Citat:
Ursprungligen postat av
Ogunquit
From BNO News:
20:39: The Bronx Zoo in New York says Nadia, a 4-year-old Malaysian tiger, has tested positive for coronavirus. Her sister, 2 Amur tigers, and 3 African lions have developed a dry cough as well. All are expected to recover. This is one of only a few known cases in the world in which an animal has caught COVID-19. (Source)
Det är kanske inte så lätt för en en tiger eller ett lejon att smitta en människa men det är inte bra om viruset hoppar mellan människor och djur.
Jag vet att i Kina hade de hittat massa döda fåglar som de trodde hade dött av besprutning med desinfektionsmedel.
I Israel har de hittat massa döda fladermöss.
I Hong Kong pratades det om en hund som smittats "lite grann" av Corona.
Jag har läst om katter som smittar varannan med Corona men det skulle vara en annan sorts Corona virus tror jag.
Men skulle det här kunna spridas fram och tillbaka mellan djur och människor så kommer det vara väldigt svårt att stoppa och sannolikt kunna mutera.
Ja och nej. Det har förekommit några hundar, några katter som fått det, troligtvis, av människor. Inget tvärtom ännu vad jag sett. men är egentligen inte jättekonstigt, det händer liksom. Dessutom är ju det just en sådan mutation, zoonotisk vill säga, så det har liksom redan hänt, too late.
Att fladdermöss skulle drabbas av det helt plötsligt låter extremt osannolikt, de bär på drösvis av den här typen av virus utan att det drabbar dem det minsta.
Fåglar har jag inte heller hört något om.
Men jag skulle inte oroa mig för detta egentligen, det är inte unikt och brukar, peppar peppar, leda till att det blir mildare.