2020-04-06, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Att stänga ner Sverige kommer förmodligen aldrig bli aktuellt med tanke på FHM strategi och förhållning till en långsam smittspridning.
Men en karantän av Stockholm&Sörmland blir sannolikt inte heller aktuellt även om det ur smittskyddssynpunkt vore rimligt.
Vi får leva med smittan och framöver kommer nog fler uppmaningar från FHM men mer än så skulle överraska mig i vart fall.

Hur jag än vrider och vänder på vilka skäl och orsaker som FHM har haft när dom inte satte landet i karantän så kommer jag inte fram till en rimlig förklaring/orsak.
Hans mantra om hur dom eftersträvar en långsam smittspridning, samtidigt som dom flesta länder antingen hade stängt ner eller skulle göra det. Det visar på att Tegnell&Co redan hade haft ett betänkande i frågan och slutsatsen blev en strategi som gick emot världens länder.

Men vem vet han har ändrat sig oräkneliga gånger och hur deras strategi ser ut (om vi skulle få ett antal döda på mellan 150-250 per dygn) vet dom nog inte själva? vissa nedstängningar i olika områden får vi säkert se men något mer drastiskt är inget att hoppas på.
Alla regeringar har att kalibrera mellan åtgärder på kort och på lång sikt. På kort sikt: stoppa smittspridningen och begränsa antalet döda. På lång sikt: se till att de 99,98% av befolkningen som inte avlider har ett fungerande samhälle att återgå till när (den första) krisen är över.

Sverige har kalibrerat mer på medellång och lång sikt, andra länder har - troligen i panik - valt att ratta på kort sikt.

Andra har inte kalibrerat och rattat alls utan bara kapitulerat.

Om några månader kommer vi att kunna dra några första, mkt preliminära slutsatser.
Citera
2020-04-06, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
När man väljer ledare är det meningen att de skall leda - även i kristider.
Ja? Jag fick inte lägga ansvar på våra styrande politiker så jag vill veta vem som är ansvarig. Att Lövet försöker låtsas att Tegnell och FHM har bestämt allt håller inte för granskning. De behöver regeringens godkännande för att det ska införas några åtgärder.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Korkat resonemang. Man lever tills man dör och så länge man lever skall man betraktas som en fullgod medborgare med samma mänskliga och juridiska rättigheter som alla andra. Förväntad livslängd har ingen som helst betydelse.

Varför gör du då inte uppror och förfasar dig över att 70000 + 80 dör varje år? De levde ju innan de dog.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det är precis därför (när allt detta är över), som det bör bli någon form av sanningskommision/haverikommission, eller vad man nu vill kalla det.

Även om nu inte ett direkt tjänstemannaansvar finns och det kanske inte går att fälla dem rättsligen, så bör de ansvariga ställa till svars på det sätt som lagen tillåter.

Är bara att hoppas att folk går samman och kräver det. Och att inte folket glömmer och sjunker in i någon slags 'Let's Dance - och fredagsmys -dvala" istället. Men tror inte risken är så stor för det. Tror tyvärr att detta skapar djupa sår i befolkningen. Men att det också är det som gör att vi åtminstone minns att kräva den nödvändiga granskningen. Tyvärr och mycket sorgligt, kommer ju då redan många ha avlidit i onödan, högst troligt. Mycket hemskt. Men kanske att vi kan ge de avlidna någon form av upprättelse i alla fall...
Det vi behöver i Sverige är en författningsdomstol.
Som det ser ut idag och har gjort under många år så kommer dom alltid undan, dom innehar en slags ansvarsimmunitet som gör att dom kan fatta beslut hur dom vill utan att riskera något.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Väldigt få över 80 år har många år framför sig. Jag kan inte besvara dina frågor på annat sätt.

Du och många med dig glömmer helt bort hur många äldre över 80 som faktiskt dör varje år i åldersrelaterade sjukdomar. Det är ju mycket troligare att en svag 80 åring dör i covid-19 i stället för några månader senare i bakteriell lunginflammation, än att en fullt frisk person ska göra det.

Detta med att vara människovän är något som folk får för sig när de helt plötsligt får insikten om att folk faktiskt dör. Det är som när flygplanet störtade i Umeå ifjol. Då var de döda där så mycket mer uppmärksammade än de personer som samtidigt dog i en bilolycka lite längre bort.

Läs mitt första inlägg, jag har inte pratat om 80+ och multisjuka.
Citera
2020-04-06, 11:19
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Det kommer helt säkert nya restriktioner idag eller imorgon. Nu ska det bromsas. Tillräckligt många är smittade. Nu ska vi sitta och vänta in hur det gick för oss i lotteriet. Har jag tur och vinner eller måste jag ta en för landet?

Är det nånting vi lärt oss hittills om detta viruset,

så är det att inte underskatta det,

dvs tro på turen.

Det är en best som kommer att utnyttja det!

Wield your mask and soap! säger jag iallafall,
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Det är nog så att 90 % bland de döda i covid-19 är personer som skulle dött inom 6 månader och 7 % inom 12 månader. Sedan finns det 3 % som är oförklarat.

Äldre +80 har sällan »många år kvar att leva«.

Att du hittar på egna "fakta" är ju inte relevant. Många 70+ kan ju ha 20 år kvar att leva men du tycker ju att det inte gör något att de dör förstås.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Det finns inget juridiskt stöd för det.

Btw fortsätt och slå dig i pannan. Kanske får du lite vett så småningom.

Haha, du är tamefan dum.

Juridiskt stöd?

Berätta för mig hur IVA-läkare bedömer om en person ska få leva eller inte? Om det inte är förväntad livslängd med god kvalité så upplys mig.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darknightress
Precis det är samma skribent och samma artikel som snabbt skrevs om, både rubriken samt texten. Nyheten flyttades samtidigt från högsta största rubriken på sidan till en mindre artikel. Den gamla URL försvann och länkades om till den du länkar till. Såg att den gamla URL rubriken i min mobil låg kvar i historik men när jag klickade på den kom jag till samma länk som du skickade.
prova way back machine med den gamla url. Det borde fungera?
Citera
2020-04-06, 11:20
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det är skillt från individ till individ vissa 80+ kan ha mer än 15 år kvar att leva. Vi vet inte förrän någon dör?

Medel säger inget om individen i detta sammnhang utan det är ett gruppmått.

Jag har inte skrivit om de som är 80+ utan generellt alla åldrar
Citera
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Jag har skrivit + 80 år med andra sjukdomar.

Det tröttsammaste argumentet är sådana som du som tydligen inte begriper att det är 70000 + 80 som dör varje år i genomsnitt. Du begriper inte heller att det är i denna grupp som huvuddelen döda i covid-19 kommer att finnas.

Tror du att de multisjuka + 80 kommer att vara mindre utsatta än de 80-åringar du hänsvisar till med återstående livslängd om 8,3-10,5 år? Jag kan säga dig att det inte är de senare som dör i covid-19. Det är de multisjuka + 80 som annars ändå skulle tillhöra de 70000 som dör varje år.

Återigen vill jag se en källa på detta. De 80-åringar som förväntas leva i 8,3-10,5 år till är knappast i genomsnitt kärnfriska, det begriper du också. Multisjuk i det här sammanhanget kan betyda förhöjt blodtryck och medicinerad diabetes typ 2, vilket ganska exakt sammanfattar hälsoläget för samtliga mina mor- och farföräldrar de sista 10-15 glada åren av deras liv.

Tror du på riktigt att samhället skulle lägga två strån i kors för att skjuta upp döden i ett par månader för ett gäng som i princip redan låg på dödsbädden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Vad förutspår du på en skala mellan 0- 100 ?
Är du en sådan här he, he, he svenne eller ställer du en fråga bara så där i solskenet ?

Det är väl helt omöjligt att veta och spelar det någon roll hur många ellet hur lite folk som kommer att dö idag.
Någon stackare kommer antagligen att stryka med idag utav den vidriga sjukdomen covid-19. Dessutom en ny sjukdom. Finns inga botemedel heller och fort går spridningen också. Inte alls något vidare trevligt.

Okej lugn nu låt inte dina känslor ta över. Det var inte meningen att trigga ditt svaga psyke.

Det har diskuterats många gånger i tråden om ett mönster i dödstal. Det finns väldigt kloka människor här inne som skulle kunna svara på min människa.

Om denna tråd är för otäck för dig, kan du läsa hur det gått i senaste avsnittet av big brother någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in