Citat:
Ursprungligen postat av
Corona-Ezpecial
Ok jag förstår detta men undrar hur det hänger ihop med dagens pandemi? Menar du att Italien och Spaniens höga antal av döda beror på ekonomiska faktorer? dvs att dom har det pågrund av dålig ekonomi?
Om inte så tror jag att vi pratar om olika saker? för mig låter det väldigt långsökt och knappast troligt att antalet döda i pandemi beror på ett lands ekonomi, men jag kan sträcka mig till att länder som är väldigt fattiga med hög population har mindre möjligheter att komma till rätta med smittspridning.
Men oavsett fattigdom och hög population så stänger även dessa länder ner i sk karantän, om effekten av den skiljer sig från ett rikt land i karantän låter jag vara osagt.
Som sagt vi pratar sannolikt om olika saker?
Nej, jag pratar om effekterna av pandemin, det som vi blir varse först när krisen är över.
Ta Italien som exempel. Tänk dig alla små familjeföretag - restauranter, trattorior, caféer, hotell, småföretag, underleverantörer osv - som är mkt mer än en arbetsplats. Det är en släkts stolthet, livsverk, ibland deras hela liv. Vi får räkna med att uppåt 70-80% av dessa nu har gått i konkurs och att de aldrig kommer att återsuppstå. Det familjedrivna Albergo Minerva upphör att existera. Möjligen kommer andra hotell uppstå om några år, men det kommer att vara stora internationella hotellkedjor.
Kan du ens tänka dig alla dessa miljoner människors desperation? Den nedgång som följde finanskrisen är en svag fläkt mot den storm som väntar nu, men vissa år i dess fotspår räknades som demografiskt och socialt värre än krigsåren (2VK).
Det är detta jag menar. I det här fallet är Italien bara ett exempel, men t ex Grekland kommer troligen att råka ännu värre ut.