2020-04-06, 12:44
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Läste ett reportage i Expressen, där man skriver att vi har brist på respiratorer åt alla som inom en snar framtid kommer att vara i behov av dessa. Ändå tillverkas det tusentals nya respiratorer, som vi istället skickar till andra länder.

Vad är tanken bakom detta?
https://www.expressen.se/nyheter/qs/risk-for-respiratorbrist-da-sands-nya-utomlands/
Tanken är väl att företagen fortfarande får sälja till de som beställer först. Kanske kan vi likt USA aktivera nån lag som jämställer det med krig och tvingar företag att producera åt Sverige? Jag är osäker på om det vore så lyckat,kanske behöver vi annat från andra länder, ja t.o.m delar för dessa respiratorer?
Citera
2020-04-06, 12:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Självklart har de det. Likaså som många andra familjer - typ familjen Wallenberg som har ett eget skyddsrum hemma hos sig..

Har du varit hemma hos familjen Wallenberg?
Citera
2020-04-06, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men då kan ju alla resonera: jag åkte med min egen bil till fjällen - så jag smittade nog ingen på vägen..

Varför kunde han inte stanna på slottet i Drottningholm?

Det har ett symbolvärde om inte annat.

Ulf Ahldelson fick ju kritik när han åkte till sitt sommarställe på västkusten. Han åkte egen bil. Ulf är äldre än kungen så han kanske svävar i större livsfara än han.

Jag menar att det blir konstigt att predika en sak - och göra en annan sak själv.
Man får väl använda huvudet också. Självklart smittar man ingen om man åker i egen bil, sedan bor i egen stuga (eller slott, för den delen), inte går på några kaféer eller restauranger, inte roar sig med att shoppa eller gå på after ski, utan ägnar sin vistelse i fjällen åt att åka längdskidor alldeles ensam i den vilda naturen. Kort sagt, resande per se är ju inte smittfarligt, utan det beror ju på i vilken mån man frotterar sig med andra människor längs vägen eller på destinationen.

Lite som när folk tror att man "inte skall gå ut". Det är ju snarare tvärtom: Gå gärna ut, alltså ut i den friska luften, men gå inte in när du är "ute", dvs gå inte in i köpcentra, affärer, kaféer, gym, biografer, barer, bowlinghallar, bibliotek eller på besök hos morfar på äldreboendet. Och förflytta dig på egen hand, dvs genom att gå, cykla, köra bil, paddla kanot eller segla din egen jolle, så smittar du ingen, men åk inte buss, tåg, flyg, färja eller ens taxi.
Citera
2020-04-06, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Tanken är väl att företagen fortfarande får sälja till de som beställer först. Kanske kan vi likt USA aktivera nån lag som jämställer det med krig och tvingar företag att producera åt Sverige? Jag är osäker på om det vore så lyckat,kanske behöver vi annat från andra länder, ja t.o.m delar för dessa respiratorer?

Men vi har fortfarande varken medicin eller personal till hundratals respiratorer. Hur mycket ni än vill. Vi kan beställa massa saker, men vi måste ha utbildad personal och allt annat med.
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Men vi har fortfarande varken medicin eller personal till hundratals respiratorer. Hur mycket ni än vill. Vi kan beställa massa saker, men vi måste ha utbildad personal och allt annat med.
Sant!
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Jag lever hellre ett rikt och fritt liv och offrar 90-åringar än att leva på 10 kr om dagen och i en diktatur.
Okay.
Jag hade inte fattat att man måste välja mellan dessa två alternativ. Då förstår jag hur din hjärna funkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Men du kanske tycker om att kunna avrättas för fel åsikt?
Say what?
Citera
2020-04-06, 12:49
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Som vanligt ett påstående utan underlag från dig. Vad baserar du det här på? Har du tillgång till hemlig statistik?

DN gjorde en undersökning.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/detta-vet-vi-om-de-som-hittills-har-dott-i-covid-19/

Medelåldern kan vara 82 och majoriteten under 80. Grundskolematematik.

Sett statistiken över döda och åldersgrupp, minns dock ej för vilket land. Googla och du ska finna.
Citera
2020-04-06, 12:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
När jag följer länken hittar jag ett diagram där det framgår att 70 % av de avlidna är 80 år eller äldre. Jag finner ingen information om deras hälsoläge jämfört med genomsnittet för samma ålderskategori. Om jag har missat några data för detta så får du gärna citera det som står. Expressens sidor är oerhört röriga och jobbiga att leta på.

Du tror att det finns uppgifter om folks hälsosituation?

Du bör nog ställa följande frågor till dig själv.

- Vilket är mer sannolikt att en 80 åring eller en 70-åring ska dö?
- Vilket är mer sannolikt att en 80-åring med svårare sjukdom eller en 80-åring utan svårare sjukdom ska dö?
- Vilket är mer sannolikt att personer över 80 eller yngre personer ska dö i en virusepidemi?
- Vilket är mer sannolikt att åldersfördelningen på avlidna i covid-19 följer åldersfördelningen för döda generellt sett eller avviker från den generella åldersfördelning över döda?
Citera
2020-04-06, 12:50
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, alla är döda sedan 20 år tillbaka. Folk dör i annat än covid-19 ser du. Faktum är att det är väldigt få hittills som dött i covid-19 i Sverige.

Dt är ju du med flera som talar om [och hoppas på] stora dödstal. Jag vill att det ska vara så få som möjligt, men jag vet ju att folk dör. Det verkar dock du helt omedveten om.
Det är nog egentligen väldigt få som hoppas på höga dödstal.
Om man däremot tror att det blir många som dör så är det en helt annan sak.

För egen del är jag försiktigt positiv. Där jag bor har folk tagit saken i egna händer i flera veckor. Inte många barn går till skolan, skall de leka med kompisar så får de göra det utomhus, folk jobbar hemifrån eller sjukskriver sig vid minsta snuva osv.. Jag tror att det ger effekt hos oss.
Citera
2020-04-06, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Man får väl använda huvudet också. Självklart smittar man ingen om man åker i egen bil, sedan bor i egen stuga (eller slott, för den delen), inte går på några kaféer eller restauranger, inte roar sig med att shoppa eller gå på after ski, utan ägnar sin vistelse i fjällen åt att åka längdskidor alldeles ensam i den vilda naturen. Kort sagt, resande per se är ju inte smittfarligt, utan det beror ju på i vilken mån man frotterar sig med andra människor längs vägen eller på destinationen.

Lite som när folk tror att man "inte skall gå ut". Det är ju snarare tvärtom: Gå gärna ut, alltså ut i den friska luften, men gå inte in när du är "ute", dvs gå inte in i köpcentra, affärer, kaféer, gym, biografer, barer, bowlinghallar, bibliotek eller på besök hos morfar på äldreboendet. Och förflytta dig på egen hand, dvs genom att gå, cykla, köra bil, paddla kanot eller segla din egen jolle, så smittar du ingen, men åk inte buss, tåg, flyg, färja eller ens taxi.

Fast om man redan är ovetandes smittad, och är i inkubationstiden/fasen, så kommer ju sjukdomen säkert att bryta ut på resmålet, som kanske inte har vårdkapacitet att ta hand om en, (om man blir riktigt dålig), det är väl däri faran kan ligga också.
Citera
2020-04-06, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker

Jag håller med dig såklart. Giesecke försökte säga detta när han berättade att han och frun ska till fjällen under påsken.. ;-)

Tegnell har tillsvidare inte sagt ngt angående hur han tänker tillbringa påsken: med vem och var ;-)
Citera
2020-04-06, 12:54
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Medelåldern kan vara 82 och majoriteten under 80. Grundskolematematik.

Sett statistiken över döda och åldersgrupp, minns dock ej för vilket land. Googla och du ska finna.
Hur många 120-130 åringar har vi som uppväger ett större antal i åldersspannet 19-29?

Italien, Spanien ligger runt 79-81 år i snitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in