2020-04-06, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Allt avgörs av hur Boris Johnson klarar coronan. Dör han av sjukdomen kommer världen och världens ledare gripas av panik. Klarar han sig bra, kommer det skapa ett lugn.

Så är det tyvärr i vår kändisfixerade värld.

Delvis sant, men allt hänger inte på en person. Fast visst, skulle en extremt känd person på 55 år avlida, så visst skulle det bli reaktioner.
Citera
2020-04-06, 09:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shackblaf
Tage Erlander lånade som bekant Ghandis bevingade ord "ett samhälle bör bedömas efter hur det behandlar sina mest utsatta" som grundfundament till fokhemsbygget. Men nu har stora delar av politiken och folket, liksom FLASHBACKE, hittat andra kriterier att bedöma utefter. Pandemin dödar sista spillran av folkhemmet nu, om det fanns något kvar...

Att "en rätt härlig värld" stiger upp ur askan om man låter gamla och tjocka duka under till förmån för marginellt bättre ekonomisk tillväxt i jämförelse med omvärlden, det tvivlar jag på.
Det man sår får man skörda.

De statliga institutionerna har sått en draksådd, där egocentrism premierats.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vet ej om det redan har kommit fram att England premiärminister troligtvis behövde extra syre plus att man tog blodprover och röntgade hans lungor. Han har haft feber i 11 dagar och han är trött. Många Corona-patienter dör ju under den andra veckan.

Problemet är att det inte finns någon självklar ersättare för honom. Det existerar inte någon vice premiärminister utan i så fall kan hans ersättare bli utrikesminister eller någon annan minister. Det är oklart.

Dom har ju gått ut och sagt att han mår bra och förväntas vara tillbaka att arbeta på distans snart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jämförelse med Tyskland vad gäller antalet IVA-platser:

Redan före pandemin hade Tyskland 28 000 intensivvårdsplatser med respirator, 34 per 100 000 invånare – nu är siffran uppe i 40 000.

Sverige hade före pandemin 526 intensivvårdsplatser i hela landet, enligt Svenska Intensivvårdsregistret. Många sjukhus har de senaste veckorna byggt ut kraftigt, och Socialstyrelsen uppgav häromdagen att man har utökat med ungefär 300 platser i hela landet efter covid-19 utbrottet. Det blir 8 platser per 100 000 invånare.

Notera att man inte skriver något om respiratorer för de svenska intensivvårdsplatserna. För det finns inga fler sådana. Grattis svensken, du fick något annat istället.
Jeg tror at det finnes respiratorer på alle intensivvårdplasser, ettersom en intensivvårdplass skal være fullt utstyrt med nødvendig utstyr inkl respirator. Jeg vet ikke om jeg har misforstått.

I Sverige produseres det også respiratorer, var det noen som fortalte om.
Citera
2020-04-06, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Jag har börjat förstå det. När jag tänker efter så är det egentligen inget konstigt då svensken länge har gillat att semestra i diktaturer och gynna deras ekonomi.

Eller flytta hela västerlandets tillverkningsindustri till en diktatur som vi gjort de senaste decennierna?
Citera
2020-04-06, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Din tro på att Sverige har möjlighet att sättas i karantän med vakter utanför varje hus är väldigt naiv. Vem ska upprätthålla nya diktatoriska lagar?

Vem har pratat om att sätta Sverige i karantän med vakter? Vi skulle kunna minska smittspridningen genom stänga ner mycket mer, men ändå uppmana folk att röra sig utomhus, Sverige är en enda stor jäkla glesbygd och det finns skog och mark för alla att röra sig i och hålla avstånd samtidigt.

Vakter vid hus...så korkat skrivet
Citera
2020-04-06, 09:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Har det skett ?
Uppsala har gått ut och sagt att man inte har resurser att avvara. Vilket givetvis är risken när man medvetet låter smittan spridas fritt. Hade man stängt Sthlm och låtit huvudstaden få stora mängder smittade så kanske resurser hade kunnat plockas in.
Nu kommer de behöva sina platser själva.
Citera
2020-04-06, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad vill du säga med det?

Informera om att Sverige har sitt första IVA-fall i den åldersgruppen?
Citera
2020-04-06, 09:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Så för att både äldre och yngre har andra sjukdomar så är det okej att de dör. Det spelar alltså ingen roll om de har sjukdomar som med medicinering ger ett normallångt och bra liv att de dör i förtid av corona.
Unga människor som kanske genom tillfällig sjukdom är extra utsatta dör pga corona.
Även de som med allvarliga sjukdomar som med rätt hjälp fortfarande haft några år kvar plötsligt dör av ett jäkla virus. Det är många äldre och medelålders som går bort, människor som betyder oerhört mycket för den yngre generationen. Eller barn och unga som i normala fall fått ett bra liv skall släckas av ett virus.
Din människosyn är inte tilltalande.

Tror du att de hade många år framför sig?

Hur ställer du dig till att det är 70000 +80 som i genomsnitt dör i Sverige varje år? Nu är det alltså knappt 500 personer som dött i covid-19. Jag är tämligen säker på att det är bland dessa 70000 som dessa 500 återfinns.

Med andra ord det dör riktigt, riktig många äldre varje år som betyder oerhört mycket för den yngre generationen. Vad gör du åt det?
Citera
2020-04-06, 09:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg tror at det finnes respiratorer på alle intensivvårdplasser, ettersom en intensivvårdplass skal være fullt utstyrt med nødvendig utstyr inkl respirator. Jeg vet ikke om jeg har misforstått.

I Sverige produseres det også respiratorer, var det noen som fortalte om.
Det har stått äldre i förråd som plockas fram. 200 at nya kommer i April, de övriga 800-900 st Getinge bygger på en månad skickas utomlands
Citera
2020-04-06, 09:59
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Tegnell har med bestämdhet påpekat ett antal gånger att han vill att så många som möjligt skall smittas just för att hans teori är att det skall sluta med flockimmunitet och då måste de man påstår vilja skydda dö och det säger man inte.
Tegnell kommer med alla medel se till att allt som motverkar smitta inte skall användas.
De räknar med att de man påstår sig vilja skydda dör och helst i mindre snabbt förlopp så att IVA platser räcker till.
Så tolkar jag allt. Kan ha fel, kan ha rätt.
Jag tror du har helt rätt i vad du skriver, Tegnell utför sitt eget experiment och han har förmodligen med övriga inom FHM räknat på olika förlopp och utgång av deras strategi.
Han har redan från början haft för avsikt att låta smittan vara och inte stoppa den, vilket skulle varit det mest logiska agerandet inledningsvis.
Citera
2020-04-06, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Samma här, dom flesta är likgiltiga. Men jag börjar känna att vi Skåningar börjar tröttna lite på det här med att sitta hemma och se våra affärer och restauranger gå i konkurs med så väldigt väldigt få smittade och döda.

Det är samma med mig, jag isolerar mig 100% frivilligt och går bara ut med hunden och handlar mat. Annars är jag hemma. Men hade jag blivit tvingad av staten att vara hemma hade jag nog mått sämre och känt än mer hat mot politiker och regeringen.
Bor för tillfället i Region Kronoberg med 0 döda och få smittade. Här börjar också uppstå en viss irritation över de enorma konsekvenser stockholmares nonchalans och somaliers....fått för hela Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in