2020-04-06, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Under ett vanligt år utan epidemi slår inte IVA vården i kapacitetstaket, man tar i rejält för att rädda liv.

Nu när IVA kommer bli översvämmat så kommer man få söva ned och låta självdö sådana som i vanliga fall skulle ha överlevt.

Det är det enda jag diskuterar allt annat är brus.

Den slår inte i kapacitetstaket för att man låter folk dö hemma i frid och inte brukar IVA på svårt sjuka. Anser du att det är moraliskt rätt? Det är min fråga, men du svarar konsekvent på andra saker än vad jag frågar dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Seriöst?

Han är diskvalificerad.

Det är möjligt att han är kass, min poäng var att folk uppfattar den vajande Tegnell som ännu sämre.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Bor för tillfället i Region Kronoberg med 0 döda och få smittade. Här börjar också uppstå en viss irritation över de enorma konsekvenser stockholmares nonchalans och somaliers....fått för hela Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Håller med Stockholmsviruset borde inte få förstöra för resten av Sverige!

Det tåget har redan lämnat stationen, tåget har gått,

spridningen av viruset pågår i Sverige, oavsett om man vill eller inte,

det vi kan göra nu är att tillsammans minska smittspridningen,

-om vi vill alltså.
Citera
2020-04-06, 10:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Är det bara jag eller känns det inte som om Giesecke, Tegnells företrädare, mer och mer tar över som den rösten folk lyssnar på och som blir en ”lykta i mörkret” för många.

Det kan inte vara kul för Tegnell, att hans företrädare kommer tillbaka och får ta över. Vilket underbetyg, vilket misslyckande.
Jo, det finns en farligt stor klick människor som lyssnar på uppblåsta arroganta självsäkra gubbar som inte vet något om samt är helt ointresserad av hur framgångsrika länder som Sydkorea hanterar coronan.
Citera
2020-04-06, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Med ditt resonemang behöver ju inte någon statistik föras eller presenteras öht. Är Uppenbart att det finns stort nyhetsvärde och allmänintresse om patienter i den åldersgruppen avlider.

Jo men enligt experten HerrGickhan så ska man bara låta allt vara och titta på summan över döda efter ett år. Är det >90000, ja då kan man bara säga att corona hade (antalet döda 2020)-90000 antal döda. Personen är totalt tappad. I denna tråd och i princip alla andra trådar hen skriver i.
Citera
2020-04-06, 10:13
Medlem
Jofs avatar
Det kan gå ut motsatt håll, än mot panik.
Minskat antal besök på psykakuter.

En förklaring:
Vissa personer kan när det är kris i samhället paradoxalt nog åtminstone tillfälligt kan må lite bättre, för man har helt enkelt annat som man fokuserar på än sitt mående. Men det får man ta med en nypa salt för det är uppgifter som redogjorts för under exempelvis andra världskriget
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darknightress
Hann någon spara ner artikeln på aftonbladets förstasida där det stod något i stil med ”Folkhälsomyndigheten backar munskydd skyddar”.
Det var en artikel med intervju med en kvinna från folkhälsomyndigheten som berättade att de ändrat sig till att munskydd visst funkar och att de fått ny information.
Publiceraeför 2 timmar sedan men för 30 min sen uppdaterades artikel till att handla om munskydd i andra länder.

Jag tycker detta var skumt. Varför ändra deras artikel helt plötsligt?

Mina funderingar är rent spontant,
Varför är de så emot munskydd?
Vad skadar de att rekommendera att folk ska bära munskydd om de har tillgång till det?
Det är ju självklart att de skyddar mer än inget munskydd alls.
Vad tror ni?

Det är väl bara att kolla på Agenda vad hon verkligen sa, artikeln behövs väl inte?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Bor för tillfället i Region Kronoberg med 0 döda och få smittade. Här börjar också uppstå en viss irritation över de enorma konsekvenser stockholmares nonchalans och somaliers....fått för hela Sverige.

Det tåget har redan lämnat stationen, tåget har gått,

spridningen av viruset pågår i Sverige, oavsett om man vill eller inte,

det vi kan göra nu är att tillsammans minska smittspridningen,

-om vi vill alltså.

Ja det sprids lite i Sveriges andra delar men inget, inget!!! Mot hur det sprids bland de ohygieniska stockholmarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Det är svenskt näringsliv som sätter agendan.

Politiker lyder.

Ja när vi har en borgerlig regering är det så.

Nu har vi haft S regering i en och en halv mandatperiod, svårt att skylla på näringslivet då...
Citera
2020-04-06, 10:14
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Nej, jag pratar om effekterna av pandemin, det som vi blir varse först när krisen är över.

Ta Italien som exempel. Tänk dig alla små familjeföretag - restauranter, trattorior, caféer, hotell, småföretag, underleverantörer osv - som är mkt mer än en arbetsplats. Det är en släkts stolthet, livsverk, ibland deras hela liv. Vi får räkna med att uppåt 70-80% av dessa nu har gått i konkurs och att de aldrig kommer att återsuppstå. Det familjedrivna Albergo Minerva upphör att existera. Möjligen kommer andra hotell uppstå om några år, men det kommer att vara stora internationella hotellkedjor.

Kan du ens tänka dig alla dessa miljoner människors desperation? Den nedgång som följde finanskrisen är en svag fläkt mot den storm som väntar nu, men vissa år i dess fotspår räknades som demografiskt och socialt värre än krigsåren (2VK).

Det är detta jag menar. I det här fallet är Italien bara ett exempel, men t ex Grekland kommer troligen att råka ännu värre ut.
Då tänker vi likadant, effekterna i olika länders ekonomi kommer att vara förödande, men det finns inget alternativ att välja på mer än att sätta landet i karantän eller inte för att förhindra smittspridning. I bästa fall kanske det leder till att man får stopp på smittan? i och för sig är det ett önsketänkande från min sida men jag hoppas verkligen att något land lyckas med det.
Citera
2020-04-06, 10:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk for informasjon! Sendes respirartorer utenlands, selv om Sverige kan ha behov for noen av disse respiratorene selv? I så fall hvorfor?
Vi vill att EU skall agera gemensamt. Sen skiter svenska myndigheter i svenskar.
Citera
2020-04-06, 10:15
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darknightress
Hann någon spara ner artikeln på aftonbladets förstasida där det stod något i stil med ”Folkhälsomyndigheten backar munskydd skyddar”.
Det var en artikel med intervju med en kvinna från folkhälsomyndigheten som berättade att de ändrat sig till att munskydd visst funkar och att de fått ny information.
Publiceraeför 2 timmar sedan men för 30 min sen uppdaterades artikel till att handla om munskydd i andra länder.

Jag tycker detta var skumt. Varför ändra deras artikel helt plötsligt?

Mina funderingar är rent spontant,
Varför är de så emot munskydd?
Vad skadar de att rekommendera att folk ska bära munskydd om de har tillgång till det?
Det är ju självklart att de skyddar mer än inget munskydd alls.
Vad tror ni?

De är emot munskydd eftersom de inte har munskydd till alla.
De säger att långärmade rockar inte hjälper därför de har inte långärmade rockar till alla som behöver det etc.
Det är tillgången till skydd som dikterar myndigheternas rekommendationer, inte vad som fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in