Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Nej, jag förstår att det inte är intressant när du själv är svarslös. Det blir ju såklart plågsamt att behöva argumentera när du själv saknar bestämda uppfattningar och tror att någon kan vara i minoritet och samtidigt vara i betydande omfattning.
Vet du ens vad »betydande omfattning« är? Kan ju tipsa dig om att SAOB anger följande synonymer till betydande: ansenlig och stor. Alltså något som är stort i förhållande till något.
Så nej yngre dödsoffer kommer inte att vara i betydande omfattning. Det kommer att röra sig om bråkdelar, men jag håller med dig om att alla yngre som dör kommer att vara ett dödsoffer.
Jag sa att jag skulle låta bli att diskutera vidare, men detta är ju så enfaldigt att jag bryter det löftet. Naturligtvis vet jag vad "betydande utsträckning" (vilket var vad jag skrev) betyder. Det är inte en synonym till en majoritet, utan kan mycket väl innebära en icke försumbar minoritet.
Dessutom är det så att om man har förmågan att koppla abstrakta siffror till den verklighet de är hämtade från, så förstår man att unga människor som dör i covid-19 inte enbart är en del av
det totala antalet döda i covid-19 utan också av
det totala antalet unga människor som dör av olika orsaker. Om unga människor som dör i covid-19 utgör en betydande del av gruppen unga människor som dör av olika orsaker så dör unga människor av covid-19 i en betydande utsträckning.
Men nu är det färdigdiskuterat. Hårklyverier är om möjligt ännu mindre intressanta än demagogi.