• 5
  • 6
2020-04-07, 08:42
Medlem
YLD1989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Windows 98 tycker jag faktiskt var den bästa windowsversionen jämte XP. Inte en massa onödigt krafs.

Jag jobbar med fordon vars program kräver en viss OS och vi snackar inte bilar utan lite tyngre grejer Där måste man använda Windows XP och satan vad jag saknar XP men särskilt W7. Dom är snarlika men satans vad WXP och W7 är logiskt konstruerade. Vill jag nå någonting så finns allt där i samma gränssnitt som man vill ändra på och något på W10 så får man ett närmast Windows Phone-liknande krafs på skärmen som man ändå måste bläddra sig igenom för att komma till en undermeny till kontrollpanelen. Föredrar W8.1 före W10 pga av detta då alla knapptryckningar är detsamma som på sjuan
Jag har jobbat som IT-tekniker med AD bla. från 2003-2012live och 2008 R2 var bäst (var ett par år sedan med tro det hette 2008 R2 men efter det föredrog jag AD 2003 (XP-liknande) har som sagt bytt yrke...
Citera
2020-04-07, 16:59
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
https://i.imgur.com/aoZWPhq.png

Fräsch installation av det dagliga bygget av Ubuntu 20.04 (första release kanditaten är om 10 dagar?) och det släpps väl mot slutet av April Gissar jag? Kan ju givetvis ändras något tills dess men..

Globalt mörkt tema för Gnome, Chromium och Filhanteraren lyder, men att högerklicka på skrivbordet? Nop, vit härlig meny mitt i allt. Varför blir det så med globalt mörkt tema? Är ju visserligen ingen släppt version av Ubuntu, så det kanske ändras. Men en liten detalj som ger en trist vibb åtminstone.

Man måste förstå att Canonical liksom alla andra OS-snickare, Microsoft, Apple mfl ser desktop-OS som legacy och något man måste tolerera men inte slösa för mycket resurser på idag.

Det ser man tydligt också i Windows och macOS, där den förstnämnda har en sörja av interface som ingen bryr sig om att ersätta eller alla de olika nyanser i svart(?) som finns där.

Samma med macOS där i princip ingenting har hänt på de senaste 10 åren förutom ett helt nytt filsystem som var av nöden tvungen eftersom det gamla var state of the art typ tidigt 90-tal som Apple bara byggt på tills det nästan höll på att rasa av sig själv och egentligen riktat till de ytterst få pro-användare som köper deras mac pro.

Molnet för olika virtuella lösningar samt internet of things och support och service är en enorm tillväxtmarknad för alla dessa företag där vi bakåtsträvande desktopanvändare ses som besvärliga och olönsamma.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in