2020-04-06, 19:47
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Exakt, oron och masshysterin är obefogad. Smittan kommer dö ut av sig själv.

Vi måste fortsätta leva som vanligt, det är bäst för alla och för Sveriges ekonomi.
Det här sa vi från börja. Inte mkt värre än vanliga influensan, mest äldre som dör, visst ngr andra men det gör det även vanliga sjukdomssäsonger. Tegnell gjorde rätt o nu ska danmark o tydligen island följa oss o öppna upp, Tom österrike verkar förstått att man inte kan isolera bort en pandemi. Tegnell, tack, you did it! Du förde oss mot ljuset av tunneln o vi klarade krisen galant.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
De allra flesta förkylningar är just rhinovirus, tror de är 80% nåt sånt, citerar friskt från minnet. De ger ingen immunitet. Man kan alltså få samma förkylning två gånger.

Vissa förkylningar tillhör corona-familjen virus. Trodde inte de heller gav immunitet, men jag kan ha fel, det är ju inte som att jag forskat på skiten. Vet att jag hört sägas att coronaförkylning = ingen immunitet. Hur många kan de vara? 10%? Då har du 10% kvar "undisclosed" förkylningsvirus.

Du HAR fel har jag ju sagt! Du får kortvarig immunitet mot SAMTLIGA förkylningar som orsakas av coronavirus. Du har fan noll koll men uttalar dig tvärsäkrare än Tegnell.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag såg en klar förändring i rapporteringen från och med fredagen. Dagen innan hade vi det läckta dokumentet att IVA-platserna i Stockholm skulle vara slut inom kort. Men sen plötsligt, från fredag och framåt har rapporteringen blivit mycket grumligare och otydligare och mer känslostyrd.

Det vi vet är att dödsfallen i Stockholm har fortsatt att öka kraftigt hela tiden, bårhusen är fulla och inget tyder på att ökningstakten skulle avta. Men plötsligt så är inte IVA-platserna fulla, utan det har stannat på ca 160-170 corona IVA-fall i Stockholm senaste 4-5 dagarna. Och man säger att man har "20% ledig kapacitet".

Så man lägger helt enkelt inte in fler på IVA. Stockholm har normalt drygt 100 IVA-platser men har lyckats bygga ut det till ca 250. Mer blir det inte.

Denna katastrof är nog större än vi ens kan föreställa oss.
Du räknade väl tidigt på miljoner och åter miljoner döda redan i mars månad och totalt flera hundratusen svenskar på längre sikt, hur kan du med ens någon form av se-sig-själv-i-spegeln-trovärdighet hävda att ”denna katastrof är nog större än vi ens kan föreställa oss”?
Senast redigerad av IlDivino 2020-04-06 kl. 19:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jodå, även Ryssland, Iran, Kina och Nordkorea har anklagats för att mörka.

Jag avsåg mest helgeffekten och att siffrorna släpar efter. FHM har ju sagt att de då och då stämmer av siffrorna mot dödsorsaksregistret, så siffrorna revideras löpande.

Sedan finns det ett mörkertal i de flesta länder, mer eller mindre. Belgien kan vara lite underrapporterat liksom Danmark. De visar en tendens till uppgång under vecka 13 i överdödlighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Nej du. Urkass statistik som visar på att man kan få exakt vad man vill men hel utan betydelse. Smittograden bland testade är extremt skev eftersom vi bara testar de som är starkt misstänkta är sjuka. Gör ett stickprov på 10000 test eller så på slumpmässiga ställen i Stockholm så får du nog knappast mer än ett par %.
Om det hade varit mycket specifika symptom, ja, typ att man färgades blå.

Men nu är symptomen för Covid-19 sånt som var och varannan känner mest hela tiden under vinterhalvåret.

Exakt vilka kriterier de där 12,600 valts ut på är oklart, men att hela 75% av testade inte hade Covid-19 betyder att de måste ha testat ganska brett. Inte bara personer med dubbelsidig lunginflammation och inget luktsinne.
Citera
2020-04-06, 19:48
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag personligen skiter i både Tegnells framtidsversion och någon annans.
Jag hoppas bara att inte allt för många dör utav det här.
Enligt just Tegnells "flockimmunitets-utopi" så måste 300 000 DÖ i Sverige för att resten - på något MAGISKT vis - ska överleva. Det är för fan som en skräckfilm. O_o
Citera
2020-04-06, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja majoriteten är det.

Intensivvård eller ”syrgasvård”?
Hur vet du det? Har du kontakter på sjukhusen?
Citera
2020-04-06, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Vill höra lite argument för vad som händer härnäst i Norge och Finland.

OK, man har lyckats stoppa hastigheten på spridningen ganska bra, vilket kan kännas bra och lugna de som har mest hysteri och panik.

Men, vad gör man nu? Med den spridningstakt de nu har så tar det ju åratal att få till någon typ av immunitet (nej jag orkar inte höra mer från flashbacks egna virologer om hur immunitet inte finns). Väntar de på vaccin? Då handlar det ju troligen om minst ett år innan det finns.

Är deras plan att hålla landets gränser och landets näringsverksamhet stängt, och dess invånare inlåsta, månad ut och månad in medans smittan långsamt tar sig fram? Vilket ekonomi skulle klara det, och vilka människor skulle klara av att leva så lång tid under så starka begränsningar?

Varenda pandemi världen haft har alltid försvunnit (inte viruset, utan per definition pandemin) genom immunitet och/eller vaccin. Att helt kväva en så pass globalt utspridd pandemi torde vara komplett omöjligt.

Min tes är att länder (Italien och Spanien undantagen) helt i känslomässig affekt och genom politikerstyre agerat på tok för hårt och på tok för snabbt. Man har blivit uppskrämd via bilder från Italien, och helt tappat förmågan att tänka nyktert.

Det er nok ikke noe fasit på hva man skal gjøre, det er ganske umulig å se altfor langt frem i tid. Norge har fått bremset smitten veldig bra, antall i respirator synker for hver dag og det er god kontroll i helsevesenet. Å slippe opp alt nå går ikke. Jeg tror heller ikke flokkimmunitet er løsningen, det krever for mange dødsfall og ett helsevesen ute av stand til å fungere.

Det vi vet, er at utviklingen går fremover, det jobbes med tester, medisiner og vaksiner. Det som er viktig fremover, er å fortsatt ha kontroll på smitten, isolere de som blir smittet og de som har hatt kontakt med de som har vært smittet, slik at man har færrest mulig mennesker i samfunnet som kan smitte andre.

Best case, så kommer det hurtigtester, som alle kan ha, slik at man kan teste seg feks en gang i uka, og holde seg isolert dersom man blir smittet. Helsevesenet vil være i stand til å behandle de som blir syke, og vi kan ha ett litt mer åpent samfunn der man kjapt vet om man er smittet, og kan holde seg inne så man ikke smitter andre. Åpner man, og RO blir høy igjen så må man stenge alt på nytt. Det bør være motivasjon for å få det enkelte mennesket til å ta ansvar
Citera
Medlem
Att skrika om att Sverige har hela 400 omkomna är så hjärndött. Så länge vi inte har en sjukvård som kollapsar (vilket jag verkligen hoppas att den inte gör), så kommer dödligheten procentuellt vara mer eller mindre densamma för ALLA industriella länder. (med viss variation baserad på lokal folkhälsa och åldersfördelning).

Förutsatt att Svensk sjukvård inte fallerar, vad är det då för skillnad om en större andel omkommer under en kortare tidsperiod i Sverige. Jämfört med samma procentuella andel i, säg Finland, fast utdraget över en något längre tid?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Nej du. Urkass statistik som visar på att man kan få exakt vad man vill men hel utan betydelse. Smittograden bland testade är extremt skev eftersom vi bara testar de som är starkt misstänkta är sjuka. Gör ett stickprov på 10000 test eller så på slumpmässiga ställen i Stockholm så får du nog knappast mer än ett par %.

Kom dock ihåg att alla dessa tester inte gjordes idag. Tvärtom gjordes de första redan i februari. Bland de som testas nu är det mer än 25% som är smittade, i början av testperioden var det mindre. Dessutom så kan det också vara så att en del av de som testat negativt blivit smittade efter att de gjorde testet.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej ditt mongo vi har immunitet mot andra Coronavirus. Några månader upp till några år.

Nej, det är absolut inte fastställt ännu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Samtidigt som det i Sverige tickar på mot 100 döda per dag går hälsoministern i Norge ut med att "smittan är under kontroll". Trots att vi är en gles avkrok i Norra Europa, med en introvert befolkning och långt bättre möjligheter att jobba hemifrån än de flesta européer, lyckas vi vara absolut sämst i klassen bland länderna runt Östersjön.

Jag kan utan omsvep erkänna att jag hörde till sitt-still-i-båten-gänget tidigare. Jag är dock också kapabel till att ändra uppfattning baserat på ny information, och mer och mer börjar tyda på att Sveriges agerande är en praktskandal utan dess like.
Övriga Norden hade ingen schlagerfesivalsfinal med publik. Jag skyller mycket av vårt dilemma på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in