2020-04-06, 13:48
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är sorgligt. Men två förklaringar 1 De flesta läkare som har dött är familjeläkare (husläkare). De har ofta saknat skyddsutrustning 2 Många av dem har varit mycket gamla. Den äldsta 92 år, då det är vanligt i Italien att fortsätta som familjeläkare när man har pensionerat sig.
Jag har sett listan med döda italienska läkare när det var ca 60 stycken.
De flesta var gamla. Någon enstaka i femtioårsåldern.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nej den jag menar har folk som är 25-35 i relativt fina kläder som vacklar och faller eller redan fallit på gatorna. En ung kvinna med långt mörkt hår t ex.
Du tycker inte det är märkligt att man avlider på några sekunder av en lunginflammation?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
En pandemi följer en kurva som först är exponentiellt ökande för att sedan bli en radikal minskning. Vad jag vill minnas så är sällan minskningen exponentiellt avtagande, i samhället, utan mer drastisk är så.

Det du tänker på är troligtvis en logistisk kurva, eller S-kurva.
Citera
2020-04-06, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Det finns många platser där man inte har vidtagit de mest drakoniska åtgärderna och ändå klarat sig väl (Japan, Sydkorea, Hong Kong, Singapore etc). Eftersom vi har dessa alternativa exempel så blir det ganska enkelt att se att skräckprogandister som denne brittiska forskare ljuger.

Dödlighet på 1 % förresten, uppenbarligen förstår du ingenting. Den siffran är beräknad utifrån bekräftade fall. Den kan inte överföras på hela befolkningen, som är en mycket friskare grupp. I övrigt så kan du väl återkomma när du lärt dig stava till Storbritannien.

Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Varför gör vi inte som länderna du nämnde då? Det vore ju superduper.

Nä dödligheten är 0,0000001 då kanske? Vad är den på?

Man vet inte? Bra då tar vi risken och släpper corona löst!

Wooow ett sk "felstavningsargument"! Du är så beläst och cool! Inte alls ovanligt från er sida att reagera på sånt och känna er överlägsna! Inte alls

Du tror förresten inte dödligheten ökar markant när sjukvården blir överbelastad? Har du överhuvudtaget tänkt på det?
Eller hittar du något mer stavfel istället?
Citera
Medlem
Va, bara fem döda idag och klockan är två!? Kan det stämma?
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag skulle inte önska att Tegnell jobbade non stop i "några månader".

Han behöver vila precis som vi alla andra.

Jag tror han har koll själv på hur mycket han orkar jobba. Ingen kan jobba ”non-stopp” i ens några dagar.

Det enda jag säger är att AT, precis som alla andra med viktiga uppgifter i samhället just nu, får vänta med semestern tills stormen lagt sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Du tar i för hårt och pratar om diktatoriska lagar(rädsla för en Orban?).
Men lagar som stiftas av riksdagen är demokratiska. Man kan inte göra som man vill bara för att det gynnar en själv med nuvarande lagar. Försök återgå till vänstertrafik och se vad som händer.
När började gemene svensk att slaviskt följa lagar? Vi har redan massor av lagar som inte efterföljs mer än när folk känner för det, inte vill åka dit. Smittskyddslagen finns redan. Vi har en allmänfarlig smitta i landet. Känner du något minsta symptom eller vet att du kan ha blivit smittad så säger lagen att du ska stanna hemma/isolera dig från andra. Ändå är människor ute och jobbar, handlar, går på gym, åker i kollektivtrafiken med till exempel hosta. Man hör hostande människor varenda dag, var man än är.
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
I Nederländerna ser vi återigen sjunkande antal smittade samt döda efter detas stagnering. Verkar som om de har kvävt utbrottet i sin linda. Positivt! Belgien verkar följa samma mönster, förväntar mig sjunkande dödstal där snart också efter en längre tids stagnering.
Citera
2020-04-06, 13:50
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Postar ännu en gång. Flockimmunitet är motbevisad.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2604821012957858&id=591566134 283366
Originalartikeln.

https://www.berlingske.dk/samfund/nu-er-den-her-en-ny-test-skal-give-klarhed-over-danskernes-flokimmunitet

Nu har ju Danmark gått emot flockimmunitet genom att stänga ner hela landet. Det intressanta är ju motsvarande undersökning i ett land som har strävat mot flockimmunitet.
Citera
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Dessa videor är gamla, början av mars. Inte hört mycket från Iran sedan dess. Deras siffror är väldigt skumma då antal döda och smittade i princip ökat linjärt hela tiden. Skulle tro att de ligger i nivå med Italien egentligen då deras utbrott började i princip samtidigt och följde samma mönster tills Irans siffror stagnerade på ett onaturligt sätt sett till övriga världen.
Det är viktigt för dem att tona ner vidden av problemet, sannolikt mycket större egentligen.

Hört från anhöriga i länder i forna soviet utanför Europa där personer dör i Corona, men officiellt finns inga smittade.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Iran has just arrested the man who took the video! Fy fan hur det är
Bra gjort Iran, det måste bli slut på det här filmandet i stående format.
Citera
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vi kommer som sagt att få veta hur det förhåller sig i sinom tid. Att sjukvården saknar kapacitet borde varje normalfuntad medborgare ha förstått för länge sedan.

Det borde varje normalfuntad medborgare sannerligen ha gjort. Det gör det ännu mer obegripligt att du med sådan emfas hävdar att yngre människor inte i någon betydande utsträckning kommer att dö av covid-19. Men visst, den som lever får se. Min lunginflammation verkar äntligen ge med sig, så jag har goda förhoppningar om att en dag få ta del av statistiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in