2020-04-06, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Influensakortet?

Mongo. Jag kunde ha jämfört med vad som helst. Jag undrar varför du tycker man ska göra allt för att göra vissa sjukdomar men är så tyst om andra.

Självklart kan man jämföra Influensa och Covid för övrigt. Att det är två olika saker är anledningen till att man kan just jämföra.

Under ett vanligt år utan epidemi slår inte IVA vården i kapacitetstaket, man tar i rejält för att rädda liv.

Nu när IVA kommer bli översvämmat så kommer man få söva ned och låta självdö sådana som i vanliga fall skulle ha överlevt.

Det är det enda jag diskuterar allt annat är brus.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tror du att de hade många år framför sig?

Hur ställer du dig till att det är 70000 +80 som i genomsnitt dör i Sverige varje år? Nu är det alltså knappt 500 personer som dött i covid-19. Jag är tämligen säker på att det är bland dessa 70000 som dessa 500 återfinns.

Med andra ord det dör riktigt, riktig många äldre varje år som betyder oerhört mycket för den yngre generationen. Vad gör du åt det?

Nu är ju inte Corona begränsat till äldre. Sen kan ju äldre ha haft många år kvar att leva om de inte fått Covid.

https://edition.cnn.com/2020/04/05/health/young-people-dying-coronavirus-sanjay-gupta/index.html
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ingen utomstående kan ju veta det säkert, men det som talar emot "bara prover" är väl att han togs in sent en söndag kväll och redan varit sjuk i 10 dar.

The Guardian skriver att det pekar mot att det finns riktig oro hos läkarna för Boris Johnson, de utvecklar resonemanget i en artikel https://www.theguardian.com/world/2020/apr/05/johnsons-hospital-admission-suggests-virus-may-have-progressed

Men som sagt ingen vet väl förutom läkarna, de närmaste kring honom och han själv.

Exakt. Jag förundras över människors brist på logik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Jag vet inte om jag är impad av en rikeman som sitter "isolerad" på ett slott...
ska den fattige pensionären i sin etta känna samhörighet?
Sånt trams som det talet hör till en förgången tid, en mycket förgången tid.

Ja, han har ju inte direkt föregått med gott exempel när han sprang och gömde sig i Sörmland, han had väl i allafall kunnat stann på drotntingholm...
Citera
2020-04-06, 10:08
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk for informasjon! Sendes respirartorer utenlands, selv om Sverige kan ha behov for noen av disse respiratorene selv? I så fall hvorfor?

Det frågar sig alla i Sverige. Idioti, är väl svaret. Vi är ju en "humanitär stormakt" kommer de säga tills humanismen har haft ihjäl den siste.
Citera
2020-04-06, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det faller ju på sin egen orimlighet. Boris är redan testad och han är positiv, man utsätter väl inte andra människor för smitta genom att transportera honom till sjukhuset om det inte är absolut nödvändigt? Då låter man hellre någon läkare komma till honom för att utföra några tester.

Jag tolkar det som att Boris är sjukare än vad som sagts och behöver hjälp at andas. Hur allvarligt läget är vet jag inte.

Jag tror det är nära sanningen.
Citera
2020-04-06, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Håller med Stockholmsviruset borde inte få förstöra för resten av Sverige!

Oroa er inte, innan månaden är slut kommer det slås en järnring runt stockholm och därefter en järnring runt sverige
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jaha, vad säger det gruppen då?

Det dör ju varje år yngre människor både i kända och okända sjukdomar. Naturligtvis kommer det att vara någon yngre med kända eller okända sjukdomar som drabbas i covid-19. Vore ju oerhört märkligt annars.
Med ditt resonemang behöver ju inte någon statistik föras eller presenteras öht. Är Uppenbart att det finns stort nyhetsvärde och allmänintresse om patienter i den åldersgruppen avlider.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Men den där stjärtiga attityden du har! Har du förlorat pengar eller är du ett myndighetstroll?
Det har hela tiden hävdats att yngre är immuna, att det endast är äldre äldre som far illa.
Det är en ny sjukdom och därför intressant att höra om fall som dessa.

Nej, det har inte hävdats att någon är immun. Det är helt ointressant att höra om enstaka fall eftersom det dör människor i alla ålderskategorier alltid.

Det är alarmisternas förvanskning att någon skulle sagt att enstaka yngre inte kan drabbas. Det som har sagts är precis som det är, nämligen att det är äldre som är den huvudsakliga riskgruppen.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Tegnell har med bestämdhet påpekat ett antal gånger att han vill att så många som möjligt skall smittas just för att hans teori är att det skall sluta med flockimmunitet och då måste de man påstår vilja skydda dö och det säger man inte.
Tegnell kommer med alla medel se till att allt som motverkar smitta inte skall användas.
De räknar med att de man påstår sig vilja skydda dör och helst i mindre snabbt förlopp så att IVA platser räcker till.
Så tolkar jag allt. Kan ha fel, kan ha rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Jag tror du har helt rätt i vad du skriver, Tegnell utför sitt eget experiment och han har förmodligen med övriga inom FHM räknat på olika förlopp och utgång av deras strategi.
Han har redan från början haft för avsikt att låta smittan vara och inte stoppa den, vilket skulle varit det mest logiska agerandet inledningsvis.

Oavsett om det var logiskt eller inte, så var det det tillvägagångssätt som WHO rekommenderade,

det här viruset är alldeles för smittsamt och genererar för höga sjuktal för att släppas lös i samhället,

och det visste svenska FHM mycket tidigt, precis som alla andra,

helvete -jag som inte varken är utbildad på sånt här eller har erfarenhet av sånt det, förstod ju vad WHO sa på sina pressträffar, och det som Dr. Bruce Aylward berättade efter sitt besök i Kina.
Citera
2020-04-06, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Är det bara jag eller känns det inte som om Giesecke, Tegnells företrädare, mer och mer tar över som den rösten folk lyssnar på och som blir en ”lykta i mörkret” för många.

Det kan inte vara kul för Tegnell, att hans företrädare kommer tillbaka och får ta över. Vilket underbetyg, vilket misslyckande.

Seriöst?

Citat:

Skyddar munskydd?

Det spontana svaret är nej, enligt smittskyddsexperten Johan Giesecke, rådgivare åt WHO och tidigare statsepidemiolog

Han är diskvalificerad.
Citera
2020-04-06, 10:11
Medlem
Hann någon spara ner artikeln på aftonbladets förstasida där det stod något i stil med ”Folkhälsomyndigheten backar munskydd skyddar”.
Det var en artikel med intervju med en kvinna från folkhälsomyndigheten som berättade att de ändrat sig till att munskydd visst funkar och att de fått ny information.
Publiceraeför 2 timmar sedan men för 30 min sen uppdaterades artikel till att handla om munskydd i andra länder.

Jag tycker detta var skumt. Varför ändra deras artikel helt plötsligt?

Mina funderingar är rent spontant,
Varför är de så emot munskydd?
Vad skadar de att rekommendera att folk ska bära munskydd om de har tillgång till det?
Det är ju självklart att de skyddar mer än inget munskydd alls.
Vad tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in