Citat:
Ursprungligen postat av
Chantre
Dels ett par i tråden som laborerade med prognoser samt
https://www.expressen.se/nyheter/professorn-nara-en-miljon-svenskar-kan-ha-smittats/
Ett par sidor bak i tråden gjordes en prognos när 60% skulle vara smittade i stockholmsregionen. Vad jag minns så skulle det ske i slutet på april. Rimligen skulle då viruset försvinna och inte kunna hitta fler värdar att infektera.
Sambandet mellan biologiska skeenden och matematiska formler är sällan fullständig. Det är först i efterhand man kan konstruera de matematiska samband som finns mellan en epidemi och matematiken för densamma.
Tillväxttakten av bakterier i petriskålar följer ganska väl en exponentiell, matematisk modell (tills skålen är knökfull av bakterier) i naturen eller samhället . . . . not so much . . . det är för många faktorer som spelar in - smittskyddsåtgärder och mutationer i mikroorganismen (åtminstone när det gäller RNA-virs) för att nämna två sådana faktorer. (Nu verkar det ändå komma rön om att just SARS-CoV-2 inte muterar så friskt som jag tidigare trott.)
En pandemi följer en kurva som först är exponentiellt ökande för att sedan bli en radikal minskning. Vad jag vill minnas så är sällan minskningen exponentiellt avtagande, i samhället, utan mer drastisk är så.