2020-04-06, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Men GPS-loggningen sträcker sig mellan 10 maj och 16e maj.
Listan över platserna är kort.
Han körde inte så ofta bil och trackingen över rutterna är:
10/5 Från betesvägen 148 till Hallstahammar, Västerås, Ängsö, Hallstahammar, Örebro
12/5 Klockan 15:25 till 15:32 kör han från Betesvägen 148 till Mellringe återvinningscentral.
Där är ett stopp fram till 15:38 och då förflyttar den sig tillbaka till Betesvägen 148 och är framme
klockan 15:49
16/5 stämmer väl även med tiden mellan Örebro till hotellet?

Jag misstänker att det är bilens GPS-system?

Jag är inget tekniskt geni och därför frågar jag.
Ni får kolla upp sidan själva om ni tycker att det inte stämmer.

EDIT: Under tidsangivelserna påpekar man att det även finns aktivitet enstaka datum innan dess.
Och om det är bilens GPS system och den går igång automatiskt, så kan man ju undra varför den inte registrerar nån aktivitet den 14e maj då HD påstår sig ha haft bilen till dotterns friidrott..??
Den har ju uppenbarligen registrerat återvinningscentralen och jag antar att SD inte lär ha behövt knappa in koordinaterna dit för att hitta?
Det låter onekligen som bilens GPS. Vore det mobilen så skulle det vara rörelser mest hela tiden.

GPS:en kan SD ha hemma och ta med sig till bilen när han använder den. Behöver ju inte vara fast monterad.
Citera
2020-04-06, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det låter onekligen som bilens GPS. Vore det mobilen så skulle det vara rörelser mest hela tiden.

GPS:en kan SD ha hemma och ta med sig till bilen när han använder den. Behöver ju inte vara fast monterad.

Att GPS:n loggat hans rutt till återvinningscentralen den 12e i Örebro talar väl ändå för att den registrerar historiska rutter automatiskt? Han far och flänger överallt och borde inte behöva knappa in koordinaterna dit manuellt för att hitta?

Kanske är enkelt löst?
Extraherad GPS-data
diarienummer: 5000-K574218-18
Vart hittar man uppgifter om vad det är för nåt som är beslagtaget med det numret?
Eller är det själva "helheten" i sig? Inte ett specifikt föremål?
EDIT: Never mind diarienumret.. såg nu.
Senast redigerad av uncommon-name 2020-04-06 kl. 19:39.
Citera
2020-04-06, 19:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Från början hade HD och SD ett gemensamt geocache konto. Efter att de skiljde sig så skaffade HD ett eget konto. På det egna kontot loggade hon bakåt de cachar som hon och f d maken SD hade loggade på hans konto. Det var bara det att på vissa av dem hade inte HD fysiskt varit med. Bland dessa fanns 17 st som LW hade gjort. LW såg väl sin chans där att djävlas med HD så hon tog bort loggarna för HD med anledningen att HD inte varit med fysiskt och sa att hon kunde logga dem igen när hon fysiskt varit på plats. HD loggade på igen och LW loggade av igen. Kontakt togs med nån reviewer i denna frågan och läget var ganska infekterat. Och efter att LW hittats mördad så loggade HD samtliga dessa 17 cachar igen. Det är också så att i den sista kommunikationen mellan SD och LW så skickar LW en bild på en cache som är hennes egen där hon bytt ut den fysiska loggremsan mot en ny och skickar en bild på den gamla till SD. Funderingen i tråden är att detta var bevis för att HD inte fysiskt loggat - och att själva droppen för SD var när LW gav sig på HD.

Detta är ju ett så himla bra exempel på att man utan vidare skulle kunna ändra grundlagen och skicka en del medborgare till varmare länder, som Lapplands inland, numera kallat Dunk-Vinland i särskilda broschyrer.

Apropå Vinland då, finns det antydningar om att LW:s avloggningar skulle ha kunnat avkvalificera HD från delatagande i eventet därborta, eller placerat henne i någon annan seedningsgrupp eller sådär? Eller öht om det finns belägg för att LW försökte ”förstöra USA-resan”, som HD var mer orolig över än om hennes egna barn skulle få bo kvar i riket och åtnjuta övriga invånares förtroende och tillit, utan huvudet fullt av skräckbilder från ett hus använt som toa för tanklösa.

Nu var det ju då får man tro MGM som ”förstörde USA-resan”, dvs som grusade sig själv, och lite till till på köpet. Men hade LW kunnat grUSA resan, själv? Det hade ju vart festligt för henne men inte så välgenomtänkt, för risken var ju då mycket större att de tu skulle återvända till Sverige, om man så säger.

Summariska kollektiva hämndaktioner mot folk som leder till förödelse av betydande värden och genans uppskattas sällan av dessa, och det finns liksom inget som säger att de glömmer så lätt eller tänker: jahajustja, hon är rättmätigt sur för kilimanjaro, och känner sig socialt stigmatiserad av att ha blivit dragen vid näsan inför alla bekanta — ja, vi låter väl udda vara jämnt då. USA går ju ingenstans. Och LW måste ju passera utanför min port fyra ggr per tvättpass. Och förbi oss alla när hon ska träffa sina tre barn, som är rotade i kvarteret. Hon skulle kunna gå upp i rök men chansen är stor att hon inte gör det... om inte...
Citera
2020-04-06, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Att GPS:n loggat hans rutt till återvinningscentralen den 12e i Örebro talar väl ändå för att den registrerar historiska rutter automatiskt? Han far och flänger överallt och borde inte behöva knappa in koordinaterna dit manuellt för att hitta?

Kanske är enkelt löst?
Extraherad GPS-data
diarienummer: 5000-K574218-18
Vart hittar man uppgifter om vad det är för nåt som är beslagtaget med det numret?
Eller är det själva "helheten" i sig? Inte ett specifikt föremål?
EDIT: Never mind diarienumret.. såg nu.

Det bör nog vara Garmin GPS, beslag BG55955-8 (första sidan i beslagsprotokollet med bilden som visar vilka enheter som påträffades hos LW och SD) .
Citera
2020-04-06, 19:46
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Snarast kopplat till dom 17 coacher som LW tog bort för HD.

Ja, jag kan inte heller släppa den "slumpen" som Piastrone eller någon uppmärksammade. I ett så märkligt fall så börjar man ju undra om inte även detta kan peka på något.

Som jag förstått det av insatta i geocaching: HD separerar på papperet från SD och skaffar ett separat geocaching-konto under namnet SysterHax. Med till sitt eget konto för hon då över loggar över cacher hon aldrig varit på plats för och 17 av dessa fuskloggar är LWs. LW vet att HD fuskar och aldrig har varit där utan bara tagit över SDs loggar så hon raderar samtliga 17 som hon själv har makt över. Sedan dör LW ihjälslagen av ett brutalt övervåld av 17 slag. Strax därpå skyndar sig HD att fusklogga tillbaka de 17 loggarna igen. Man kan om man vill se ett mönster här. Eller slump.

Noterar även att det på sistone varit diskussioner om hur Järngänget verkar ev ha fuskat och löst geocachingen ihop. Både JG och SD säger sig (var det i FUP eller i förhör?) vara dåliga på mystar men har enligt statistiken löst en massa. HD sägs vara den som är bra på mystar men har å andra sidan loggat en massa loggar där hon tydligen, enligt uppgift, aldrig satt sin fot.

Har för mig att någon insatt tidigare i denna långa tråd förklarade vad som var accepterat och vad som räknades som fusk. Som jag förstod det så var det okej att logga en cache om man följt med hela vägen dit men t ex inte nått ända fram pga fysiskt handikapp. Låt säga, en rullstolsbunden geocachare hjälper till att lösa en cache och åker med ut så långt hen kan men måste stanna där terrängen blir för eländig. Det ska däremot inte anses schysst att logga något om man sitter hemma och bara för in någon annans arbete.

Jag undrar, hur stor roll har prestigen och fusket inom geocachingen spelat inom Järngänget runt paret D? Man får nästan intrycket att HD kunde ha överseende med att SD hade sex med andra kvinnor men konkurrensen däremot om att vara cachedrottningen var det som triggade mordet. Vet att en del spekulerat om att paret D skulle ha haft ett öppet förhållande. Kanske var det så inledningsvis men så fick SD känslor för LW på något vis och parallellt med det seglade mugglaren LW om HD som den bästa mystlösaren i Örebro varpå hon blev för mycket? Addera ovanpå det att relationen inom den innersta trion och utvidgat med Järngänget var infekterad redan och sedan möjligt ekonomiskt fiffel med geoturen som den osannolika trion anordnade. LW kanske blev obekväm för flera av flera anledningar?
Citera
2020-04-06, 19:52
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Jag vet inte, utgick bara från att det var mobilen.

Ställde en fråga i morse ang ett inlägg där MoralensVäktare tidigt i tråden skrivit att bilen skulle varit buggad eller puckad på väg upp till Arlanda... om det stod något om det i FUP (ej fått något svar).

Vet inte vad det är för årgång på bilen, om den verkligen var utrustad med GPS.

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Bilen är årsmodell 2013. Om den har en installerad GPS torde den slå av/på med tändningen

Det finns många bilder från hans geocachingturer som visar bilens GPS.
Citera
2020-04-06, 19:54
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ja, jag kan inte heller släppa den "slumpen" som Piastrone eller någon uppmärksammade. I ett så märkligt fall så börjar man ju undra om inte även detta kan peka på något.

Som jag förstått det av insatta i geocaching: HD separerar på papperet från SD och skaffar ett separat geocaching-konto under namnet SysterHax. Med till sitt eget konto för hon då över loggar över cacher hon aldrig varit på plats för och 17 av dessa fuskloggar är LWs. LW vet att HD fuskar och aldrig har varit där utan bara tagit över SDs loggar så hon raderar samtliga 17 som hon själv har makt över. Sedan dör LW ihjälslagen av ett brutalt övervåld av 17 slag. Strax därpå skyndar sig HD att fusklogga tillbaka de 17 loggarna igen. Man kan om man vill se ett mönster här. Eller slump.

Noterar även att det på sistone varit diskussioner om hur Järngänget verkar ev ha fuskat och löst geocachingen ihop. Både JG och SD säger sig (var det i FUP eller i förhör?) vara dåliga på mystar men har enligt statistiken löst en massa. HD sägs vara den som är bra på mystar men har å andra sidan loggat en massa loggar där hon tydligen, enligt uppgift, aldrig satt sin fot.

Har för mig att någon insatt tidigare i denna långa tråd förklarade vad som var accepterat och vad som räknades som fusk. Som jag förstod det så var det okej att logga en cache om man följt med hela vägen dit men t ex inte nått ända fram pga fysiskt handikapp. Låt säga, en rullstolsbunden geocachare hjälper till att lösa en cache och åker med ut så långt hen kan men måste stanna där terrängen blir för eländig. Det ska däremot inte anses schysst att logga något om man sitter hemma och bara för in någon annans arbete.

Jag undrar, hur stor roll har prestigen och fusket inom geocachingen spelat inom Järngänget runt paret D? Man får nästan intrycket att HD kunde ha överseende med att SD hade sex med andra kvinnor men konkurrensen däremot om att vara cachedrottningen var det som triggade mordet. Vet att en del spekulerat om att paret D skulle ha haft ett öppet förhållande. Kanske var det så inledningsvis men så fick SD känslor för LW på något vis och parallellt med det seglade mugglaren LW om HD som den bästa mystlösaren i Örebro varpå hon blev för mycket? Addera ovanpå det att relationen inom den innersta trion och utvidgat med Järngänget var infekterad redan och sedan möjligt ekonomiskt fiffel med geoturen som den osannolika trion anordnade. LW kanske blev obekväm för flera av flera anledningar?

Nu spekulerar jag hejvillt men det kan ju ha varit så att det började som ett öppet äktenskap när HD var psykiskt svag och även hade problem som omöjliggjorde sex. Han kan ha uttryckt att han hade behov etc och att det bara var fysiskt. Men precis som du nämner tror jag att geocachingen har en stor roll här. Nästan som en religiös sekt. Och jag tror som många andra nämnt att alla inblandade kunde leva med det faktumet att SD knullade LW när han kände för det - men djävlas med HD om cachar - då var det kört.
Citera
2020-04-06, 19:55
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det finns många bilder från hans geocachingturer som visar bilens GPS.
Och vad drar du för slutsats av bilderna? Har han den kopplad till bilens elsystem när han är on the road?
Citera
2020-04-06, 19:55
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Mycket intressant. Det mest intressanta på länge

UV-ljus avslöjar vad som hänt i sängen

Säng, bädd, örtesäng, blomstersäng, dödsbädd...

Vem vet..fast jag slulle inye bli förvånad...Yoda älskar ju
gåtor.

Taktiska UV-lampor:
https://www.valostore.se/produkter/handbelysning/uv_ficklampor/

Nu fick jag en extremt långsökt tanke på temat sjuka Yoda-gåtor. Tänkte på de två delarna i ordet UV-ljus. UV och ljus. Det har ju funnits en tendens i tråden att initialt misstänkliggöra UW och rikta blickarna ditåt. SD ska även ha ställt ett brinnande värmeljus i LWs säng som ett hot.

Möjligen, mycket långsökt om man vill söka efter ordvitsar och gåtor så skulle SD kunnat försöka peka ut UW ännu mer. Jag undrar vilken relation det varit mellan UW och SD förresten. UW ska ju ha vetat om en hel del av det som pågått runt LW och funnit geocachingen sektlik samt genast misstänkt SD när LW var försvunnen.

Dock tror jag inte ens själv på detta uppslag men tänkte bara då allt annat redan är så sjukt i detta fall... Hursomhelst kan SD säkert ha hittat på någon, i hans ögon, lustighet mot polisen i samband med mordet... Kanske det som gör att han sitter och fnissar under rättegången om mordet på en brutalt mördad trebarnsmamma?
Citera
2020-04-06, 19:59
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Och vad drar du för slutsats av bilderna? Har han den kopplad till bilens elsystem när han är on the road?

Den ser ut att vara fastmonterad (är väl i stort sett standard numera), och utifrån egen erfarenhet av gps-utrustade bilar slås den väl av/på samtidigt som bilens övriga elsystem.
Citera
2020-04-06, 20:03
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Nu spekulerar jag hejvillt men det kan ju ha varit så att det började som ett öppet äktenskap när HD var psykiskt svag och även hade problem som omöjliggjorde sex. Han kan ha uttryckt att han hade behov etc och att det bara var fysiskt. Men precis som du nämner tror jag att geocachingen har en stor roll här. Nästan som en religiös sekt. Och jag tror som många andra nämnt att alla inblandade kunde leva med det faktumet att SD knullade LW när han kände för det - men djävlas med HD om cachar - då var det kört.

Ja, det är ju intrycket man får. HD ger ett avtrubbat intryck i FUP och i rätten. Men hon reagerar med kraft och driv då hon med en manisk dåres envishet bara ska kunna sätta tillbaka de där förbaskade 17 loggarna som hon fuskat sig till. Då visas inga tecken på liknöjd avtrubbning och depression. Hon ska ju t o m ha kontaktat LWs vän PJ och försöka tjata till sig att han ska låta henne behålla en fusklogg i även dennes ägo. Minns att PJ reflekterar över detta i FUP. LW är nyss mördad (eller bara försvunnen, minns inte) men det enda HD ringer och hör av sig om är att hon baske mig ska ha tillbaka sina loggar som han och LW tagit bort. Jag vet inte men det säger mig något om vad geocaching betyder för HD. Själv hade nog inte mitt fritidsintresse och prestige där inom varit min första tanke om jag ringt en person vars vän just mördats.

Kan inte riktigt köpa heller att HD ska vara en övermedicinerad zombie utan möjlighet att reagera normalt som ursäkt för udda beteende i förhör. Har svårt att tro att hon skulle få och klara av sitt ansvarsfulla yrke om hon gick omkring så där off bland akut sjuka strokepatienter. Har en kompis som är sjuksyrra på ett stort sjukhus. När man hör henne berätta om intensiva arbetspass och allvarliga tillbud så upplever iaf jag att det krävs alerta hjärnor som kan ta snabba beslut på ett sjukhus. Inte likgiltiga zombies med svårarartade problem med minnet.
Citera
2020-04-06, 20:05
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Den ser ut att vara fastmonterad (är väl i stort sett standard numera), och utifrån egen erfarenhet av gps-utrustade bilar slås den väl av/på samtidigt som bilens övriga elsystem.
Tack, då tror jag det är anledningen till dess inaktivitet runt Arlanda som jag gissade kring. Inte kollat så mycket på bilder kring caching, jag tänkte mig att han också hade en bärbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in