2020-04-06, 16:20
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Sverige var inte ett av de första länder att smittas av den influensan. men likväl var det soldaterna som tog hem smittan. Självklart spreds viruset sedan till alla delar av världen.

Dessutom luftburet virus vilket ökade spridningen snabbt.
Citera
Medlem
Citat:
Det där med lungproblem togs upp i en dokumentär i fredags på CGTN, den heter "Critical Care".
Kanalen har en websida med livestream, men tyvärr ingen play-tjänst.

Kineserna var förvånansvärt frikostiga med att berätta om hur de tog hand om sina intensivvårdade patienter i Wuhan. De kanske har lite annan syn på patientens integritet.

Även frågan om cytokinstorm togs upp, och att de använde en anpassad form av dialys för att häva förloppet.
Ja dessutom använde kineserna lkm som förvärrade tillståndet på patienterna med vävnadsskador som följd. Jag klandrar dem inte, de tog till allt vad de kunde anta kulle hjälpa sina patienter!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
...

Det står att det dött +77 nya idag inte X antal igår och X antal idag därmed så har +77 nya dött idag. Case closed om ingen statistik och hårda nummer kan presenteras om någon "uppdelning"!

https://c19.se/
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Israel - Covid-19 cases and news - 8,611+ cases; 51 deaths

Är imponerad av Israel. Snabbt stängde de landet för inkommande flyg och fartyg, alla inresande i landet sattes i 14 dagars karantän oavsett var de kom ifrån, även egna medborgare.
Smarta, snabba. Det ger resultat.

De har tränat, de har räknat otaliga gånger på det här scenariot. Då med utgångspunkt att smittan skulle planterats centralt av någon av deras arabiska eller persiska grannar.

Nu fick de gott om tid.
Citera
2020-04-06, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Det vet jag inte.. hur menar du?

Jag menar att det dör folk varje dag, men nu har det tillkommit en sak som folk också dör av, så om det i vanliga fall dör 100 st om dan och nu 150 om dan så står ju corona för de 50.

Eller 35... eller 120.. det vet man inte i nuläget.. det dör ju färre i trafiken och i vanlig influensa men å andra sidan dör vissa av Covid-19 som skulle levt några år till.. det går helt enkelt inte att svara på det just nu.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Kan anledningen att det kommit in smitta i äldreboenden vara att det jobbar många somalier inom hemtjänsten? Dom verkar bli smittade ganska lätt och bryr sig säkert inte lika mycket om hygiene som en svensk.
Det finns en särskild somalietråd. Håll dig där med det där tramset.
Citera
Medlem
Citat:
Just Italien är ett hemskt exempel på flera sätt. Inte nog med att de har en fruktansvärt hårt belastad sjukvård genom alla sjuka, de har även problem med att folk i södra delen av landet inte har mat för dagen. Eller jo, mat finns, men folket har inga pengar då de sitter instängda.

Som en perfekt storm för det som på engelska kallas civil unrest.
Ändå finns där ett fungerande civilsamhälle. Tänk dig USA efter några veckors karantän... Eller förresten, gör inte det om du inte vill få nattsömnen förstörd...
Citera
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Många pålästa skribenter här. Någon av er kanske kan svara på min fråga?

Iom att Sverige har en lite annorlunda taktik för att bekämpa smittan som bygger på en mer liberal hållning i fråga om social isolering - gör inte denna taktik andra länders taktik mindre kraftfull?

Spelar väl ingen roll om resten av Europa isolerar sig för att få smittan att stanna upp om vi i Sverige kör på majoritets-immunitet. Då håller vi ju smittan i rörelse, så att säga, eller?

Jag kanske gör ett tankefel nu, men för mig framstår det lite som att ha ett strikt regel om icke urinering i poolen, förutom i högra hörnet - dvs helt meningslöst (obs. inte min liknelse).

Äh, alla kör på majoritets-immunitet, vissa (exempelvis Spanien och Italien) gjorde det bara helt okontrollerat, blev överrumplade och var tvungna att slå på nödbromsen. Varenda land i Europa kommer på sikt närma sig Sveriges taktik, Tyskland, Danmark och Österrike har exempelvis redan gått ut med att dom ska börja lätta på restriktionerna.

Det enda alternativet till Sveriges det Sverige gör är att helt stänga landet tills ett vaccin finns allmänt tillgängligt, och det är i bästa fall ett år bort. Det går helt enkelt inte.
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Ta fram = presentera inför allmänheten?
Oberoende experter har efterfrågat FHM:S modeller utan framgång.
Citera
2020-04-06, 16:22
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Israel - Covid-19 cases and news - 8,611+ cases; 51 deaths

Är imponerad av Israel. Snabbt stängde de landet för inkommande flyg och fartyg, alla inresande i landet sattes i 14 dagars karantän oavsett var de kom ifrån, även egna medborgare.
Smarta, snabba. Det ger resultat.
Ja det är föredömligt. Snabbt effektivt och smärtsamt en kort stund bara. Sen är man på benen igen. Här sk vi tydligen dra ut på plågan i ett halvår verkar det som. Hur våran ekonomi ska överleva det fattar jag inte. Inte heller begriper jag resonemanget att svenskarna inte klarar 3 veckor i karantän utan smiter ut och hostar på varann då. Men 3-6 månaders arbete hemifrån går dom gärna med på och 30 meter långa matköer i affärerna tröttnar vi inte heller på?

Kort hårt snabbt effektivt, ryck av plåstret istället för att dra en hårsäcksrot i taget.
Citera
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, jag förstår att det inte är intressant när du själv är svarslös. Det blir ju såklart plågsamt att behöva argumentera när du själv saknar bestämda uppfattningar och tror att någon kan vara i minoritet och samtidigt vara i betydande omfattning.

Vet du ens vad »betydande omfattning« är? Kan ju tipsa dig om att SAOB anger följande synonymer till betydande: ansenlig och stor. Alltså något som är stort i förhållande till något.

nej yngre dödsoffer kommer inte att vara i betydande omfattning. Det kommer att röra sig om bråkdelar, men jag håller med dig om att alla yngre som dör kommer att vara ett dödsoffer.

Jag sa att jag skulle låta bli att diskutera vidare, men detta är ju så enfaldigt att jag bryter det löftet. Naturligtvis vet jag vad "betydande utsträckning" (vilket var vad jag skrev) betyder. Det är inte en synonym till en majoritet, utan kan mycket väl innebära en icke försumbar minoritet.

Dessutom är det så att om man har förmågan att koppla abstrakta siffror till den verklighet de är hämtade från, så förstår man att unga människor som dör i covid-19 inte enbart är en del av det totala antalet döda i covid-19 utan också av det totala antalet unga människor som dör av olika orsaker. Om unga människor som dör i covid-19 utgör en betydande del av gruppen unga människor som dör av olika orsaker så dör unga människor av covid-19 i en betydande utsträckning.

Men nu är det färdigdiskuterat. Hårklyverier är om möjligt ännu mindre intressanta än demagogi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Men en minskning av bekräftade fall på nästan 200 stycken är ganska anmärkningsvärt. Det skulle kunna vara en slump men håller det i sig även imorgon och dagen efter, så vågar jag nog säga att vi har ett trendbrott. Det kommer sannolikt så synas om 4 veckor, när det kommer till dödsfall.

Grejen är att dom som dött dom senaste dagarna, stod som bekräftade fall för 3 veckor sedan. Det vi ser nu med dödsfall är ju en spegling av hur många som insjuknade för flera veckor sedan.
Om siffran kan ligga på 300-400 så betyder det att färre kommer dö om 3-4 veckor än vad det gör idag och kommer göra den närmaste veckan.

Är det ett trendbrott så beror det isåfall på att vi isolerar oss, flockimmunitet är inte nådd. Alltså kommer spridningen att öka när folk börjar agera mer normalt igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in