Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Men då kan ju alla resonera: jag åkte med min egen bil till fjällen - så jag smittade nog ingen på vägen..
Varför kunde han inte stanna på slottet i Drottningholm?
Det har ett symbolvärde om inte annat.
Ulf Ahldelson fick ju kritik när han åkte till sitt sommarställe på västkusten. Han åkte egen bil. Ulf är äldre än kungen så han kanske svävar i större livsfara än han.
Jag menar att det blir konstigt att predika en sak - och göra en annan sak själv.
Man får väl använda huvudet också. Självklart smittar man ingen om man åker i egen bil, sedan bor i egen stuga (eller slott, för den delen), inte går på några kaféer eller restauranger, inte roar sig med att shoppa eller gå på after ski, utan ägnar sin vistelse i fjällen åt att åka längdskidor alldeles ensam i den vilda naturen. Kort sagt, resande per se är ju inte smittfarligt, utan det beror ju på i vilken mån man frotterar sig med andra människor längs vägen eller på destinationen.
Lite som när folk tror att man "inte skall gå ut". Det är ju snarare tvärtom: Gå gärna
ut, alltså ut i den friska luften, men gå inte
in när du är "ute", dvs gå inte in i köpcentra, affärer, kaféer, gym, biografer, barer, bowlinghallar, bibliotek eller på besök hos morfar på äldreboendet. Och förflytta dig på egen hand, dvs genom att gå, cykla, köra bil, paddla kanot eller segla din egen jolle, så smittar du ingen, men åk inte buss, tåg, flyg, färja eller ens taxi.