2020-04-06, 17:35
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Kan du utveckla hur du resonerar?

Haha Jag resonerar inte så. Så kommer många i tråden resonera. Det är det synsättet en del har här. Man tar inte in folk med covid19 om dom inte har allvarliga symptom, som problem med syresättningen och behöver IVA.
Citera
2020-04-06, 17:36
Medlem
Region Stockholms siffror två veckor bakåt. Förra veckan testades endast 400-600 personer om dagen så antal bekräftade fall om dagen är inte med, för det är irrelevant när antal tester är så få och riktat mot en grupp människor.

https://www.sll.se

Måndag 30/3
Vårdas på sjukhus: 488
Vårdas på intensiven: 108
Dödsfall: 89

Tisdag 31/3
Vårdas på sjukhus: 501
Vårdas på intensiven: 124
Dödsfall: 104

Onsdag 1/4
Vårdas på sjukhus: 546
Vårdas på intensiven: 130
Dödsfall: 149

Torsdag 2/4
Vårdas på sjukhus: 572
Vårdas på intensiven: 143
Dödsfall: 179

Fredag 3/4
Vårdas på sjukhus: 578
Vårdas på intensiven: 157
Dödsfall: 204

Lördag 4/4
Vårdas på sjukhus: 564
Vårdas på intensiven: 157
Dödsfall: 225

Söndag 5/4
Vårdas på sjukhus: 732
Vårdas på intensiven: 168
Dödsfall: 251

Måndag 6/4
Vårdas på sjukhus: 729
Vårdas på intensiven: 179
Dödsfall: 303
Citera
2020-04-06, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesuislilrgt
Faktiskt utfall fetmarkerat. Även om det varit eftersläpning i siffrorna under helgen, så kan man med dagens siffra väl ändå ana en mer positiv utveckling än vad, iallafall jag, befarade innan helgen. Senaste 3 dagarna har den genomsnittliga ökningen av antal döda varit ungefär 11% per dag, istället för 17-18 % som jag fruktade innan helgen. Ska bli intressant att se hur det fortsätter utveckla sig i veckan, men jag håller tummarna att min tidigare prognos var överdriven.
Ja det ser positivt ut.
Citera
2020-04-06, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Han låtsas vara dum bara. Han vet mycket väl hur smittan kom in, för det har jag upplyst honom om för över en månad sen som ett resultat vad som kommer hända om de inte stänger skolorna.

Barn i skola -> Förälder som jobbar på vårdhem -> åldring på boende.

Presymptomatiskt förstås.
Helt korrekt och troligen var det inte lögavlönad personal som åkte till Italien och dom umgås troligen inte heller med dom. Barnen i skolan kan göra det därimot. Men visst kan en läkare också ha spridit det omkring sig, vi hade ju en ambulansläkare vill jag minnas.
Citera
2020-04-06, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det ser positivt ut.
Om man går efter c19 ser de mörkare ut.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Kan vi förhindra att flera människor dör i dagsläget?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Problemet är att om man håller barnen hemma, vilket jag gjorde första veckan i pandemin, är att dom kommer efter för det finns ingen utbildning via nätet, så dom kan inte göra någon skola hemma.
Och det är skolplikt så har man dom hemma utan anledning kan man få böter....Hade jag fått välja hade jag haft dom hemma hela tiden under rådande corona skit.

För det första, att de kommer efter lite just nu är ett lågt pris att betala. Det har de facto ingen betydelse alls när det handlar om liv och död och hela samhällsekonomin.

Att det råder skolplikt hade jag skitit fullständigt i. Är skolplikt viktigare än barnens hälsa? Familjens hälsa? Lärarnas hälsa? Nej, det är sinnessjukt och visar vilka lättledda får människor är. Herregud. Ärman så rädd för skolplikten får man väl säga att barnen hostar.

Skolplikten kan suga min kuk i det här läget.
Citera
2020-04-06, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Självklart kommer de det. Det går ju mot totalt haveri. Inga beredskapslager, misslyckandet med smitta på äldreboenden, sena och halvhjärtade insatser, tiofallt med dödsfall jämfört med tex Norge. Som lök på laxen fortsatt massinvandring i ett läge med depressionsartad arbetslöshet...
Men det där är ju inte regeringens ansvar, det ligger ju på regionerna.

Och varför tror alla idioter av din sort att alla andra tycker som du? De flesta tycker ju bevisligen INTE som du .
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
” Det som framkom under pressträffen var alltså att regeringen inför en temporär trafikplikt för flyglinjer mellan Arlanda och åtta orter. Trafikverket får i uppgift att förhandla fram avtal med lämpliga operatörer”

Den här är lite intressant.

Låt mig gissa:

1. Malmö
2. Bryssel
3. Göteborg
4. Östersund
5. Umeå
6. Kiruna
7. ?
8. Visby

Men i tider då resande inte ska uppmuntras så är det lite märkligt. O till samtliga destinationer förutom Visby så kan man ta både Tåget eller sin egen Covid-19 fria bil.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Situationen med avlidna är sannolikt mycket värre än vad som är känt, på grund av eftersläpningen i rapporteringen. Det rapporteras in fall som skedde för upp till en vecka sedan, och då läggs de till staplarna för den dagen som personen avled.

Så här ser de senaste siffrorna ut, som visades av Tegnell idag:

https://imgur.com/a/NrF9KTQ

Det är egentligen bara fram till ca 27/3 som staplarna är "färdiga". Redan den 27/3 så dog det 33 personer på en och samma dag. Och ökningstakten ligger på ca 15% per dag i nuläget. Så det verkliga antalet avlidna idag, kan ligga på ca 115 personer.

Totalt antal döda hittills ligger sannolikt på drygt 900.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v4oo9/barhusen-snart-fulla-kropparna-ligger-skavfotters

– Totalt ligger det mellan 100 och 150 kroppar där som har flyttats dit från andra bårhus för att ge plats för nya avlidna. Kropparna ligger i säckar och flera i varje sjukhussäng. När det inte finns mer sängar är nästa steg att kropparna läggs på golvet. Uppgiftslämnaren kallar läget för ”katastrofalt”.
– Det bara rasar in avlidna i covid-19 hela tiden på alla bårhusen.

Kapaciteten på bårhusen
I normalfallet har bårhusen på Södersjukhkuset, Danderyds sjukhus, Karolinska sjukhuset i Huddinge och Karolinska sjukhuset i Solna en kapacitet på 885 platser. I vanliga fall är cirka hälften av platserna lediga.
I och med coronautbrottet har det skapats ytterligare 199 platser, bland annat genom tillfälliga kylcontainrar samt att ett kylrum gjorts om till förvaring. I nuläget är cirka 20 procent av de totala antalet platserna lediga.
Citera
2020-04-06, 17:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Men läs hela artikeln istället. De begravningar som skjuts upp är normalt avlidna, 5-6 kroppar om dagen. Resten är corona. Ca 65 kroppar från Danderyd och Karolinska efter helgen.

Japp, normalt dör det 246 personer om dagen i snitt i Sverige, nu har vi ca 300 totalt, så de här dagarna innebär en förhöjning med 20%, det är klart att det märks!
Citera
2020-04-06, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Kan vi förhindra att flera människor dör i dagsläget?
Vi kan påverka hastigheten på spridningen men knappast förhindra spridningen fullt ut.

Personligen tror jag att smittspridningen är nere på ett R0 < 1 ungefär första juni. Men det är bara vad jag tror alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in