Flashback bygger pepparkakshus!
2020-03-26, 20:17
Medlem
SnuskigGubbes avatar
installerade mint på en dator blev besviken hur mycket minne linux suger
det va likvärdigt med windows 7 home
Citera
2020-03-26, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnuskigGubbe

Okej? Nu använde du ju iofs en skrivbordshanterare som kanske inte är direkt lättviktigt.
Citera
2020-03-26, 22:37
Medlem
Citat:

Hur har du kommit fram till den slutsatsen? Den är inte nödvändigtvis fel, men Linux hanterar minne lite annorlunda än Windows, vilket kan ge en del på ytan bisarra effekter.

Om du startar ett program, gör något med det och sedan avslutar det, så kommer minnet där programmet låg inte nödvändigtvis att skrivas över med en gång. När Linux läser in programfilen från hårddisken till internminnet och sedan avslutar programmet, så får kopian i internminnet ligga kvar, ifall du vill ha programmet igen inom kort: det finns då redan i internminnet och du sparar en del tid på att slippa läsa in filen från hårddisken igen. Skulle minnet behövas för något annat så tar det någon miljondels sekund att använda det till annat, och du märker aldrig av att det tog längre tid än väntat.

Själv har jag vid ett tillfälle fördubblat minnet i min dator, och jag fick _mindre_ ledigt internminne än jag hade tidigare. Ändå var datorn klart snabbare än den varit tidigare.
Citera
2020-03-26, 23:48
Medlem
Citat:
Tycker det är lite av en myt att Linux skulle vara resurssnålare än Windows när man jämför likvärdiga installationer. Den stora skillnaden ligger istället i friheten av att kunna välja exakt vilka services som skall köras, vilken desktop environment man vill ha (eller inte ha) osv. De flesta nybörjarvänliga distributioner av Linux såsom Mint och Ubuntu innehåller betydligt mer bloatware än exempelvis Arch Linux.

Däremot är det lätt att avinstallera bloatware i de fall där det förekommer och Ubuntu LTS 18.04.03 som jag själv kör använder numera omkring 500MB RAM efter uppstart (med Gnome).

Neofetch:
https://i.imgur.com/mNOCx0L.png

Linux är dock inte för alla och även om jag älskar valfriheten, så är jag glad över att kunna dualboota till Windows 10 emellanåt.
Senast redigerad av Walkir 2020-03-26 kl. 23:55.
Citera
2020-03-27, 14:59
Medlem
Freddyfishs avatar
Om du inte gillar mint - kör en annan distro då.
Citera
2020-03-27, 19:00
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyfish
Om du inte gillar mint - kör en annan distro då.

Eller ännu bättre, installera en annan skrivbordsmiljö med några musklick.
Citera
2020-03-29, 16:40
Medlem
spyder123s avatar
Installerade själv Ubuntu nyligen och måste säga att jag tycker det, till skillnad från Linux Mint som ser ut som Windows 2000, är väldigt estetiskt tilltalande från scratch. Och inte heller försöker det fullt ut kopiera MacOS så som Elementary OS gör.

Inga modifikationer => https://ibb.co/DYJ2Pq3
Senast redigerad av spyder123 2020-03-29 kl. 17:13.
Citera
2020-03-30, 15:35
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Installerade själv Ubuntu nyligen och måste säga att jag tycker det, till skillnad från Linux Mint som ser ut som Windows 2000, är väldigt estetiskt tilltalande från scratch. Och inte heller försöker det fullt ut kopiera MacOS så som Elementary OS gör.

Inga modifikationer => https://ibb.co/DYJ2Pq3

Håller med, Canonicals handpåläggning av Gnome i Ubuntu är riktigt bra gjort och estetiskt tilltalande, till skillnad från de som bara försöker kopiera Windows - resp macOS skrivbordsmiljö rakt av.
Citera
2020-03-30, 16:33
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag anser Linux vara ypperligt fint, särskilt för servrar. Dock kan jag inte använda det på min desktop-PC, för jag använder ett flertal applikationsprogram som är inkompatibla.

En invändning är att vissa justeringar av operativsystemet kan tyckas komplicerade i det att extremt kryptiska kommandon ofta krävs för att göra vissa enklare justeringar, under det att Windows erhåller detta med användarvänliga grafiska interface, något som dock har förbättrats avsevärt under senare år. Windows kräver också kryptiska kommandon eller åtgärder för vissa saker (som justering av registret), men inte i samma utsträckning.

En annan invändning kan vara att det anses så otroligt säkert, att motmedel mot dataintrång och så vidare är ett delvis glömt kapitel, bortsett från "härdning" eller justering av operativsystemet, som också krånglar till användningen.
Senast redigerad av Knivur-273 2020-03-30 kl. 17:24.
Citera
2020-03-31, 17:03
Medlem
Linux ser väl ut precis som man själv vill? det går ju ändra på precis allt menar jag konstigt om du inte hittar ngt tema som du gillar

windows 10 är inte heller "snyggt" men jag använder det ändå eftersom det gör vad det ska
Citera
2020-04-06, 16:35
Medlem
Sleepyoh22s avatar
https://i.imgur.com/aoZWPhq.png

Fräsch installation av det dagliga bygget av Ubuntu 20.04 (första release kanditaten är om 10 dagar?) och det släpps väl mot slutet av April Gissar jag? Kan ju givetvis ändras något tills dess men..

Globalt mörkt tema för Gnome, Chromium och Filhanteraren lyder, men att högerklicka på skrivbordet? Nop, vit härlig meny mitt i allt. Varför blir det så med globalt mörkt tema? Är ju visserligen ingen släppt version av Ubuntu, så det kanske ändras. Men en liten detalj som ger en trist vibb åtminstone.
Citera
2020-04-06, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
https://i.imgur.com/aoZWPhq.png
Globalt mörkt tema för Gnome, Chromium och Filhanteraren lyder, men att högerklicka på skrivbordet? Nop, vit härlig meny mitt i allt.
Fungerar det bara bra med Chrome/Chromium så blir jag glad. Tycker att mörkt tema fungerar bra för mig i Ubuntu 18.04.4 LTS med Gnome 3.28.4, men Chrome 80.0.3987.163 har fortfarande stora problem med mörka GTK+ teman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in