleras det i att antalet smittade är 500 000 - 1 500 000.
Och om detta stämmer så är vi långt långt från en peak med antalet döda per dag.
Skulle detta dessutom stämma så kommer inte sjukvården klara detta till 100%. Vilket gör att ännu fler kommer dö bara pga av det.

Det finns en anledning till att FHM tror att det peakar on 2-3 veckor.
Sen får du inte glömma att det kommer vara höga dödssiffror i massor av veckor efter peaken.

Vi har även städer som GBG och Malmö (många andra städer) som har långt kvar tills smittan är brett utspridd.
Det vi ser nu är sthlm, södermanland och viss del östergötaland.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tänk bara på att alla pandemier inte är likadana.
Det jag främst vänder mig mot i FHMs hantering är att man byggt modeller utifrån siffror från kina, och till viss del från Italien. Dessa siffror är så färska att man måste gissa till stor del. Min oro är att man har fel på en eller två parametrar, och då hamnar helt jävla fel i beräkningarna.
Dessa små skillnader kan vara skillnaden mellan genialitet och galenskap.
För mycket chansning för min smak.
Ja jag tycker också det är för mycket chansning. Men nu är det försent att göra annat. Går inte att göra om göra rätt. När skall man göra det. Vilken siffra på dödstalet tänker de sig att börja göra annat om det nu ens går.
Det känns just nu som de håller andan och tummarna, istället för att se det tragiska i de just nu något så när höga dödstalet.
Jag vill inte ha Spaniens och Italiens siffror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Ja och då hade vi minst 200 mindre fall per dag än idag. Har du räknat med alla nya fall i sthlm? Privata företag testar sin egna vårdpersonal på grund av att din idol ej klarar av att testa vårdpersonal utan de testar enbart allvarligt sjuka.
Vi kommer peaka när 500 arna börjar dö. Då kommer ni skrika KATASTROF och massdöd. Men när dom är avklarade kommer det minska och aldrig bli högre. Kan det ligga på 300 dom kommande 3 dagarna är saken klar. Men snart kommer dom utöka testningarna och då stiger även dom bekräftade fallen. Men det kommer vara en falsk "ökning". Det kommer resultera i en minskning av döda
Citera
2020-04-06, 20:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Är alla i sverige dumma i huvudet?

Siffror som sägs i media att det mattast ut i flera länder är ju inget konstigt då de stängt allt (är ju meningen för att tillfälligt dämpa belastningen på sjukvården). Dessa länder kommer ju sedan lite släppa på begränsningarna för att öka på smittan och då kunna ta emot sjuka igen, sedan måste de stänga allt igen. Detta kommer hålla på mkt länge (tills vaccin eller medicin mot smittade finns).

Sverige kommer gå mot totalt kaos som inte stryper spridningen nu innan dessa saker finns.

Ingen jävla tröst att smittan/dödsfallen minskar i andra länder (helt logiskt efter deras åtgärder som de gjort av detta syfte).

Är svenskar korkade?

Eller världens mest smartaste. Återstår att se. Vi kommer antingen ha de mest döda av alla. Eller kommer världen hylla Sverige och vi kommer som efter WWII tjäna extrema pengar när vi kan sätta allt igång direkt.
Citera
2020-04-06, 20:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
1.5 miljoner?
Kanske. Men låtsas det är sant så ska jag visa hur man räknar procent.
Det tar ca 3-4 veckor från man blir smittad till man dör.
Det betyder att 500 döda svarar mot kumulativa antalet smittade för 3-4 veckor sedan. Räkna att smittade dubbleras 2 ggr per vecka ger för tre veckor 2*2upphöjt till3, dvs 4*4*4=64 1500k÷64 ca 25k 500÷25000=0.02=2%.

Så om tre veckor så tror du vi har 30000 döda svenskar? Dubbelt mot Italiens totala siffror idag?

Skitsnack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in