2020-04-06, 20:10
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ja, jag kan inte heller släppa den "slumpen" som Piastrone eller någon uppmärksammade. I ett så märkligt fall så börjar man ju undra om inte även detta kan peka på något.

Som jag förstått det av insatta i geocaching: HD separerar på papperet från SD och skaffar ett separat geocaching-konto under namnet SysterHax. Med till sitt eget konto för hon då över loggar över cacher hon aldrig varit på plats för och 17 av dessa fuskloggar är LWs. LW vet att HD fuskar och aldrig har varit där utan bara tagit över SDs loggar så hon raderar samtliga 17 som hon själv har makt över. Sedan dör LW ihjälslagen av ett brutalt övervåld av 17 slag. Strax därpå skyndar sig HD att fusklogga tillbaka de 17 loggarna igen. Man kan om man vill se ett mönster här. Eller slump.

Noterar även att det på sistone varit diskussioner om hur Järngänget verkar ev ha fuskat och löst geocachingen ihop. Både JG och SD säger sig (var det i FUP eller i förhör?) vara dåliga på mystar men har enligt statistiken löst en massa. HD sägs vara den som är bra på mystar men har å andra sidan loggat en massa loggar där hon tydligen, enligt uppgift, aldrig satt sin fot.

Har för mig att någon insatt tidigare i denna långa tråd förklarade vad som var accepterat och vad som räknades som fusk. Som jag förstod det så var det okej att logga en cache om man följt med hela vägen dit men t ex inte nått ända fram pga fysiskt handikapp. Låt säga, en rullstolsbunden geocachare hjälper till att lösa en cache och åker med ut så långt hen kan men måste stanna där terrängen blir för eländig. Det ska däremot inte anses schysst att logga något om man sitter hemma och bara för in någon annans arbete.

Jag undrar, hur stor roll har prestigen och fusket inom geocachingen spelat inom Järngänget runt paret D? Man får nästan intrycket att HD kunde ha överseende med att SD hade sex med andra kvinnor men konkurrensen däremot om att vara cachedrottningen var det som triggade mordet. Vet att en del spekulerat om att paret D skulle ha haft ett öppet förhållande. Kanske var det så inledningsvis men så fick SD känslor för LW på något vis och parallellt med det seglade mugglaren LW om HD som den bästa mystlösaren i Örebro varpå hon blev för mycket? Addera ovanpå det att relationen inom den innersta trion och utvidgat med Järngänget var infekterad redan och sedan möjligt ekonomiskt fiffel med geoturen som den osannolika trion anordnade. LW kanske blev obekväm för flera av flera anledningar?

Vad är en cache, mystar, loggar? Varför "loggar" man något man inte har varit med och lekt? Finns det nåt poängsystem eller är man bättre ju mer man har gjort på pappret fast man inte deltagit? Frågorna är många kring denna kult.
Citera
2020-04-06, 20:12
Medlem
DreamTwisters avatar
Det är fasen i mig snudd på oändligt många bisarra detaljer i hela den här sorgliga historien.
Ett exempel är ju, om det nu är så, att koden till hotellet på Arlanda var de fyra sista siffrorna i SD:s mobilnummer... men att de inte fattat det och istället sov i bilen. HSKDV liksom?
Citera
2020-04-06, 20:15
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
SD berättar att UV-ljus avslöjar vad som hänt i sängen...
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/7449fa52-9024-41ad-9dfa-8ce16067fd3a.jpg

Kan du komma åt loggen via denna länk? https://coord.info/GLXJD4AD

Motell i Ljungan
Loggas 2 nov -18 när SD och HD var på FAD i Sundsvall
"Men vilken grej! Sällan har jag skrattat så som när det vi funnit lästes upp. En cacheövning med mycket humor. Älskar det! Gillade hela upplägget och svårighetsgraden. Det tog precis lagom mycket tid för att hela tiden vara kul, och det är en snygg avvägning (som givetvis beror på hur mycket tur mm besökarna har) Egentligen är platsen kanske itne så intressant, men det är alltid spännande att smyga omkring på lite förbjudna och bortglömda platser. Men CO har genom att använda humor, teknik och finess fått detta till ett minnesvärt resmål. Tack för cachen.

Fredag och avresedag. Startade vid 07 och sträckkörde i princip upp för att möta vänner på lunch på Pizza Hut. Försökte synka planer där och det blev lämpligast att jag satt kvar där och löste mystar, medan de övriga gick ut till virten på bron och FÖRSÖKTE se någon utsikt i diset och dimman. Sedan var vi igång och tog roliga mystar och labs fram till kvällens event. Nere på stan mötte man kända ansikten vart man vände sig, och det kändes som ett enda stort kramkalas stundtals. Efter eventet for vi till Ljungaverk och tog in på ett "fint"*motel. Under dagen kom det en del blöta uppifrån, men inte så pass att det påverkade humör och upplevleser. Framåt kvällen hade det torkat upp i luften och var enbart härligt, iaf fram till jag halkade till och skar upp ett finger ända in i leden. Fick avsluta kvällen med ett besök på Sundsvalls fina akutmottagning. Det var rätt fult i skadan, men läkaren var positiv och tyckte att allt var en fest. Han njöt av att visa syster SysterHax hur det fungerade när han drog i senor i fingret! Jag som är minst sagt ointresserad av att se blod fick be dem sluta leka och laga ihop istället. Så nu har man fyllt på stelkrampssprutan och fått en genomkörare med antibiotika.(Tack syster för att du iklädd leriga regnbyxor och fleecetröja assisterade under reparationen så vi slapp vänta in en ordinarie sköterska*)

Var uppåt Skellefteå under någon vecka i somras, och stannade i Sundsvall för kaninärenden en full dag. Medan barnen lekte med de hopande råttorna letade jag upp superfina cacher och stod helt plötsligt på Södra Bergets parkering (naturligtvis*Fredriks*fel). Kom på att det nog var här som, javisst! Här ska ju FAD vara! Loggade WA och fortsatte dagen, sommaren och hösten. När det så närmade sig synkade jag och SysterHax ihop lite planer och tog en tredagarstur norröver. Vi diskuterade lite löst med lite sköningar från Västmanland om att ses, och det som synkade bäst var att leka med lite olika folk vid olika tillfällen, totalt var det nog ett 20 tal vi sällskapde med under olika skeenden av helgen. Det jag tar med mig hem från resan är, förutom de sociala bitarna såklart, de häftiga platerna vi kom till på olika UE-cacher. Tog även hem några stygn i handen efter att ha försökt genomskåda tyska sabbotörer i ett bergrum i Ljungaverk, och så naturligtvis hela MEGA-upplevelsen. Som alltid passar labs olika i smaken hos olika cachare, men jag gillade dem generellt. Hoppas jag hade snababste tiden på den med RTK-GNSS. Fredagens kvällslabs fick vi slita med en del till en början eftersom vi inte uppfattat att man skulle börja med nummer 1*. Exakt hela söndagen gick åt för att komma hem, och vi blev många upplevelser rikare där med. Skönt med måndag sedan så man kunde vila upp sig. Vi ses i Lidköping!

UV-ljus avslöjar vad som hänt i sängen"

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Mycket intressant. Det mest intressanta på länge

UV-ljus avslöjar vad som hänt i sängen

Säng, bädd, örtesäng, blomstersäng, dödsbädd...

Vem vet..fast jag slulle inye bli förvånad...Yoda älskar ju
gåtor.

Taktiska UV-lampor:
https://www.valostore.se/produkter/handbelysning/uv_ficklampor/

Kanske är det tom. LWs UV-lampa som han använder (alt. HD's eller någon från team femfemma)? I sin loggtext till cachen "UV - Sköllersta" skriver han nämligen den 30 mars 2018:

"Hade tagit med den gamla teamkamratens UV-lampa i bilen idag, och det var ju tur".
Citera
2020-04-06, 20:21
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är en slags burkar man gömmer med nån lapp inne i och anger koordinater. Ibland måste man lösa ett mysterium för att få koordinaterna alternativt kunna öppna den och logga den. Den kan loggas på lappen i burken och även i deras program. Ungefär så funkar det har jag fattat det.

Ja det är ju inte ofta en burkägare gått ut till sin gömma och raderar en persons underskrift på lappen med ett radergummi , men vad det verkar så har då LW helt sonika bytt ut loggtemsan där HD skrivit sitt nick för att lägga dit en ny remsa utan hennes nick ??
Antar jag , därav ilskans uppkomst hos HD och SD ?!

Sen är det ju så att loggar rent praktiskt gör man ju ute i naturen ( eller på stadsvandring utifrån var burken är gömd ) på just en liten papperslapp . Har man glömt sin penna så är man ställd . Ibland men ej ofta brukar det finnas nån liten pennstump i själva burken men inte så ofta

.Den som kommer först till plats skriver högst upp på remsan(= FTF; som betyder First to Find = det är det som många tävlar om ; vem som hittade gömman först ) sen en efter en under varandra varefter man hittat gömman på platsen som koordinaterna fört en till .

Nu skriver jag enbart om de enklare burkarna , finns mystar och annat som är klurigare att finna men det får någon annan berätta om .

De här enklare burkarna KAN vara svåra i sig, för om det är en 5:a i poäng på en burk KAN den sitta uppe i en tallkrona .

Är det en 0,5 :a kan en med rullstol hitta den osv .poängmässigt .
Typ 1 och 2 poängs-burkar brukar de flesta personer hitta ...

Sen när man är hemma igen framför datorn ,så loggar man även in där och kan skriva lite mer omkring vad man gjorde vad man tyckte om gömman och platsen så att andra kan bli sugna på att finna just den burken

, och det var nog där som LW och HD höll på med radering vs. sätta dit sin logg igen om vartannat tills båda två blev arga som bin på varandra .

Så jäkla tråkigt att det blev så .
Inge bra alls som reklam för sporten , att det blev sådant bråk .

När det skall vara en glad sport med gömma nyckel-känsla , utomhus .🌿🍃🌱
Senast redigerad av landbandy 2020-04-06 kl. 20:34.
Citera
2020-04-06, 20:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det är fasen i mig snudd på oändligt många bisarra detaljer i hela den här sorgliga historien.
Ett exempel är ju, om det nu är så, att koden till hotellet på Arlanda var de fyra sista siffrorna i SD:s mobilnummer... men att de inte fattat det och istället sov i bilen. HSKDV liksom?

#SÄBD
#ATOT
#BTFISÄEIH
#DMIHIHFMHIB
#SGI
#SMBFML
#EBPITB

#Själv är bäste dräng
#Av två onda ting...
#Bättre tio fåglar i skogen än en i handen
#Det man inte har i huvet får man ha i bena
#Svinhugg går igen
#Som man bäddar får man ligga
#Every bloody proverb in the book
Senast redigerad av Lonnrot 2020-04-06 kl. 20:29.
Citera
2020-04-06, 20:26
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ja, det är ju intrycket man får. HD ger ett avtrubbat intryck i FUP och i rätten. Men hon reagerar med kraft och driv då hon med en manisk dåres envishet bara ska kunna sätta tillbaka de där förbaskade 17 loggarna som hon fuskat sig till. Då visas inga tecken på liknöjd avtrubbning och depression. Hon ska ju t o m ha kontaktat LWs vän PJ och försöka tjata till sig att han ska låta henne behålla en fusklogg i även dennes ägo. Minns att PJ reflekterar över detta i FUP. LW är nyss mördad (eller bara försvunnen, minns inte) men det enda HD ringer och hör av sig om är att hon baske mig ska ha tillbaka sina loggar som han och LW tagit bort. Jag vet inte men det säger mig något om vad geocaching betyder för HD. Själv hade nog inte mitt fritidsintresse och prestige där inom varit min första tanke om jag ringt en person vars vän just mördats.

Kan inte riktigt köpa heller att HD ska vara en övermedicinerad zombie utan möjlighet att reagera normalt som ursäkt för udda beteende i förhör. Har svårt att tro att hon skulle få och klara av sitt ansvarsfulla yrke om hon gick omkring så där off bland akut sjuka strokepatienter. Har en kompis som är sjuksyrra på ett stort sjukhus. När man hör henne berätta om intensiva arbetspass och allvarliga tillbud så upplever iaf jag att det krävs alerta hjärnor som kan ta snabba beslut på ett sjukhus. Inte likgiltiga zombies med svårarartade problem med minnet.

Nej jag får heller inte alls ihop det. Som sjuksköterska behöver du vara klipsk och hon var omvittnat en av de bättre sjuksköterskorna på avdelningen enl hennes chef. Det säger mig att hon förvisso kan ha varit dålig i perioder alternativt utmattningsdepression i perioder javisst men dessa perioderna bör vara omväxlade med perioder då hon var skarp i hjärnan. Som ett babblande fån som inte minns något får jag inte ihop det. De flesta sjuksköterskor jag känner har ett omvittnat gott minne. Jag tror snarare det är en bekväm roll hon intagit. "jag minns inte" "jag vet inte" etc. Lättare än att linda in sig i historier som inte är sanna och lätta att få fel. Förutom då blodsexet - det var tydligen viktigt att hon förmedlade.
Citera
2020-04-06, 20:28
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Vad är en cache, mystar, loggar? Varför "loggar" man något man inte har varit med och lekt? Finns det nåt poängsystem eller är man bättre ju mer man har gjort på pappret fast man inte deltagit? Frågorna är många kring denna kult.

Jag är nog fel person att fråga dessa frågor då det närmaste jag testat geocaching är barnens äggjakt eller byaföreningens tipsrunda på Valborgsmässoafton. Betydligt lugnare och vi har hittills inte bevittnat några tärande rivaliteter och mord trots att det så klart finns vinnarskallar i alla sammanhang. Kanske kan Landbandy, Sh.Holmes eller någon annan vara dig mer behjälplig här?

Vi som ej är invigda i geocaching, som tydligen då kallas för mugglare, har bara fått lära oss genom andra här i tråden. Men skulle jag ge mig på en mugglares frånsidanbeskrivning så skulle det se ut som nedan, som jag fattat det (rätta mig gärna ni som utövar hobbyn och kan den):

En cache är tydligen en utplacerad behållare, på svenska ofta vardagligt kallat för en burk, som man ska lista ut geokordinaterna till och till på köpet få sig en fin naturupplevelse på vägen dit. De filosofiska verkar ta tillfället i akt att fika och beundra utsikten. De mer rastlösa jagar iväg för att vara först då en en ny behållare/burk placerats ut och få en sk FTF (First to find?). Det ska tydligen vara prestige i sådant och muttras högt om någon fuskar här. Folk ska tydligen rusa ut mitt i natten om de får en notis på sin telefon att någon ny behållare lagts ut i närmsta skogsdunge. Var tidigt i tråden en del teorier om att någon lurat ut LW med en sådan då hon var snabbfotad i sin jakt på dessa FTF:er.

Nå, när den glade geocacharen är vid sin burk så skriver hen ned till eftervärlden att hen var där på en pappersremsa som läggs tillbaka i burken. Hen loggar även då eller i efterhand upplevelsen i en sk logg på en specifik webbsida. Det är detta jag fattat det som att HD gjort fastän hon aldrig varit på plats IRL.
Den genomsnittslige geocacharen sedan kanske även publicerar en klämkäck bild eller en mer livsvis betraktelse över tingens försumlighet och ett tack till den som skapat burkens gåta.

En myst är tydligen en extra knepig svårlöst gåta i flera steg. Lite som detta mord sjukt sett.

Varför en del, som HD t ex enligt uppgift, loggar saker hon aldrig var på plats för skulle spekulativt sett kunna bero på att hobbyn för en del blivit en livsstil, prestige och ett socialt kapital bland likasinnade.

Det verkar vara många som håller på med det här i landet och även globalt, men en tämligen liten hobby när det skalas ner till de mest inbitna som ränner runt på event, strålar samman, ägnar sig åt kramkalas och solar sig i glansen från sina meriter, i antal och i svårighetsgrad. Är iaf intrycket man får från vad andra delat med sig i denna tråd och framförallt från SDs och HDs flitiga loggar efter mordet.
Citera
2020-04-06, 20:29
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
#SÄBD
#ATOT
#BTFISÄEIH
#DMIHIHFMHIB
#SGI
#SMBFML

#Själv är bäste dräng
#Av två onda ting...
#Bättre tio fåglar i skogen än en i handen
#Det man inte har i huvet får man ha i bena
#Svinhugg går igen
#Som man bäddar får man ligga
Ska jag tolka det som att du vill ha en "översättning" av mitt inlägg?
HSKDV = Hur Svårt Kan Det Vara

Jag tycker iaf det är väldigt underligt om man inte direkt kopplar till sitt eget mobilnummer
Citera
2020-04-06, 20:30
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare

Har du läst Honan6 eminenta sammanfattning av hela fallet? Rekommenderar det - där får du klarhet i det mesta.

Cache är den typen av burk du letar upp. Logg är där du noterar att du hittat cachen. Myst är nån slags avancerad cache där du behöver lösa ett mysterium för att antingen hitta eller öppna den. Kan inte förklara bättre än så men du kommer ifatt med det mesta genom att läsa hennes sammanfattning som är någon sida bakåt i tråden.
Citera
2020-04-06, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Jag envisas med att hävda att det tar längre tid att dö IRL än på film. Jag tror att det är därför BO skrek så pass länge, åtminstone en del av förklaringen till det, och också därför det blev så många slag. GM hade trott att BO skulle tystna snabbare. Två slag må ha varit dödande, men BO dog inte på en gång.

Och det kanske var slag 15, 16 och 17 som var de direkt dödande? Vi vet inte. Vi kan bara anta utifrån vittnesuppgifterna som kommit fram att det skrikits av och till under 2-3 minuter och att det rört sig om människoskrik samt att datum och tid stämmer överens med rättsläkarens rapport om tidpunkt för mordet.

Det blir så bisarrt att tänka sig att det varit ett medvetet utdraget förlopp (om 2-3 minuter stämmer) när det sannolikt inte behövt ta sån tid. Vad var syftet med att hålla på så länge?
Klent verktyg som gjorde att det tog tid? Ville SD inte avsluta så snabbt utan dra ut på det för att samtidigt tala om för LW allt orätt han tyckte hon hade gjort så hon verkligen skulle lida innan hon fick somna in? Var även HD med och de turades om att slå och "prata" med LW?
Usch fy fan vilka tankar jag får upp.
Nu tror jag inte att SD är lika skillad som skurkarna i Mexiko som "väcker" sina offer från medvetslöshet för att de ska känna den fysiska plågan längre men även 1, 2. 3 minuter är en evighet i sammanhanget.
Citera
2020-04-06, 20:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ska jag tolka det som att du vill ha en "översättning" av mitt inlägg?
HSKDV = Hur Svårt Kan Det Vara

Jag tycker iaf det är väldigt underligt om man inte direkt kopplar till sitt eget mobilnummer

Nädå. Jag hajade (med lite googling...)

Jag blev lite inspirerad att tolka kaoset i egna hashtags... 😁

Jag la till ett till på slutet...

(Obs detta är inte trams utan en form av forskning kring mediala uttrycksmedel)

Den här är ju alltid bra att ha till hands:

#DSGEGÅAFOSD

(Den som gräver en grop åt andra...)

Och den här: #NRFTW

(No rest for the wicked)
Senast redigerad av Lonnrot 2020-04-06 kl. 20:44.
Citera
2020-04-06, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amanda.Schulman
Denna va? Resten av klippen gode Krmkr lagt upp är i krokarna av det där inlägget annars

Detta samtal borde alla i tråden lyssna på, särskilt de som har lättare för att döma än att förlåta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in