2020-04-06, 11:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
LoLoLoL Det vore ju hysteriskt roligt om munskydd skulle visa sig ha bra effekt. Danskarna ska starta en stor studie om det.

Jag tror att handtvättandet har störst effekt inom vården. Efter svinisen visade det sig att sjukhussmittor gått ned radikalt och det tror jag att man uppmanades tvätta och sprita händerna.

Att man propagerar mot munskydd är nog inte något annat än försök att ransonera användandet så att sjukvården inte blir utan. Nu har "experter" även pratat emot handsprit. Varför? Jo, för det är brist på handsprit. Ger mig inte mycket för dessa propagandister.

Jag tror även att fokus på handtvätt är ett sätt att hålla nere ANDRA smittor, så att folk inte behöver ta upp vårdens resurser med dem.
Citera
2020-04-06, 11:44
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Grönsaker?
Ett lite slarvigt uttryck som betecknar mycket äldre människor som inte är mentalt eller rörelse närvarande längre pga överålder.

Delvis fel att använda grönsak nedsättande eftersom nyare forskning visar att vegetabilier har ett enormt utvecklat levnadsmönster.
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Herregud så mycket skitsnack.

Jag märker att du aldrig arbetat på en intensivvårdsavdelning.

Skitsnack? Om du inte kan läsa innantill eller ta till dig saklig information så borde du avhålla dig från att skriva på FB. Du gör bara bort dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är munskydd som är nyckeln till att stoppa detta virus. Ingen tvekan om det. Det blir bara tydligare för var dag. Handhygienen är därför en helt marginell fråga. Folk behöver inte vara så rädda att bli smittade av varor i affären och så. Det är munnen och näsan som måste skyddas.
Därför är det också väldigt viktigt att hålla restauranger, serveringar och bespisningar stängda eftersom man inte kan äta med munskydd. Ett annat problem med munskydd är naturligtvis småbarn.
Annars borde det vara obligatoriskt. Då skulle man även slippa karantän och folk kan gå till skolan och jobbet i stort sett som vanligt.

Man kan fortfarande äta på restaurang om det inte är fullsmockat med folk. Plus att uteserveringar är ett bättre alternativ - vilket exempelvis Stockholms stad har uppmärksammat genom att tidigarelägga tillstånden till detta.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Nej den informationen finns inte att tillgå vad jag sett.
Men det står att pojken vårdas ,det gör man bara med sjuka .såklart han är sjuk i covid-19.
Citera
2020-04-06, 11:45
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Breaking

Även Danmarks tidigare statsminister går nu ut offentligt och kräver flockimmunitet.

Tegnell äger snart hela jordgloben

Alla överger Anders Tegnells linje nu. Även den svenska regeringen:

Citat:
Tecken på att regeringen kan överge svenska linjen

https://www.svd.se/ett-tecken-pa-att-regeringen-kan-overge-den-svenska-linjen
Citat:
Regeringen vill att den nya lagen, som ger den ökade maktbefogenheter, införs omedelbart och ska gälla i tre månader. Syftet är kunna fatta snabba beslut kopplat till coronapandemin utan att vända sig till riksdagen.

Det kan handla om begränsningar av folksamlingar och nedstängning av köpcentrum och andra handelsplatser. Regeringen vill även kunna fatta beslut om att stänga barer nattklubbar, gym, kaféer och sportanläggningar.

Det kan också handla om begränsningar för transporter och tillgången till infrastruktur, som hamnar, flygplatser samt buss- och järnvägsstationer.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/regeringen-begar-okad-makt-for-att-stoppa-viruset/

Snart är det bara Anders Tegnell som är ensam kvar.
Citera
2020-04-06, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men varför skulle vanliga människor inte kunna använda tvål och vatten? Och lämna handspriten till vårdpersonalen? Vårdpersonalen har ingen möjlighet att hela tiden tvätta händerna, men vi vanliga har tillgång till tvål och vattens nästan jämt.

Tvål tycks dessutom bita bättre än handsprit.

Jag vill även nämna att Dr WOLD som figurerar i media har redan långt innan Corona pratat öppet om handsprit och dess betydelse och sagt att det endast är en nödlösning.

Detta är en ickefråga. Som sagt så är vanlig tvål effektivare än alkohol mot viruset. Däremot kan alkohol användas för att desinfektera munskydd visir och andra saker som man har på sig.
Men annars så är det inte handhygienen som är det viktiga. Viruset sprids till 99% genom luften. Det är där man skall lägga krutet inte på handsprit.
Citera
2020-04-06, 11:46
Medlem
Bluebeast72s avatar
Måndag, vi håller fortfarande viruset stången, viss eftersläpning efter helgen men med påsk annalkande o bättre väder på ingång kan vi konstatera Tegnell gjort ett bra jobb. vår strategi tycks lyckas o danmark följer oss o öppnar upp.

Tack Tegnell o Heja Sverige!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror även att fokus på handtvätt är ett sätt att hålla nere ANDRA smittor, så att folk inte behöver ta upp vårdens resurser med dem.

Precis! Det finns ju vinterkräksjuka och annat skit man kan drabbas av och att tvätta händerna kan ju aldrig vara fel.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Hittade samma uttalande som gjordes i Aftonbladet där artikeln togs bort.

Munskydd kan hjälpa

Ytterligare nytt från myndigheten är att munskydd, som Folkhälsomyndigheten fram till nu vidhållit inte fungerar som skydd mot sjukdomen kan ge ett skydd.

– Nu finns det ny data på att munskydden faktiskt kan hjälpa mot droppsmitta. Vi får ny kunskap hela tiden, säger Karin Tegmark Wisell.

KÄLLA.SVT.(Se länk)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-vi-kommer-kunna-testa-100-000-personer-i-veckan

Detta kommer garanterat att tas upp vid presskonferansen 14.00.
Ännu en sak FHM har ändrat sig om, även om det sedan flera veckor tillbaka fanns fakta som visade på att en ansiktsmask motverkar risken att bli smittad.
Nu väntar jag på att FHM skall gå ut med att smittan är aerosol dvs luftburen vilket dom ihärdigt förnekat.
Citera
2020-04-06, 11:47
Medlem
Kommer Sverige svälja stoltheten med den fängslade journalisten i Kina och börja importera sjukvårdsmaterial därifrån?
Citera
2020-04-06, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Skitsnack? Om du inte kan läsa innantill eller ta till dig saklig information så borde du avhålla dig från att skriva på FB. Du gör bara bort dig.

Problemet är att du för ett teoretiskt resonemang och har NOLL erfarenhet av hur det är i praktiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in