2020-04-06, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Går ju att stifta lagar som tvingar fram kremeringar. Inte för att det skulle hända i Sverige dock.

Då hade det tagit hus i helvete
Citera
2020-04-06, 15:13
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det vore nog en medicinsk (eller egentligen epidemiologisk) sensation om inte detta virus följer samma mönster som alla andra virus som ger upphov till luftvägsåkommor.
Obs att jag håller med dig.
Citera
2020-04-06, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
I Sverige har det tex dött 17 gånger mer än Finland!

Plana ut? Kurvan går upp!
https://i.imgur.com/wDceMap.png

Man bör inte endast gå på dödsfall utan även hur stor belastningen på vården är och hur många nya bekräftade fall som registreras.
Citera
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Jag talar om den relativa ökningen. Inte den absoluta.

Om du kollar Worldometers så stämmer inte de riktigt kolla c19.se istället. Ja vi hade 2 dagar med en svacka men denna vecka ska du få se på ökning
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det där blev jag nyfiken på, hur ska personen smitta innan den uppvisar symptomen?
Och med symptom menar jag verkligen det mildaste symptom som kan kännas.

Finns flera rapporter om att folk smittar innan symptom. Du har väl hört talas om asymptomatisk smitta?

https://www.di.se/bors/telegram/7b8c80d5-d2f7-477f-be46-8824302a7bc7
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kan-den-som-inte-har-symtom-smitta-andra/
Citera
2020-04-06, 15:15
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
Kan inte Tegnell visa de tillplattade, flacka kurvorna som han pratar om hela tiden så att det kan bli tydligt för oss andra också. Jag har svårt att se dessa tendenser. Inte en enda gång har han visat "se här hur kurvan är platt eller hur den håll er på att avta." Alla kurvor jag ser fortsätter uppåt med ganska hög fart...

Vi har fortsatt "ledig kapacitet" på IVA. Antalet nyinlagda håller sig på en hanterlig nivå.

Är du en hobby-epidemiolog?
Om inte, i vilka internationella sammanhang har du arbetat med smittspridning?
Citera
2020-04-06, 15:15
Medlem
Citat:
Det där blev jag nyfiken på, hur ska personen smitta innan den uppvisar symptomen?
Bl.a. ved å puste og ved å snakke.
Smittede personer uten symptomer kan også spre smitte.

Og derfor burde alle bruke munnbind eller maske.
Senast redigerad av POlROT 2020-04-06 kl. 15:18.
Citera
2020-04-06, 15:16
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rightclaw
1 miljon svenskar kommer dö det går inte prata bort. tror man på john hopkins och Baghdad Tegnell är man en lämmel utför stupet. ju fler som smittas desto göre dödstal & ingen absolut ingen kan undvika covid19, många har inga symptom, det är just nu ca 2 miljoner smittade i Sverige & 10% dör. sen kan man bli återsmittad och det finns ingen flock immunitet på ett corona virus.
477 döda än så länge.

200 tusen ska ha dött eller rimligen dö inom någon vecka.

Verkar vara en extrem mörkläggning från statens sida.

Undrar var de förvarar alla döda? I bergrum?
Citera
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är ingen teori. Det är faktum. Det kan man se i kliniska data . . .

Hur förklarar man Ecuadors situation?
Citera
Medlem
kato85s avatar
Tegnell säger att det inte smittar aerosolt, det visar sig senare att det smittar aerosolt.

Tegnell säger att man inte smittar asymptomatiskt, det visar sig senare att det smittar asymptomatiskt.

Tegnell säger att skyddsmask inte skyddar, det visar sig att skyddsmask skyddar.

Anders Tegnell är utmärkt som kontrafaktisk källa.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
Kan inte Tegnell visa de tillplattade, flacka kurvorna som han pratar om hela tiden så att det kan bli tydligt för oss andra också. Jag har svårt att se dessa tendenser. Inte en enda gång har han visat "se här hur kurvan är platt eller hur den håll er på att avta." Alla kurvor jag ser fortsätter uppåt med ganska hög fart...

Det där med kurvor kan man faktiskt ange lite mer precist. Se om det går att hitta en formel för dom.
Nu är det lite darrhänt. Mer eller mindre brant. Kan inte nån matematiker eller statistiker här, räkna på det?
Citera
Medlem
Citat:

Forskning visar att SARS-CoV-2 ofta smittar flera dagar innan symtomen uppstår, och upp till en vecka efter.

Att Sverige fortfarande tror att viruset bara smittar under symtom är helt fantastiskt?

Även i normala samtal finns det mängder av aerosoler som kommer ut ur munnen, man kan smitta andra genom att bara prata med dem utan att hosta eller nysa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in