Citat:
Borderline är delvis ärftligt. Som så många andra personlighetsstörningar och de flesta manifesteras oftast i åldern 3-5 år. Om inte föräldrar/vårdnadshavare bemöter det på ett konstruktivt sätt redan då, så kan det det förvärras allt mer under uppväxten och vuxenlivet. Men många klarar sig alldeles utmärkt ändå och är bra integrerade i samhället, även om tendenserna kan finnas kvar.
----------
OBS! OBS! Däremot psykopati, som man kan tänka sig att SD har, delvis pga hans iskalla sätt, sina manipulationer mot sin omgivning där det är hans ego som står i centrum för precis allt han gör samt brist på djupare känslor: det är däremot är ingen personlighetsstörning! Det är en brist i hjärnans "amygdala" och den"Prefrontala loben" och är medfödd. Den går inte att terapeuta eller medicinera bort.
Däremot tror jag att Lena var som besatt av SD och han av henne. Ett highway to hell som tydligen inte kunde stoppas.
-----
I mina ögon är det ofattbart att hon kunde välja en sån idiot som SD när det fanns så många andra hon troligen kunde få.
----------
OBS! OBS! Däremot psykopati, som man kan tänka sig att SD har, delvis pga hans iskalla sätt, sina manipulationer mot sin omgivning där det är hans ego som står i centrum för precis allt han gör samt brist på djupare känslor: det är däremot är ingen personlighetsstörning! Det är en brist i hjärnans "amygdala" och den"Prefrontala loben" och är medfödd. Den går inte att terapeuta eller medicinera bort.
Däremot tror jag att Lena var som besatt av SD och han av henne. Ett highway to hell som tydligen inte kunde stoppas.
-----
I mina ögon är det ofattbart att hon kunde välja en sån idiot som SD när det fanns så många andra hon troligen kunde få.
Tack för litet mer info; länge sedan jag läste engagerat om dessa diagnoser.
Jo psykopati tycks vara ett med individen, finns nog ingen medicin som skapar inlevelse och medkänsla.
Individen fattar inte själv vad som är fel, "allt är ju som smort". Undrar om en psykopat kan se skillnad på iskalla beräknande människor och de motsatta, empatiska ..?