2020-04-06, 17:53
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ihantala
Du verkar ta rätt saker.
Du borde leda folk.
Du vet vilka siffror som verkar adekvata.
Du har säkert ett jobb som är viktigt.

Nej, tyvärr har jag inget viktigt jobb och jag blev faktiskt lite besviken över att jag hade lite fel för dagen vad regeringen gör i det närmaste, men det är sånt som händer..
Citera
2020-04-06, 17:54
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
69 som du nämner härrör tror jag är från worldometers och torsdag 2/4, eller?

Den 2/4 rapporterade FHM 43 nya döda.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nypd6/over-5-000-bekraftade-fall-av-coronavirus-i-sverige, 2/4

Hur worldometers uppdaterar vet jag ej.

Det mesta FHM rapporterat i nya antal döda en enskild dag, innan dagens 74, tror jag är förra onsdagen 1/4: 59 st.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qeoQV/59-nya-dodsfall-rapporterade-sedan-i-gar, 1/4

Den dödsdag med flest fall enl FHM är just nu 2/4: 47 st. Men då finns 20 dödsfall rapporterade som ej ännu tillskrivits en dödsdag.
Se excel-data här:https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/bekraftade-fall-i-sverige/

Som du/ni märker är det väldigt stökigt hur FHM rapporterar dödsfall. Och det är svårt att jämföra från en dagsrapport till en annan.

Hur som helst är dagens 76 dödsfall det mesta som FHM har rapporterat som nya dödsfall på en 24h-period.

Du tror inte det är stökigt med rapporteringen från New York eller Italien? Som vi jämför med.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Kan nån ge mig lite goda nyheter? Behöver det!

Det pratas om att testa 100.000 svenskar, ÅTER IGEN, om några veckor.

Varför är vi precis hela tiden sena på bollen? Allting är ju ”några veckor bort”, vecka efter vecka säger de samma sak.

Nej.

Försent.

Vaccin 2022.

Det enda vi kan göra är att visa hänsyn till riskgrupper. Jag skiter i alla andra och varför ska jag gå runt och vara orolig. Det som kommer hända har väntat på att hända i alla fall.
Citera
Medlem
I Finland verkar en coronadöd ha uppstått. Dödssiffran sjönk från 28 till 27.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Massgravar i New Yorks parker?

Det hade man inte väntat sig för några månader sedan.

Nææ.., de har alleredan ett stælle dær NY`s "John Doe" læggs, ær på en ø om jag inte minns fel, de børjar nog dær.l. De grævs ner utav intagna ifrån Rikers Island. Ær på jobb nu, men om du googlar på saken så finner du nog rætt.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Om man går efter c19 ser de mörkare ut.

Ja det gäller ju för alarmisterna att hitta varje litet svart hål som kan befästa katastrofen. Den här tråden skulle ju dö annars. Om man så mycket som andas att virusets nettoeffekt inte är detsamma som antalet döda och definitivt inte detsamma som överdödlighet, då stormar det värre än en orkan. Det MÅSTE helt enkelt vara KATASTROF.

När någon å andra sida hävdar att siffrorna är mörkade och säkert 3-5 gånger högre i verkligheten då sluts det upp i full enighet. Det gäller att vårda KATASTROFEN.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-04-06 kl. 17:57.
Citera
2020-04-06, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Är det därför socialministern säger att beredskpslagren måste bli bättre? Just för att hon inte har något ansvar? För helvete, försök tänk lite dynamiskt nu människa.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/socvialministern-fel-att-avskaffa-sveriges-beredskap
Det här med den dåliga tillgången på materiel är ju inget som regeringen orsakat, det är ju regionledningarna under en lång tid som försummat det.

Sedan SARS-CoV-2 infogade i smittskyddslagen kan regeringen däremot gå in och detaljstyra mer..

https://www.google.com/search?q=smittskyddslagen&oq=smit&aqs=chrome.0.69i 59j69i57j0j46l2j69i60l3.2954j0j4&sourceid=chrome&i e=UTF-8
Citera
2020-04-06, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja det gäller ju för alarmisterna att hitta varje litet svart hål som kan befästa katastrofen. Den här tråden skulle ju dö annars. Om man så mycket som andas att virusets nettoeffekt inte är detsamma som antalet döda och definitivt inte detsamma som överdödlighet, då stormar det värre än orkan. Det MÅSTE helt enkelt vara KATASTROF.

När någon å andra sida hävdar att siffrorna är mörkade och säkert 3-5 gånger högre i verkligheten då sluts det upp i full enighet. Det gäller att vårda KATASTROFEN.
Ja eller ni förnekarna som sprider fake News om allt. Vaccin är klart inom en. Månad. Kurvan går ner. 100k tester i veckan..
Citera
2020-04-06, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jpegs
Nej, men om han har det denna gång. Är reaktionen då rimlig enligt dig?

Att sluta testa eller rapportera gör inte saken bättre enligt rimliga människor.
Citera
2020-04-06, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
69 som du nämner härrör tror jag är från worldometers och torsdag 2/4, eller?

Den 2/4 rapporterade FHM 43 nya döda.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nypd6/over-5-000-bekraftade-fall-av-coronavirus-i-sverige, 2/4

Hur worldometers uppdaterar vet jag ej.

Det mesta FHM rapporterat i nya antal döda en enskild dag, innan dagens 74, tror jag är förra onsdagen 1/4: 59 st.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qeoQV/59-nya-dodsfall-rapporterade-sedan-i-gar, 1/4

Den dödsdag med flest fall enl FHM är just nu 2/4: 47 st. Men då finns 20 dödsfall rapporterade som ej ännu tillskrivits en dödsdag.
Se excel-data här:https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/bekraftade-fall-i-sverige/

Som du/ni märker är det väldigt stökigt hur FHM rapporterar dödsfall. Och det är svårt att jämföra från en dagsrapport till en annan.

Hur som helst är dagens 76 dödsfall det mesta som FHM har rapporterat som nya dödsfall på en 24h-period.
Jag noterar samtliga större länders statistik från Worldometers så jag kan inte byta metod efterhand. Gör man en graf så blir den skakig men ändå inte obegriplig: det finns s a s en logik i struligheten.

Jag måste erkänna att jag förväntat mig helt andra siffror en månad efter Mello. Själv satte jag morsan i karantän med käk för två veckor och utlokaliserade min egen lekamen till obygden en dryg vecka.

Troligen har Sveriges goda folkhälsa och våra förnuftiga antibiotikavanor räddat oss från betydligt värre siffror.
Citera
2020-04-06, 17:59
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Covid-19 letar specifikt efter personer med dålig hälsa. Cyklister, simmare och andra med god hälsa har inget att frukta.
Men patiens 1 i Italien var maratonlöpare. Han har visserligen överlevt men det såg illa ut länge. En månad var han väl inlagd och en stor del av tiden på iva. Jag tror risken med de som tränar mycket har svårt att låta bli när de bara är lite krassliga. Den här personen vet vi sprang två tävlingar medans han var sjuk. Detta skulle kunna vara risken för dessa personer, att de tar ut sig och förvärrar sjukdomen. Överlever gör de nog ändå i sådant fall men inte utan sjukvård.
Citera
2020-04-06, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Inte för att jag är någon stor beundrare av Löfven men först skriker alla "sossejävlar stäng ner allt". Sen när de försöker få igenom lagändringar så de kan göra just det så skriker alla "sossejävlarna inför diktatur".

Det kan vara olika personer som kritiserar olika saker. Jag kritiserar Löfvéns påhittade nödsituation. Jag kritiserade också Danmarks skolnedstängningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in