2020-04-06, 17:49
Medlem
Kan nån ge mig lite goda nyheter? Behöver det!

Ärligt talat så fattar inte jag varför precis allting dröjer. FHM har sagt nu i över två veckor att test för antikroppar (se om man är immun) håller på att genomföras och att de ska presentera något inom kort. Det har fortfarande inte hänt.

Mediciner för att behandla covid-19 är minst en månad, förmodligen flera månader bort enligt nån forskare på KI. Vi kommer hinna peaka innan dess så flera hinner dö innan medicinen är på plats.

Det pratas om att testa 100.000 svenskar, ÅTER IGEN, om några veckor.

Varför är vi precis hela tiden sena på bollen? Allting är ju ”några veckor bort”, vecka efter vecka säger de samma sak.
Citera
2020-04-06, 17:50
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Massgravar i New Yorks parker?

Det hade man inte väntat sig för några månader sedan.
Äsch, det är bara en vanlig influensa, tom mildare.
Citera
2020-04-06, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jpegs
Om vi peakat nu i Stockholm och kurvan går ner och det hela blåser över på tre veckor. Känns reaktionen med alla förlorade arbetstillfällen, all oro och stress och paniken rimlig?

AT nämnde idag i Aftonblaskan att det nog är över nu i Stockholm.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGJ8gv/mindre-efterslapning-av-dodstalen-an-tidigare

Han är rolig !

Citat:
5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej regeringen har inget övergripande ansvar. Regionerna har sin egen skatt och egna politiska ledning. Men det kanske är lite för mycket att greppa för din microhjärna?
Är det därför socialministern säger att beredskpslagren måste bli bättre? Just för att hon inte har något ansvar? För helvete, försök tänk lite dynamiskt nu människa.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/socvialministern-fel-att-avskaffa-sveriges-beredskap
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Har ej dålig hälsa. Men dålig kondition

Och låter jävligt dumt att ett virus går till folk med dålig hälsa om viruset vill sprida sig ocj överleva. Och inte är ute efter att döda

Covid-19 hemsöker alla men vill bara avliva de sjuka.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vi kan påverka hastigheten på spridningen men knappast förhindra spridningen fullt ut.

Personligen tror jag att smittspridningen är nere på ett R0 < 1 ungefär första juni. Men det är bara vad jag tror alltså.

Just what I thought.

Tror det finns för lite ömsesidig respekt för riskgrupper och de som ingår i riskgrupper verkar inte ha koll på hur allvarligt det kan sluta för dem. De gamla lever som vanligt här.

Har nästan aldrig varit förkyld i hela mitt liv så jag använder mest skydd för deras skull.

Det är bra att du observerar. Inkubationstiden är lång och många som dör har haft viruset i över fyra veckor enligt en amerikansk grupp som var på uppdrag i Wuhan. Många verkar inte förstå det så beräkningar kring antalet döda ska man ta det jävligt lugnt med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Region Stockholms siffror två veckor bakåt. Förra veckan testades endast 400-600 personer om dagen så antal bekräftade fall om dagen är inte med, för det är irrelevant när antal tester är så få och riktat mot en grupp människor.

https://www.sll.se

Måndag 30/3
Vårdas på sjukhus: 488
Vårdas på intensiven: 108
Dödsfall: 89

Tisdag 31/3
Vårdas på sjukhus: 501
Vårdas på intensiven: 124
Dödsfall: 104

Onsdag 1/4
Vårdas på sjukhus: 546
Vårdas på intensiven: 130
Dödsfall: 149

Torsdag 2/4
Vårdas på sjukhus: 572
Vårdas på intensiven: 143
Dödsfall: 179

Fredag 3/4
Vårdas på sjukhus: 578
Vårdas på intensiven: 157
Dödsfall: 204

Lördag 4/4
Vårdas på sjukhus: 564
Vårdas på intensiven: 157
Dödsfall: 225

Söndag 5/4
Vårdas på sjukhus: 732
Vårdas på intensiven: 168
Dödsfall: 251

Måndag 6/4
Vårdas på sjukhus: 729
Vårdas på intensiven: 179
Dödsfall: 303

Finns det siffror på hur många som går från:
Intensiv -> Dödsfall (det lär vara en stor del av dödsfallen som kommer från intensiven väl)
Samt nya inskrivna på intensiven.
Citera
Medlem
Citat:

Nej verkligen inte. Men ingen trodde väl heller att man skulle stapla lik i hockeyarenor här i Sverige.

https://www.friatider.se/planen-fylla-ishallar-med-lik
Citera
2020-04-06, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren

Ärligt talat så fattar inte jag varför precis allting dröjer. FHM har sagt nu i över två veckor att test för antikroppar (se om man är immun) håller på att genomföras och att de ska presentera något inom kort. Det har fortfarande inte hänt.

Mediciner för att behandla covid-19 är minst en månad, förmodligen flera månader bort enligt nån forskare på KI. Vi kommer hinna peaka innan dess så flera hinner dö innan medicinen är på plats.

Varför är vi precis hela tiden sena på bollen? Allting är ju ”några veckor bort”, vecka efter vecka säger de samma sak.

För att de är följare, inte ledare.
Citera
2020-04-06, 17:53
Medlem
HGs avatar
Citat:

Tillfälliga massgravar. Tanken är sedan att man skall gräva upp dem efter att epidemin har ebbat ut och gravsätta dessa vid ordentliga begravningar. Ungefär som man gör med stora nivåer av stupade ute i fält vid krig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Just what I thought.

Tror det finns för lite ömsesidig respekt för riskgrupper och de som ingår i riskgrupper verkar inte ha koll på hur allvarligt det kan sluta för dem. De gamla lever som vanligt här.

Har nästan aldrig varit förkyld i hela mitt liv så jag använder mest skydd för deras skull.

Det är bra att du observerar. Inkubationstiden är lång och många som dör har haft viruset i över fyra veckor enligt en amerikansk grupp som var på uppdrag i Wuhan. Många verkar inte förstå det så beräkningar kring antalet döda ska man ta det jävligt lugnt med.
Precis. Jag besöker inte min mamma som är 81 år nu men jag levererar ibland matvaror i påsar på hennes uteplats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren

Håller med om att saker alltid kommer om några veckor. Däremot har du nog missuppfattat antikroppstesterna. Dessa skulle inte göras nu, utan en bredare testning i Stockholmsområdet med vanliga tester. Resultat kommer imorgon eller på onsdag.
Antikroppstester skall vara i bruk inom två veckor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in